Wall-Street.ro: “Antreprenoriatul este o activitate creativa. “ In opinia ta, este acesta un truism? De ce?

Vlad Tausance, Creative Fitness Studio: Nu i-as spune chiar truism, traim totusi in tara afacerilor trase la indigo, asa cum ne putem da seama printr-o simpla vizita in Centrul Istoric sau printr-un search in Pagini Aurii. Un antreprenor care, dincolo de profit, cauta si materializarea unei viziuni personale, care vrea sa schimbe ceva in lumea din jur prin afacerea lui, trebuie sa fie creativ.

Philip Kotler, un autor greu de evitat, vorbea despre managerii prezentului ca despre niste piloti intr-o “era a turbulentelor” economice. E o metafora cum nu se poate mai potrivita, mai ales in perioada post-criza. Nu intamplator, primele teste de creativitate au fost aplicate in timpul unei crize globale, Cel De-Al Doilea Razboi Mondial, in selectarea pilotilor de bombardiere. Creativitatea ii deosebeste, atunci si acum, pe cei care urmeaza manualul si sunt doborati de inamic, de cei care, dupa ce l-au invatat pe de rost, il completeaza si-si ating destinatia.

Pentru un antreprenor care se concentreaza pe o destinatie specifica – fie ca vorbim despre un restaurant vegetarian sau o companie de asigurari pentru animale de companie – creativitatea este o abilitate obligatorie. Nu si suficienta, insa.

Wall-Street.ro: Le este mai greu ori mai usor antreprenorilor sa genereze creativitate in cadrul propriei organizatii decat celor care conduc multinationale sau firme ale altor actionari? Ce crezi?

Vlad Tausance
: Din experienta mea cu multinationalele, chiar daca exista un potential creativ enorm si incurajat formal, lucrurile se opresc cand managerii, top sau middle, nu vor sa-si asume responsabilitati. Sunt multe idei bune care se opresc in implementare, la biroul juridic sau financiar sau chiar in stadiul de PowerPoint. Sunt la fel de multe directive creative venite “din centrala”, de la agentia de advertising din State sau consultantii de business globali, care nu au treaba cu realitatea din teren. Din fericire, la Fundatia Friends For Friends am avut si avem ocazia sa implementam programe creative alaturi de multinationale care gandesc global si inoveaza local, fie ele din zona de distributie sau telecom.

Pe de alta parte, cand lucrezi pentru tine, cu capitalul tau, esti, instinctiv, mult mai precaut. Pana ce business-ul ajunge la maturitate, nu-ti vine sa-ti asumi riscuri de dragul creativitatii, ai sentimente aproape paterne pentru “copilul tau”. Este esential sa gandesti creativ dupa ce ai atins un prag critic de crestere in zona financiara, a resurselor umane sau a portofoliului de clienti. Atunci incepi sa te gandesti la pariuri aparent neortodoxe: crowd sourcing, marketing viral, munca de acasa, spatii de birouri atipice, motivatii colaterale pentru angajati etc.
Mai exista si varianta, experimentata pana de curand ca actionar, in care esti fortat sa gandesti creativ de la inceput pentru a suplini resursele concurentei sau pentru a-ti face loc pe o piata suprasaturata. Aici esti obligat sa inovezi, de cele mai multe ori reducand afacerea la esential si marsand pe punctele tale forte. Dar, chiar si in cazul start-up-urilor, creativitatea nu poate inlocui seriozitatea sau calitatea.

Ca sa concluzionez: inovatia trebuie sa fie rezultatul unui proces organic: trebuie sa raspunda unei nevoi clare, sa fie legitima adica sa aiba un lider si un trib care sa si-o asume si, in timp, sa fie validata de cei implicati – angajati, clienti si furnizori deopotriva. Altfel creativitatea exista doar pe hartie si intr-o strategie abstracta, pompoasa, dar stramba.

Wall-Street.ro: Cum poate diferentia mai usor un antreprenor ideile creative bune de cele rele? E dificil acest proces de selectie, in opinia ta?

Vlad Tausance: Este un proces simplu, dar laborios, care dauneaza grav orgoliilor. Eu imi testez “A-ha”-urile pe prieteni. Le vand ideea in stare pura, testez reactii si entuziasm, rafinez prin conversatie. Recomand solutia asta tuturor celor care nu au bani si timp pentru focus group-uri. In 80% din cazuri nu am aflat din focus group-uri nimic nou fata de ce aflasem deja de la prieteni sau lansand nade in retele sociale, mi-am confirmat doar intuitii. Un manager sociabil, care cere sfatul prietenilor, are acces la o intuitie colectiva. Nu recomand procesul acesta indecisilor, celor care cauta, de fapt, motive sa abandoneze ideile sau sa tergiverseze schimbarea. Pentru ei exista o metoda statistica: A/B testingul dezvoltat de cei de la Google. In loc sa rafinezi un produs la nesfarsit, lansezi pe piata doua versiuni diferite. Cea care e validata de public, supravietuieste si este despicata in doua din nou pana atinge aprobarea generala. Sistemul functioneaza excelent pentru proiecte online, pentru advertising si marketing, dar cred ca poate fi aplicat cu succes si in vanzari, daca ai la dispozitie o baza de date relevanta.

Wall-Street.ro: Antreprenorii se confrunta zilnic cu situatii neprevazute. Crezi ca e suficient acest lucru pentru ei ca sa-si antreneze creativitatea?

