O echipa independenta doreste sa realizeze un serial istoric extrem de ambitios, bazat pe efecte speciale de ultima generatie si cu actori sonori, foarte cunoscuti. Piedicile nu sunt insa deloc putine – de la comoditatea televiziunilor care prefera “sa hraneasca” persoanele care “gusta” seriale de calitate indoielnica, pana la un Centrul National al Cinematografiei unde daca nu ai “pile” nu poti accede la fonduri, tinerii incearca sa lupte, precum pastravii, impotriva curentului.

Seria "Dinastia Basarabilor" tinteste zona “Game of Thrones” sau “Spartacus”, pastrand proportiile de productie, si mai putin “telenovele istorice” precum Suleyman Magnificul. “Noi suntem convinsi ca daca ne apucam sa spunem povestea voievozilor romani de la Litovoi pana la Vlad Tepes si inclusiv, fiecare cu cate 1-2 sezoane, romanii se vor uita cu mare interes. Credem noi ca nu doar romanii”, subliniaza scenaristul echipei.

Pe finantare CNC mi-a fost clar ca nu avem nicio sansa, putem sa-l aducem si pe Mel Gibson ca tot nu iese nimic

Primul sezon va fi despre Negru Voda si fondarea Tarii Romanesti, ei urmand sa spuna povestea cnezatelor romanesti incepand cu invazia mongola din 1241 pana la voievodul Barbat si Tihomir, in 1290, astfel in episodul pilot tratand dramele si provocarile valahilor din perioada invaziei mongole din 1241 pana la aducerea Ioanitilor in Severin la 1247.

Cine sunt tinerii

Vorbim de cateva nume care, desi tinere, au experienta in cinematografie: Florin Anghel, Dragos Marica, Radu “Groparu” Bazavan, Tedy Necula, Alex Timosca, Laurentiu Raducanu, Florin Danilov dar si Cavalerii de Medias, Cavalerii Lup din Mures si Calusarii din Orastioara de Sus.

Florin Anghel a luat prima oara contact cu filmul in 2004 si, de atunci, s-a implicat in mai multe proiecte in principal ca scenarist. “In concursul de scenarii HBO nu m-am inscris niciodata, pentru simplul fapt ca nu am reusit sa inteleg cum pot fi citite si jurizate cele cateva sute de scenarii inscrise intr-un interval de timp de vreo 2 luni. La un lung metraj ai vreo 100 de pagini minimum, la cateva sute ai cateva zeci de mii de pagini”, spune el, zambind.

Restul echipei are un portofoliu bogat, dar individual, continua el. “Pe partea de consultanta istorica, trebuie sa precizez cu mandrie ca marii istorici romani Dan Muresan si Matei Cazacu sustin Dinastia Basarabilor cu multe informatii valoroase, o consultanta istorica deosebit de importanta. Dansii predau istoria in Rouen si Paris, ultima lor lucrare fiind «Ioan Basarab, un domn roman la inceputurile Tarii Romanesti», o lucrare cu mare valoare stiintifica care adduce multe informatii noi despre perioada intemeierii Tarii Romanesti”.

Inainte de a continua lectura, va invitam sa vizionati cateva efecte si scene realizate de tineri.

Cum a inceput totul

“Proiectul a fost initiat mai mult dintr-o nebunie in care am dorit sa identificam posibilitatea unei mini serii Web. Treaba asta se intampla prin Februarie 2013, atunci cand am fost impresionat de (probabil) prima serie web de success, facuta tot intr-o joaca. Este vorba de Mortal Kombat Legacy, o serie de scurt metraje pe la 10 minute care spune povestea personajelor din MK. Seria a fost facuta de un simplu fan MK, care a reusit sa capteze atentia unor producatori si astfel a produs 2 sezoane pe Youtube despre personajele din MK. Nebunia a culminat cu un buget de 250 milioane USD de la Warner Bross pentru lungmetraj pe conceptual seriei MK Legacy”, povesteste Florin Anghel.

Lucrand patru ani in publicitate, copywriter, el recunoaste ca a ramas si cu “sechele” de atunci, pe concept/branding/oportunitati.

“Asa m-am gandit sa imbin cunostintele pe scris/concept/film cu pionieratul din web series. Din mai multe idei am ales povestile istorice. In primul rand datorita «educatiei cinematice» pe segmental medieval si aici ma refer la puzderia de productii din 2009 incoace, unde se evidentiaza Game of Thrones si Vikings. Avem o istorie bogata, din istoria noastra bogata am identificat Posada drept un mare concept – nemaifacut pana acum. Regretatul Sergiu Nicolaescu a facut multe filme istorice, dar numai despre Posada nu”, continua el.

De aici a mai fost un pas pana la a coopta Ordinul Cavalerilor de Medias cu propunerea lor. Au dat curs imediat. Au venit din Timisoara si Medias pana la Fetesti pentru cateva teste, in special pe recuzita/coregrafii de lupta, dar mai ales VFX si compozitie digitala – “magia din spatele marilor productii”. Testele au avut loc in august 2013.

“La vremea respectiva nici prin cap nu mi-a trecut sa cooptez actori profesionisti, fiind un simplu test prin care am dorit sa vedem daca «ne tine». Astfel am interpretat noi, care cum a putut, scopul nostru fiind VFX/CGI si recuzita in primul rand, cat si efecte special pe make up, studiate si aplicate cu success de sotie (oase rupte, fracturi, rani deschise, cam tot ce tine de VFX Make up). Am filmat in Fetesti pentru ca aici am gasit sustinere pentru cazare, transport si catering la 25 de oameni timp de o saptamana. Rezultatul ne-a dat peste cap planurile”, spune tanarul scenarist.

Vazand rezultatul, au decis sa vada daca pot face mai mult decat o serie de scurt metraje pe YouTube.

Intre timp echipa s-a marit cu Florin Danilov care detine una dintre cele patru camere profesioniste Red Epic din Romania; cu aceasta camera s-au filmat Spartacus sau 300.

Mai avem in echipa un roman nominalizat la Oscar, un roman foarte bine cotat in cele mai inalte cercuri din productie/post productie. Despre omul cheie in acest proiect vom vorbi la timpul potrivit si el alaturandu-se noua tot pentru credinta in succesul proiectului”, puncteaza Florin.

Primele piedici

Dupa Octombrie 2013, cand au filmat la Medias si Arges, s-a anuntat pe neasteptate sesiunea CNC pentru finantarea nerambursabila a filmului romanesc.

“Deadline-ul era de fix o luna, pentru un dosar complex, de cateva zeci de pagini + scenariul. Nu scrisesem inca scenariul – aveam in plan o serie de scurt metraje. Mi-aduc aminte ca am scris vreo 20 de ore pe zi timp de vreo 8 zile pana am fost multumit de cele 130 de pagini pentru lungmetrajul «Posada 1330»”.

Tot intreband in stanga si in dreapta, toti i-au spus scenaristului ca nu au absolut nicio sansa de a reusi sa primeasca fonduri de la CNC. “In primul rand pentru ca nu avem o casa de productie cu punctaj agreata de CNC. Cu alte cuvinte, poate sa fie mama scenariului si a echipei, daca nu are credibilitate (portofoliu si istoric in productie film romanesc) nu primeste nimic”.

Citeste si:

Cu toate acestea, sunt filme finantate de CNC care au ZERO spectatori.

Asa ca a contactat cele 4-5 case de productii din Romania, agreate de CNC. Singurul care i-a raspuns la mail a fost cineastul Tudor Giurgiu de la Libra Film care s-a aratat incantat de initiativa si de teste/recuzita/efecte speciale.

“Ne-a sfatuit sa amanam inscrierea CNC pentru sesiunea din 2014, pentru a pregati mai bine dosarul si mai ales pentru a imbunatati scenariul meu. Ulterior a dorit sa-l rescrie integral, total diferit, lucru cu care nu am fost de cord si asa am si decis sa ne uram tot succesul si sa ne urmam fiecare drumul. Intre timp, domnul Giurgiu a inceput lucrul la propriile productii prin februarie 2014, iar noi am separat drumurile si ne-am intors de unde am plecat in Octombrie 2013”.

Toate productiile din ultimii ani sunt sitcomuri, telenovele sau formate de success copiate de afara

“Pe finantare CNC mi-a fost clar ca nu avem nicio sansa, putem sa-l aducem si pe Mel Gibson ca tot nu iese nimic”. De la CNC primesc bani doar 4-5 cineasti romani, restul nu intruneste conditiile de finantare din capul locului, considera el.
“Pana si la debut regizoral iti cere «ultimele doua filme facute» (se refera la scurt metraje) cat si «ultimele doua filme ale producatorului» pentru ca regizorul debutant nu are punctajul pentru finantare si va fi reprezentat de un producator dintre cei 4-5 agreati. Cu alte cuvinte, orice regizor debutant trebuie sa mearga la cei 4-5 producatori care primesc banii, asa ca ne invartim in cerc, un cerc select la care nu au multi acces”.

