Cele mai cautate masini clasice in Romania sunt cele de productie americana din anii ‘60-‘70, pentru ca au aparut in multe filme hollywoodiene si poate pentru ca au un pret mai mic decat cele europene, spune Catalin-Cedric Ghigea, proprietarul Oldtimer Studio, firma infiintata in urma cu 12 ani pentru restaurarea masinilor clasice, intr-un interviu acordat wall-street.ro.

Wall-Street.ro: Cum a aparut Oldtimer Studio, de ce ati ales acest tip de business?
Catalin-Cedric Ghigea:
Am deschis atelierul in 2002. La vremea aceea nu mai era pe piata din Romania nicio alta firma specializata in restaurarea masinilor clasice, dar eram convinsi ca exista potential. E o poveste de business usor cliseica. Si eu, si partenerul meu, Ovidiu Ionescu, eram pasionati de automobile istorice. Am inceput cu reconditionarea propriilor noastre masini. Apoi “ne-am aruncat” cu ele in piata, sa vedem unde ne situam. Am participat la raliuri, parade, competitii si ne-am dat seama ca facem treaba buna. Au inceput sa vina comenzi si de la alti pasionati si am continuat pe drumul acesta.

Wall-Street.ro: Cate masini ati vandut pana in prezent? Care a fost cea mai scumpa?
Catalin-Cedric Ghigea:
Pana in prezent am restaurant mai bine de 150 de automobile istorice. Cea mai scumpa masina la care am lucrat vreodata este inestimabila. La propriu. O avem chiar acum in atelier si este aproape finalizata. Un Brutus cu motor de avion din Al Doilea Razboi Mondial. Mai exista doar una singura in lume, intr-un muzeu din Germania. Asa ca va fi primul exemplar “comercial” pe care s-ar putea sa il vedem, la un moment dat, pe strada.

Wall-Street.ro: Cat dureaza restaurarea unei masini? De unde le cumparati?
Catalin-Cedric Ghigea:
Dureaza de la trei luni la…doi ani. Depinde foarte mult de ce isi doreste clientul, cat de rara este masina si in ce stare tehnica o gasim initial. Daca este un autovehicul produs in editie limitata si cumparatorul vrea sa participle cu ea la concursuri de profil, cu siguranta e nevoie de timp. Dar merita intotdeauna. Si efortul si asteptarea. Mai ales ca aducem masini din toata lumea, cumparam epave de oriunde. Nu conteaza daca stau in garajul unui pasionat sau sunt scoase la licitatie. Acolo unde vedem potential, profitam de ocazie.

Wall-Street.ro: Cate masini aveti acum la vanzare? Care este cea mai ieftina, dar cea mai scumpa? Ce estimari de vanzari aveti pentru 2014? Anul trecut cate ati vandut?
Catalin-Cedric Ghigea:
Lucram intotdeauna la cererea clientului. Cumparam rar masini, fara sa stim cui sunt destinate. Vin la noi oameni care stiu de la bun inceput ce vor. Poate au cumparat deja si epava. Altii vor sa faca o investitie sau sa se bucure personal de o masina clasica, dar nu stiu exact ce si-ar dori. Asa ca discutam, cautam, apoi incepem restaurarea. Cele mai ieftine masini costa in jur de 30 – 40.000 euro si pot ajunge si la sume cu multe zerouri. Anul trecut am finalizat 15 automobile istorice. Anul acesta preconizam o crestere de 30%.

Wall-Street.ro: Care sunt cele mai cautate modele de masini clasice?
Catalin-Cedric Ghigea:
Pentru publicul larg, cele mai cautate masini sunt cele de productie americana din anii ‘60-‘70. Nu sunt neaparat cela mai scumpe si nici neaparat automobile care merita colectionate din punct de vedere financiar. Dar aceste masini au o atractie deosebita intrucat au fost identificate in multe filme hollywoodiene. Cele cu adevarat de colectionat sunt, in general, automobile de productie europeana, in special marcile Mercedes-Benz, Jaguar, MG, Rolls-Royce, Bentley, Lancia, Alfa Romeo, Ferrari, Austin Healey, Triumph, Porsche.