Vlad Tausance: Ca biciclist sunt zilnic aproape calcat de masini prin Bucuresti. Sigur ca teoretic asta ma face un biciclist mai bun, dar tot asta ma poate face sa iau taxiul sau metroul, adica, in limbaj antreprenorial, sa externalizez sarcini sau sa intru intr-o asociere sigura. Neprevazutul devenit rutina nu te mai obliga la alegeri destepte, ci te desensibilizeaza, iti taie cheful de evolutie. Prin cursurile noastre Creative Fitness Studio de la Fundatia Friends For Friends, ii invatam pe oameni scurtaturi si ponturi, de la biciclist la biciclist: care sunt strazile necirculate, ce sensuri unice pot fi fortate, ce bulevarde trebuie evitate. Si, cel mai important, le reamintim de ce au ales bicicleta, a se citi antreprenoriatul, de la bun inceput.

Wall-Street.ro: Crezi ca intensitatea creativitatii scade pentru un antreprenor odata cu trecerea timpului - de la lansarea propriei afaceri/idei, la dezvoltarea si cresterea ei?

Citeste si:

Vlad Tausance: Scade entuziasmul si este normal. Sunt rare casniciile care pastreaza flama aprinsa pentru mai mult de trei ani, la fel de rare ca afacerile care te incanta dupa ce le-ai pus pe roate. Exista solutii insa: sa-ti fixezi obiective pe termen scurt a caror rezolvare, creativa sau nu, sa-ti ofere satisfactie neamanata. Este greu sa fi creativ cand elaborezi strategia de vanzari pe termen lung pentru retailerii din orase slab industrializate sau ceva la fel de arid si amuzant. Este, in schimb, usor sa te entuziasmezi cand trebuie sa vii pana maine cu solutii pentru un stand de targ cu buget 0. Daca rupi in bucati lista kilometrica de obiective si o inlocuiesti cu doua-trei sarcini pe care sa le rezolvi (si) in joaca, vei gasi in tine resurse nebanuite. Scepticilor le recomand o carte din Biblioteca FFFF care mi-a schimbat viziunea despre afaceri: REWORK, de David Heinemeier Hansson si Jason Fried. E o portie sanatoasa de gandire antreprenoriala proaspata care iti reda “pofta de mancare”.

Wall-Street.ro: O bariera in calea dezvoltarii creativitatii este mentalitatea de tipul “nu se poate, stiu eu asta”. Au antreprenorii aceasta mentalitate?

Vlad Tausance: Scepticismul romanesc este o boala grea, ereditara. Primul pas al Scepticilor Anonimi care vor sa se vindece este sa-si recunoasca dependenta de confort. In zona de confort nimic nu este posibil, totul s-a facut deja, iar ce nu s-a facut este o prostie. Problema este ca lucrurile importante se intampla in afara zonei tale de confort. Recunoasterea acestui al doilea adevar este pasul urmator. Nu vreau sa vorbesc in manualele de dezvoltare personala, personal detest teoria. Va dau, insa, un exemplu, multa lume vine la cursul nostru si pune pe masa o problema: nu am suficient timp la dispozitie sa fac tot ce vreau! Simplul fapt ca si-au facut timp ca sa vina acolo le contrazice premiza, insa. Prin exercitii ii ajutam sa-si dea seama ce ar face daca ar avea tot timpul din lume, adica “daca totul ar fi posibil”.

Majoritatea ar vrea sa petreaca mai mult timp cu prietenii, sa cunoasca oameni noi, sa citeasca mai mult, sa faca sport, sa castige mai multi bani. In timp ce le trecem in revista asteptarile, ne dam seama impreuna ca pot castiga timp tocmai facand lucrurile pentru care nu au timp: daca gasesc prieteni cu care pot face sport si discuta despre lectura sau daca pornesc un start-up pe langa job alaturi de alti pasionati care le vor deveni prieteni. Evident, asta cere efort, organizare si chef de a te ridica de la birou sau de pe canapea. Dar, da, se poate, o spun din experienta! De cand am inceput sa antrenez oamenii pentru creativitate, mi-am inventat un nou job secundar, am mai mult timp, mai multi prieteni si cunoscuti, citesc de trei ori mai mult si ma trezesc, cu chef, ceva mai devreme. Despre bani, intr-un alt interviu.

Wall-Street.ro: Ofera 3 sfaturi concrete si scurte antreprenorilor pentru antrenarea creativitatii.

Vlad Tausance: Iesi din firma! Ideile bune nu vin la birou, nici in sala de conferinte. Inspiratia umbla in libertate, pe strada si prin magazine. Uneori merge cu metroul si sta la cort. Alteori e pe prima pagina in New York Times.

Redu sedintele! Ce nu poti rezolva in 12 minute, in picioare, cu o cafea in mana, nu merita discutat. Nu cauta pretexte pentru a pasa responsabilitati, cauta, sincer, rezolvari.

Alege-ti un hobby! Daca ai cunostinte de baza de poker, fizica cuantica sau gastronomie, ai o sursa de inspiratie in plus, un domeniu la care sa te raportezi si un loc de refugiu. Plus un subiect de conversatie cu alti patimasi, viitori clienti sau colaboratori.

Vlad Ioan Tausance este antrenor al creativitatii in cadrul Fundatiei Friends For Friends, om de comunicare si scriitor. Are o experienta antreprenoriala recenta in cadrul unei agentii de strategie si online si peste 7 ani de experienta in customer magazines si branded content cu un portofoliu din domenii diverse: telecom, companii aeriene, FMCG, food & beverages, HORECA, ecologie, imobiliare. A fost redactor sef timp de 5 ani si este colaborator Cosmopolitan, Sapte Seri, Esquire si Tataia.