"Invatamantul din Romania este in urma cu vreo cativa zeci de ani fata de ce se intampla in alte tari dezvoltate, din cateva perspective. In primul rand, sistemul romanesc nu este ancorat in ceea ce inseamna lumea reala, exista prea putine parteneriate intre universitati si companii private, in afara de cateva Politehnici in care au companiile mai degraba un interes. In afara companiile doneaza bani universitatilor pentru ca apoi acestea sa-i investeasca si sa se bucure de profit", a declarat Catalin Ionescu.

Acest lucru creeaza deficiente in strangerea de fonduri, ceea ce le face pe universitati sa fie dependende in multe cazuri de finantarea publica.

"Strangerea de fonduri este extrem de slab dezvoltata in Romania, in timp ce in afara universitatile alearga dupa finantari. La noi nicio universitate nu strange fonduri, niciuna nu vinde proiecte. Din aceste motive studentii nu au unde sa faca internship, trebuie sa isi caute singuri, iar singurii bani pe care ii au universitatile fie ii iau de la stat, fie de la studentii platitori", a explicat seful Strategic Change.

"Daca elevul pleaca de la ora este vina profesorului"

El a adaugat ca sistemul romanesc de invatamant are de recuperat si in ceea ce priveste modul de predare, invechit in cazul multor profesori.

"Spun ca suntem in urma si din cauza curriculei, din cauza modului de predare. Desi suntem in era digitala unele lucruri sunt predate de profesori ca in urma cu 30 de ani, profesorii vin cu manuale din care citesc sau cu extracte, dupa care se plang ca studentii nu stau la ore. Nu stau pentru ca se plictisesc. Cand elevul nu sta in clasa este problema profesorului, nu problema elevului. Tu, ca profesor, trebuie sa iti pui problema ce poti sa faci ca sa ii atragi pe oameni sa fie mai interesati. (...) Universitatile sunt guvernate in general de oameni care sunt foarte in varsta si care isi apara anumite teritorii, de aceea exista si un sistem atat de birocratic prin care trebuie sa treci pentru a deveni profesor", a explicat Ionescu.

Deficientele din scoala, resimtite la locul de munca

In contextul acesta, multi dintre tineri intampina diverse probleme la locul de munca, angajatorii semnaland deficientele acestora de natura comportamentala, mai degraba decat de cunostintele tehnice.

"In mediul educational romanesc tinerii nu invata niste lucruri elementare: sa comunice, sa fie punctuali, sa lucreze ritmic, lucruri care ulterior se reflecta asupra activitatii lor ca angajati. Au probleme la deadline-uri, in asigurarea ritmicitatii la unele activitati, au fluctuatii mari in productivitate. Toate acestea se suplinesc in general cu mai multe ore lucrate, ajungand sa fie extenuati si in cele din urma sa clacheze. Tinerii de astazi au pierdut capacitatea de a se concentra la un singur lucru o data, multi au dezvoltat capacitatea de a fi multitasking, dar asta nu e in favoarea productivitatii, ajungi sa faci lucruri superficiale, de mai multe ori", a precizat Catalin Ionescu.

Citeste si:

Seful Strategic Change considera ca pentru revitalizarea sistemului este necesara privatizarea tuturor universitatilor din Romania, care ar urma sa aiba independenta totala.

"De exemplu, toti viitorii medici care afirma din start ca vor sa plece din tara ar trebui sa isi plateasca studiile, ca statul sa nu mai investeasca in ei, iar acestia sa paraseasca Romania", a mai adaugat Ionescu.

Catalin Ionescu are o experienta de peste 14 ani ca si presedinte si CEO al Codecs si al grupului de companii subsidiare, precum si de peste 20 de ani ca trainer, consultant, coach si facilitator. El este membru in comitetul consultativ al celui mai nou program de Executive MBA adus pe piata locala, lansat de catre universitatea americana Arcadia si Universitatea Danubius din Galati. Pretul programului este de 18.000 euro.

Sursa foto: profilul personal de Facebook

Sursa foto: Freedigitalphotos.net