Strategia centrelor comerciale este adoptata mai nou si de proprietarii spatiilor de birouri, care incep sa ofere chirii reduse pentru primii ani sau chiar luni cu chirie gratuita in dorinta de a stimula companiile sa isi schimbe sediul, arata o analiza a companiei de consultanta imobiliara Colliers International.
„Proprietarii de cladiri sunt dispusi acum sa ofere stimulente importante, precum amenajarea gratuita a spatiului, tocmai pentru ca relocarea sa nu genereze o cheltuiala suplimentara. De asemenea, termenele de inchiriere mai scurte, chirii reduse pentru primii ani sau luni cu chirie gratuita sunt alte modalitati de a impulsiona relocarea”, a declarat Maria Florea, senior broker in cadrul departamentului de birouri al Colliers.

In prima jumatate a anului, chiriile spatiilor de birouri de clasa A din Bucuresti au scazut cu 15-20% , astfel incat, o companie care vrea sa isi mute birourile in centrul Capitalei, plateste acum, in medie, 20 de euro/mp/luna, fata de 22-25 de euro/mp/luna anul trecut.

„Printr-o eventuala relocare intr-o cladire de birouri centrala, o companie beneficiaza acum de o locatie mult mai buna si o chirie mai mica decat ar fi putut obtine in anii trecuti, ceea ce i-ar aduce economii anuale de pana la 60.000 euro din bugetul de cheltuieli operationale (n.r: calculul este valabil pentru o suprafata de 1.000 mp)”, se arata in analiza Colliers.

Rationamentul consultantilor este valabil insa doar pentru companiile ale caror contracte de inchiriere expira, iar chiriasii au de ales intre a-si prelungi contractul in spatiul respectiv sau a inchiria un nou spatiu, avand de platit in plus cheltuielile de relocare.

„Avantajul conferit de scaderea chiriei poate fi contrabalansat de costul efectiv al mutarii. Astfel, decizia chiriasului de a investi in amenajari si design, de a schimba mobilierul, dar si cerintele tehnice ale acestuia pot creste seminificativ bugetul de relocare”, precizeaza consultantii Colliers.

„In zonele semi-centrale, un chirias va plati in jur de 16-18 euro/mp/luna, fata de 18-20 euro/mp/luna, anul trecut, ceea ce reprezinta economii de aproximativ 24.000 de euro pe an. Alegerea unui spatiu de birouri intr-o zona periferica a Capitalei implica acum un cost de 12-14 euro/mp/luna fata de 14-16 euro/mp/luna in 2008, ceea ce duce la o economie de 24.000 de euro anual”, se mentioneaza in aceeasi analiza.

La costurile lunare ale unui spatiu de birouri se adauga costul serviciilor, in care sunt incluse parcare, paza si curatenie, care au ramas la acelasi nivel cu cel din anii precedenti, variind intre 2,5 euro/mp/luna si 5 euro/mp/luna.

Obiceiul lunilor gratis este mai des intalnit in piata spatiilor comerciale din provincie, unde proprietarii ofera retailerilor posibilitatea de a nu plati chirie pe o perioada de pana un an sau ii ajuta la amenajarea magazinelor, potrivit reprezentantilor companiei de consultanta imobiliara Jones Lang LaSalle.

In primele noua luni, pe piata spatiilor de birouri din Bucuresti, au fost livrati aproximativ 260.000 mp, astfel incat stocul modern de spatii de birouri este estimat in prezent la 1,4 milioane mp, dupa cum arata o analiza recenta a Jones Lang LaSalle.

In plus, rata medie de neocupare a crescut in primele noua luni ale anului la 12,9%, respectiv 6% pentru imobilele de clasa A si peste 18% pentru spatiile de clasa B, amplasate in general in zonele limitrofe ale orasului.

Citeste astazi in Wall-Street care sunt cele mai importante lucruri pe care trebuie sa le ia in calcul o companie care isi relocheaza activitatea.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri