Propunerea de reducere a tarifelor de roaming a primit deja saptamana trecuta doua lovituri in cadrul comisiilor parlamentare din cadrul UE. In primul rand, la propunerea europarlamentarului grec Katerina Batzeli a fost adoptat, de catre Comisia Economica a Parlamentului European, un amendament prin care Romania si Bulgaria sa fie excluse din noul sistem pentru o perioada de doi ani.

Katerina Batzeli si-a argumentat pozitia prin faptul ca pietele de telefonie mobile din Romania si Bulgaria sunt immature si ca necesita investitii in scopul dezvoltatii retelelor. Propunerea europarlamentarului grec este cel putin ciudata, un stat membru al UE nesolicitand in general derogari pentru un alt stat membru de la o initiativa legislativa comunitara.

Secretarul de Stat in cadrul Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, Balint Porcsalmi. declarase cu ocazia intalnirii ministrilor de resort din cadrul UE, ca propunerea de reducere a tarifelor de roaming ar duce la o reducere a costurilor serviciilor de telefonie mobile pentru clientii care calatoresc in strainatate. “De aceea, Romania incurajeaza aceasta initiativa care protejeaza si sprijina interesele consumatorilor, asigurand in acelasi timp o crestere a competitivitatii sectorului de telecomunicatii”, a adaugat acesta.

Amendamentul Katerinei Batzeli a fost urmat joi de un alt amendament care a trecut de Comisia pentru Piata Interna si Protectia Consumatorului din cadrul Parlamentului European. Avizul comisiei a fost dat cu un singur vot diferenta in favoarea celor pentru reducerea tarifelor, fiind totusi introduse doua formule care pot duce la interpretari multiple.

Citeste si:

Europarlamentarii din Marea Britanie si din Franta, tari din care sunt doi din cei mai mari operatori de telefonie mobile din UE – Vodafone si Orange, au fost de acord cu textul propunerii legislative numai dupa ce a fost introdusa sintagma “opteze” in textul legii. Practic, utilizatorii vor trebuie sa opteze pentru tarifele reduse, aceasta noua masura putand sa aiba consecinte neplacute pentru utilizatorii finali. Spre exemplu, clientilor li s-ar putea cere sa se prezinte la reprezentantele operatorilor pentru a opta pentru noile tarife sau acestea din urma ar putea fi aplicate doar dupa expirarea contractului existent.

Aceasta posibilitate este intarita de termenul de clienti “noi” introdus de asemenea in cadrul amendamentului. “Noi” nu a primit nicio definitie in acest moment, urmand sa fie ulterior subiectul dezbaterilor legislative. Termenul ar putea fi insa o alta posibilitate prin care nu toti utilizatorii sa beneficieze de reducerea tarifelor. Spre exemplu, potrivit unui reprezentant al unui grup de protectie e consumatorilor citat de International Herald Tribune, ieftinirea ar putea sa se aplice doar clientilor pe baza de abonament, in contextul in care 60% din utilizatorii de telefonie mobile utilizeaza serviciile pe baza de cartele preplatite. De asemenea, ieftinirea ar putea sa se aplice doar noilor abonamente, numarul noilor utilizatori fiind mic avand in vedere ca rata de penetrare a telefoniei mobile in cadrul UE este de 103%, potrivit Viviane Reding, comisarul european in materie de IT, care a sustinut cel mai mult aceasta reducere. Aceasta a calificat amendamentul votat joi ca fiind “regretabil”.

Comisia a mai majorat si tarifele maxime pe care operatorii le pot percepe utilizatorilor finali. Daca propunerea ministrilor de resort era de 0,48 euro pentru efectuarea unui apel in roaming si 0,15 euro pentru primire, Comisia a modificat tarifele la 0,50 euro pe minut pentru efectuarea unui apel, si la 0,25 euro pentru primirea unuia. Potrivit unui comisar care nu a dorit sa fie citat, propunerea de 0,25 de euro pe minut pentru primirea unui apel a fost inaintata dupa lobby-ul sustinut al Telefonica, compania spaniola care detine operatorul O2.

Comisia de Industrie, Cercetare si Energie urmeaza sa faca propriile recomandari pe 12 aprilie, textul propunerii legislative si amendamentele urmand sa fie inaintate Parlamentului European la jumatatea lunii mai. Acesta poate face propriile modificari, votul Consiliului de Ministrii al UE fiind de asemenea necesar pentru adoptarea initiativei legislative.