LinkedIn are la momentul actual peste 1.8 milioane utilizatori, dintre care peste 550,000 in Europa. La momentul la care scriu acest articol, 2.624 de romani folosesc LinkedIn, printre ei numarandu-se nume grele din mediul de afaceri – manageri de top, antreprenori de succes, directori de fonduri de investitii, dar si studenti si persoane aflate la inceput de cariera.Ca si Google, Yahoo, Cisco si Apple, LinkedIn este finantat de fondul de investitii Sequoia Capital - si asta spune totul despre profesionalismul lor, gradul de uzabilitate si potentialul financiar si de business pe care il are. Printre persoanele care au investit in LinkedIn se numara Gil Penchina, Vice-Presedinte al diviziei internationale a eBay, Peter Thiel, co-fondator PayPal, dar si Rob DeSantis, co-fondator Ariba.com si Joe Kraus, co-fondator al Excite.com si Director Executiv of JotSpot.Iti spune ceva numele lui Kelly Perdew ? Ei bine, el este castigatorul celei de-a doua editii a super-show-ului de televiziune “The Apprentice” (prezentat si realizat de miliardarul Donald Trump). In momentul in care USA Today i-a cerut sa enumere site-urile utilizate, LinkedIn a fost primul mentionat.Dar… destul despre referintele LinkedIn.com. Si sa vorbim despre ceea ce face efectiv. Ei bine, LinkedIn.com este un instrument de networking online care te ajuta sa descoperi conexiuni catre parteneri, angajati, angajatori, experti, consultanti etc. Ce inseamna asta, mai exact ? Haideti sa il ascultam pe Cristian Francu, Managing Partner KleverTravel.com, vorbind despre ceea ce se intampla pe LinkedIn:“Sa ne imaginam ca la un moment dat ai nevoie sa angajezi pe cineva de incredere, sau poate iti cauti tu insuti un job. Poate cauti un partener intr-o anumita industrie sau poate cauti profesionisti din alte tari sau dintr-o tara anume, poate vrei sa afli niste informatii, sa propui celor interesati o oportunitate de afaceri, vrei sa ceri o parere avizata sau pur si simplu vrei sa iei sau sa reiei legatura cu cineva anume... LinkedIn te ajuta esential sa reusesti. Cum anume ? Ei bine daca vrei sa propui cuiva anume un parteneriat, o afacere, o colaborare, daca vrei sa il recrutezi pentru business-ul tau sau sa te angajezi la el, sa cumperi sau sa vinzi un produs, nu-ti ramane decat sa cauti in reteaua ta din LinkedIn. Poti folosi motorul lor de cautare, filtrand rezultatele dupa o serie de criterii importante si relevante sau poti pur si simplu sa observi ca un cunoscut de al tau, o stie/cunoaste si este conectat direct sau indirect cu acea persoana. Pasul urmator este sa ii ceri cunoscutului tau, cu care esti conectat direct, sa iti faca legatura cu persoana in cauza... Astfel, aceasta din urma va primi propunerea ta si o va putea analiza si accepta.Ce este esential si cu adevarat special la LinkedIn este faptul ca, oricare ar fi propunerea pe care o faci unei terte persoane, aceasta o va primi de la un om pe care il cunoaste si in care are incrdere... Astfel se poate realizeaza un transfer de incredere dinspre cunostinta voastra comuna spre persoana vizata, care te va putea privi pe tine si prpunerea ta cu mai multa seriozitate si incredere, ca pe o persoana recomandata...De aici apare ideea de baza a LinkedIN: sa ai in network IN SPECIAL oameni pe care ii cunosti personal, care pot garanta pentru tine si pentru care poti garanta la randu-ti... Si de aici... Sky is the limit! Iti poti dezvolta reteaua, poti posta anunturi de recrutare pentru anumite joburi, poti forma anumite grupuri si cluburi specifice, iti poti cauta un job sau un partener sau poti sa astepti ca ceilalti sa te gaseasca pe tine. De aceea este important cat de serios si reprezentativ iti completezi tu insuti profilul.”Un alt exemplu de succes in privinta utilizarii LinkedIn.com - Marius Opris - Seduction Architect & Partener al companiei de consultanta in