Wall-Street.ro: A schimbat criza piata de masini restaurate? La ce valoare a fost in 2013? Cam cate astfel de masini au fost vandute anul trecut in Romania de principalii jucatori?
Catalin-Cedric Ghigea:
Masinile clasice, la fel ca obiectele de arta, sunt investitii sigure pe termen lung. Cei care cunosc deja piata nu tin cont de conditiile economice. Oldtimerele nu s-au devalorizat in ultimii ani, ba din contra. Randamentul anual pentru o masina clasica, daca este aleasa asa cum trebuie, poate ajunge si la 20%. Chiar daca ar vinde-o a doua zi dupa restaurare, proprietarul ar iesi in castig. Dar asta nu se intampla aproape niciodata. E greu de pus o cifra pe piata de oldtimere. Clientii sunt de regula discreti. Cumpara si masini gata restaurate, din strainatate. Romania este inca o piata mica pentru automobilele istorice. Sunt o mana de colectionari si cateva sute de masini cu adevarat de colectie in toata tara.

Wall-Street.ro: In Europa unde este cea mai mare piata? Cam cate masini se vand anual fata de Romania?
Catalin-Cedric Ghigea:
Probabil ca Germania este cea mai mare piata pentru automobile istorice. Industria automobilelor istorice din Germania este una de cateva miliarde de euro anual.

Wall-Street.ro: N-am vazut nicaieri showroom Oldtimer. Aveti in plan sa deschideti unul?
Catalin-Cedric Ghigea:
Momentan, nu. Mergem foarte mult pe recomandari. Cine trebuie sa stie despre noi, cam stie deja. Avem o hala unde pastram masini reconditionate pentru clientii care nu au unde sa le depoziteze. Asa ca oricine isi poate face o idee despre ce inseamna o restaurare. In plus, suntem prezenti la toate evenimentele de profil: saloane auto, parade, raliuri si este mai mult decat suficient. Mai mult, noi organizam Bucharest Classic Car Expo, un eveniment anual dedicat in exclusivitate automobilelor istorice, in parteneriat cu SAB&A. In 2014 acest eveniment va avea loc, ca in fiecare an deatfel, la Romexpo la finalul lunii octombrie.

Wall-Street.ro: Cati angajati lucreaza la restaurare?
Catalin-Cedric Ghigea:
Atelierul este aproape de Bucuresti, la intrare in Moara Vlasiei. Nu ne puteam dori mai mult. E liniste, loc destul pentru toate halele de care avem nevoie, iar drumul pana in oras nu dureaza mai mult de 15 minute. Cat despre angajati, s-a dovedit a fi una dintre cele mai mari provocari atunci cand am lansat afecerea. Aveam nevoie de specialisti. Procesul de restaurare nu se compara cu activitatile dintr-un service auto. Am cautat meseriasi buni si, din fericire, i-am gasit. In jur de 50 de oameni lucreaza acum la Oldtimer Studio. Mecanici, electricieni, vopsitori, tapiteri......

Wall-Street.ro: Care este profilul clientului? Sunt si femei?
Catalin-Cedric Ghigea:
Clientii care ne trec pragul sunt, de regula, cunoscatori in domeniu. Mai au cel putin o masina clasica in garaj si mai vor inca una, doua, trei. Fie vor o masina de oras, fie vor sa-si completeze portofoliul de investitii. Ne bucuram intotdeauna cand vedem clienti care sunt la prima achizitie. Au un entuziasm aparte care noua ne place foarte mult. Visam la ziua in care o femeie va veni la noi sa se intereseze de un automobil isotric. Oricum, pana nu urci la volanul unei masini de epoca nu iti dai seama ce pierzi. Si o data ce ti-ai dat seama, e greu sa mai dai inapoi.

Citeste si:

    Wall-Street.ro: Cum merge partea de inchirieri prin abonament?
    Catalin-Cedric Ghigea:
    Ideea cu abonamentele se leaga fix de ce ziceam mai devreme. Trebuie sa incerci, inainte de toate. Asa ca am scos pe piata primul serviciu prin care doritorii pot avea acces la un automobil istoric, un anumit numar de zile pe an, in schimbul unui abonament de time-sharing. Platesti doar costul acestui abonament anual la Oldtimer Studio, iti alegi o masina din cele puse la dispozitie si te bucuri de ea fara sa ai grija costurilor de intretinere, a stocarii peste iarna, s.a.m.d. Ai dreptul si la zile de plimbare, si la evenimente, adica raliuri, parade si intalniri cu alti pasionati. Noi credem ca o sa mearga foarte bine, mai ales ca este un serviciu exclusivist. Glumim cateodata si spunem ca e amanta perfecta. Stii ce iti ofera, arata incredibil si nu e geloasa pe “sotia” din garaj.

    Citeste si:
      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Cristian Gubandru
      Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Auto »



      Setari Cookie-uri