Ne-am repozitionat pe Serie TV

In mod normal, mergi la televiziuni cu un outline/synopsis si cateva sugestii de casting pentru o discutie preliminara, dupa care se scrie un episode pilot din care se dezvolta productia. “Cel putin asa se intampla prin afara, unde majoritatea echipei noastre are experienta”.

Ei au ales sa mearga cu scenariul integral, cu mostre de recuzita, efecte speciale, decor si locatii, cu teste de camera pe Red Epic, inclusive cu ilustratii concept art pentru locatii/recuzita. Adica, deja treaba de pre-productie.

“Am contactat oameni de productie din Pro Tv, Antena, Prima, TVR, National TV si am primit raspuns doar din partea a doua televiziuni, urmeaza sa vedem daca ajungem la un acord de productie cu una dintre cele doua televiziuni”.

Bugetul necesar, minimul posibil

Tinerii entuziasti au propus un episod pilot, care poate fi de 45 de minute sau de 90 de minute (doua episoade). Cu acest episod pilot sa testeze audienta si potentialul de succes al unei serii intregi, la circa 12 episoade, ca in afara tarii.

“Pentru episodul pilot am specificat ca suntem dispusi sa renuntam la multe, mai exact sa-l producem fix pe aceeasi bani cu care se face un episode de telenovela sau sitcom. Avand convingerea ca acest pilot va confirma si vom renegocia. Daca Suleiman Magnificul este imediat dupa Romanii au Talent, inseamna ca publicul din Romania se bucura de povesti medievale”.

In ce stadiu este productia

Din August 2013 pana in Aprilie 2014 au avut patru teste de productie/postproductie.

“In aceste 4 sesiuni am inteles toate provocarile si mai ales am identificat solutiile potrivite pentru productia episodului pilot. In prezent, tragem tare sa filmam timp de 4-5 saptamani prin August-Septembrie 2014 si sa terminam pilotul la standardele dorite de noi in primul rand, pentru a fi difuzat in toamna 2014”.

Pentru pilot, echipa va filma cu cavalerie, cateva zeci de cascadori pe cai, dar mai ales urmaresc sa coopteze actori renumiti, pentru acest lucru avand insa nevoie de sustinere financiara din partea ori a televiziunilor, ori a persoanelor fizice/caselor de productie pasionate si care au incredere in astfel de proiecte.

Cum arata piata romaneasca de seriale

“Eu sunt unul dintre cei care nu mai au televizor de prin 2007 incoace si exista un motiv pentru acest fapt. Ca mine sunt foarte multi romani care prefera contentul de pe internet in locul televiziunii sau teatru si cinema/evenimente”, spune Florin Anghel.

“Senzatia mea, ca si spectator, este ca sunt lasat deoparte. Toate productiile din ultimii ani sunt sitcomuri, telenovele sau formate de success copiate de afara. Pe scurt: targetul televiziunilor nu include decat o singura categorie de spectatori, iar televiziunile jumulesc cu toate resursele doar de pe acea categorie”, considera el. Totodata, nu intelege cum un sitcom are nevoie de 12 scenaristi, actiunea petrecandu-se doar in cateva incaperi, timp de 30 de minute.

Tanarul considera ca televiziunile din Romania au si bugete si oameni capabili sa exploreze si alte segmente, precum un SF, un serial de actiune, fantasy sau chiar thrillere autohtone.

Din fericire, in era Web 2.0 si a retelelor sociale, exista si alternative. Chiar daca accesul le este practic interzis in cadrul CNC, chiar daca s-ar putea sa nu primeasca o oferta fezabila de co-productie cu una dintre cele doua televiziuni care au raspuns, “am ajuns prea departe pentru a ne opri aici”.

“Vom face episodul pilot oricum si il vom difuza pe internet, conceptul este testat si mai nou dezvoltat de marii rechini Yahoo, Netflix, Google, Microsoft care au inceput cate 4-5 productii pentru serii web dupa succesul de neimaginat al seriei House of Cards (Web Series). Singura noastra dorinta este ca publicul sa fie alaturi de noi, pentru public facem toata aceasta nebunie. Fara public nu existi in film si/sau televiziune”, incheie tanarul scenarist.

Cum ti se pare clipul realizat de acestia? Consideri ca un serial pornit online ar putea capta atentia (si) in Romania? Ce sfat le-ati putea oferi? wall-street.ro te incurajeaza sa comentezi.