NSKN Games a fost fondata in Aprilie 2011 de catre Andrei Novac, poloneza Agnieszka Kopera, Florin Neacsu si Vlad Sladariu.

„Toti suntem ingineri din diferite domenii, de la IT in cazul meu, la geologie sau stiinta materialelor. Inainte de a intra in industria jocurilor am fost pe rand inginer software, am lucrat in constructii, marketing, industria petrolului si am organizat evenimente de cariera. Ceea ce ne leaga este pasiunea pentru jocuri - un mod mult mai interesant de petrecere a timpului liber decat ceea ce faceam inainte sa descoperim aceasta lume”, spune, pentru wall-street.ro, Andrei Novac.

In cei patru ani, tinerii au lansat deja 7 jocuri pe tabla si lucreaza la inca trei. Compania romano-poloneza NSKN Games, cu sediu in Bucuresti si un birou in Polonia, a atras pe Kickstarter nu mai putin de 325.000 de dolari pentru a crea si distribui trei jocuri pe tabla (board games).

Cum trebuie sa fie un board game pentru „a vinde”

In primul rand un joc trebuie sa fie unic si interesant. In fiecare an apar peste 1.000 de jocuri noi pe o piata care, desi in continua crestere, poate sa absoarba doar o parte dintre aceste noi titluri.

„Pentru ca un joc sa aiba o sansa sa devina un succes comercial trebuie sa aiba cel putin un element unic, o idee care sa-l faca special in ochii clientilor. In al doilea rand, jocul trebuie sa functioneze perfect si sa arate impecabil. Partea grafica este uneori cea mai grea provocare fiindca trebuie sa gasim artistul sau artistii potriviti pentru a ilustra un joc. Ne «batem» pe o piata unde sunt companii de jocuri care au bugete de dezvoltare pentru un joc mai mari decat cifra noastra anuala de afaceri, deci noi trebuie sa muncim mai mult ca sa putem compensa aceasta diferenta enorma de resurse”, spune Andrei, care ocupa pozitia de executive manager si board game designer.

Cat dureaza si cat costa crearea unui joc pe tabla

In mod normal dezvoltarea unui joc dureaza un an de zile. Daca este vorba de un concept propriu, primii pasi sunt tema, modelul matematic si un prototip functional. Apoi urmeaza parte de testare cu grupuri diferite de jucatori – „asta se intampla indiferent daca jocul este creat de unul dintre noi sau de un designer oarecare - si daca jocul este bun contractam ilustratii si restul de elemente grafice. Ultimii pasi sunt productia si distributia”, spune Andrei Novac.

Pana la sa ajunga la partea de productie, un proiect ii poate costa pe tineri intre doua si zece mii de euro, insa pe viitor se asteapta sa aiba bugete de peste trei ori mai mari.

„Fiecare proiect este unic in felul sau si e greu de facut o medie. Un joc simplu poate fi creat si cu un buget «de avarie» insa un joc complex - si noi in asta ne specializam - necesita cel putin 5.000 de euro pentru a fi adus la stadiul «ready to print»”.

Provocari in livrarile internationale

In pietele mari - SUA, Germania, Franta - se intra destul de usor, firmele de distributie fiind dispuse sa ofere o sansa oricui, este insa mai greu de pastrat o astfel de piata. „Daca primul produs este sub asteptari, usile se inchid repede si e greu sa o iei de la capat. Din fericire, in cazul nostru nu s-a intamplat asta si acum suntem prezenti prin canale de distributie in peste 30 de tari”, spune, mandru, Andrei Novac.

„In tari in care piata de jocuri e la inceput e mult mai greu de patruns, de aceeas noi le «atacam» treptat, incepand cu cele usor de inteles si de patruns. Insa cu cat crestem si castigam notorietate, cu atat devine mai usor sa gasim canale de distributie inclusiv in tari ca Thailanda sau Africa de Sud”.

Citeste si:

In prezent, NSKN are o echipa de patru oameni full time si diferiti contractori din toata lumea cu care lucreaza pe diferite proiecte.

Cum arata o zi „de joaca”

Intr-o astfel de industrie, fiecare zi este diferita si nu este timp si loc de plictiseala. „Sunt zile in care tot ce facem e sa raspundem la email-uri, altele in care cream jocuri si arata total diferit - printam, taiem si lipim sute de carti de joc. Cele mai interesante sunt zilele in care testam prototipuri, e probabil cea mai placuta activitate. Insa o parte semnificativa din timpul nostru e dedicat vanzarilor, marketingului si partii administrative”.

Comunitatea de board gameri din Romania este una „mica dar activa”, si creste de la un an la altul.

„Stiu oameni cu colectii impresionante de aproape 1000 de jocuri si oameni care se joaca de cel putin 2-3 ori pe samptamana.Nu cred ca sunt in masura sa apreciez ce e de schimbat la mentalitatea colectiva, cred ca lucrurile merg in directia potrivita si pefer sa ma bucur de fiecare ocazie de a interactiona cu jucatori din Romania decat sa ma gandesc la ce nu merge bine”, spune, diplomat, Andrei.

Exista insa diferente de mentalitate intre romani si alti jucatori din tari mult mai dezvoltate.

„In tarile nordice sau Germania jocurile de societate sunt ceva obisnuit de peste 30 de ani, pe can in Romania abia acum incep sa prinda viata. O sa mai dureze anu buni pana cand piata va ajunge la maturitate dar sunt semne bune. Daca Romania va urma calea Poloniei, in 7-10 ani vom avea si in Romania 5-10 firme specializate in creatia de jocuri originale”, incheie Andrei.

In Romania, jocurile NSKN pot fi testate si/sau cumparate de la Red Goblin, Cutia.ro, Ceainaria Tabiet sau Taraba De Jocuri.

Sursa foto: Shutterstock: Board Game