marketing si branding Brand Alchemist, fost Marketing Manager pe segmentul de companii in cadrul Orange Romania:“Romanii nu stiu sa faca networking desi sunt constienti de importanta sa. Acest lucru iti este evident cand mergi la intalniri de afaceri «blegi» unde oamenii vin, platesc si nu valorifica potentialul de networking existent. LinkedIn este o cale, pentru noi, romanii, de a incepe sa construim relatii cu oameni de afaceri din toata lumea.Am intrat pe LinkedIn acum 8 luni invitat de un coleg din UK din grupul Orange pentru a-mi construi relatii, a invata si a castiga contracte.In acest moment, cu minim de efort, am construit o retea de de peste 900,000 de oamenii pe care pot sa ii contactez direct si indirect si vorbesc periodic potentiali parteneri incepand din Sankt Petersburg si pana in Sydney. In networking rezultatele se judeca in contracte sau cunoastere. In 8 luni, prin Linked in am obtinut 2 contracte de consultanta de marketing in afara tarii pentru piata din Statele Unite. In plus, de exemplu, intr-o saptamana ma intalnesc cu un antreprenor francez pentru a analiza ce am putea construi impreuna. Am vorbit 10 minute si am decis ca trebuie sa ne vedem pentru a pune la lucru impreuna sinergii existente.Intalnirea mea virtuala cu Thomas Power - probabil cel mai puternic om de networking din lume, peste 5700 de contacte directe si fondator al ecademy.com - mi-a schimbat putin viziunea despre lumea de business. L-am contactat din curiozitate pentru ca apoi sa ajungem sa vorbim lunar si sa-mi impartaseasca din experienta sa de business si de networking. In schimb il ajut sa isi indeplineasca visul, acela de a fii conectat cu un om in fiecare oras din lume. Un vis foarte frumos de altfel. “Un exemplu practic, din experienta personala, al utilizarii LinkedIn ar fi urmatorul: recrutand pentru o importanta banca multinationala, am fost tentat sa verific in baza de date daca exista oameni din Romania, in sistemul bancar, care sa aiba in denumirea jobului cuvantul cheie pe care il cautam. Am gasit pe cineva – o prietena a unui cunoscut al unui prieten al meu care lucra pentru o banca rivala. Folosind sistemul, am reusit sa iau legatura cu ea si, chiar daca nu s-a angajat la clientul pentru care lucram, pentru mine LinkedIn si-a dovedit utilitatea.
In rest… cum poti utiliza LinkedIn ? Aproape oricum iti doresti… poti gasi un client sau dimpotriva un furnizor, poti oferi / solicita servicii de consultanta, te poti angaja la compania pe care o doresti sau, de ce nu, poti lua legatura cu actionarii ei principali pentru a o cumpara.Cristian Francu a profitat la maxim de resursele LinkedIn. La fel poti profita si tu, cata vreme esti parte din sistem:“De cele cateva luni de cand folosesc LinkedIN, am contactat si am fost contactat de catre profesionisti din industria turismului din India, China, USA si Europa. M-am conectat si am comunicat cu o serie de oameni din industria de training si sunt sigur ca, mai devreme sau mai tarziu, vom putea colabora. Pornind de la ideea de castig-castig, LinkedIn este un instrument senzational. Am primit mai mult de 5 oferte de colaborare diferite si pot spune ca s-au materializat sau se vor materializa cel putin 4 dintre acestea. In plus, faptul ca poti sa scrii si sa publici in profilul acestora, cateva cuvinte despre oamenii pe care ii apreciezi si ca acestia pot face acelasi lucru pentr tine, este de multe ori de nepretuit. Sunt sigur ca numai Impreuna, sustinandu-ne unii pe alti, comunicand si colaborand – ca o retea si nu ca insule separate de idei, entuziasm si energie – numai asa putem intr-adevar sa ne transformam visele in realitate !LinkedIN nu numai ca ne ajuta sa comunicam si sa descoperim si abordam oameni interesanti, ne ofera sansa unica sa ii cunoastem asa cumn ii vad ceilalti, sa-i intelegem asa cum sunt ei in relatiile cu ceilalti.“