Kirill Zmurciuk (30 de ani) a lucrat, pe rand, in industrii precum copywriting, dezvoltare de jocuri, fotografie comerciala. In timpul liber isi fabrica propria bere acasa. La inceput producea dor pentru consumul personal, insa dupa ce a participat la un targ artizanal cu berile create si a observat reactia publicului a devenit evident ca hobby-ul sau merita transformat in ceva mai serios.

Investitia nu a depasit de 2.000 de euro, proiectul fiind in faza de tranzitie de la stadiul de bere artizanala, realizata in Chisinau, la o afacere oficiala in Romania.

”Numele Sunstone este inspirat de legendele scandinave, unde este mentionata <<piatra soarelui>> ce a fost folosita de vikingi pentru navigarea pe mare. Ei se uitau prin aceasta piatra in orice vreme, chiar si atunci cand erau nori. Datorita proprietatilor de polarizare a materialului era posibil sa vezi pozitia curenta a soarelui, ce permitea navigarea. Cred ca berea poate fi folosita ca aceasta piatra – cand va uitati prinr-un pahar plin cu bere, soarele parca apare chiar in fata voastra”, spune zambind Kirill, intr-un interviu acordat wall-street.ro.

Sunstone Alehouse

Brandul de bere Sunstone Alehouse a fost lansat pe piata la finalul anului 2014. Nu beneficiaza in prezent de un spatiu propriu de productie, fiind realizat pe baza de contract cu berarii comerciale, dupa retetele realizate de cei doi soti. Cel mai recent produs lansat a fost realizat, spre exemplu, in parteneriat cu beraria Sikaru, din Bucuresti, fiind prezentat la prima editie a festivalului Bucharest Craft Beer.

In viitor planificam sa scoatem mai multe beri pe piata romaneasca, dar negociem si cu berarii in afara Romaniei”, adauga Kirill.

Unul din motivele invocate de antreprenor pentru productia berii in Romania si nu in Republica Moldova este legislatia si mediul de afaceri de peste Prut, care nu permit lansarea unei microberarii ”fara investitii absolut neadecvate, mita”.

Citeste si:

”La un moment am inteles ca cel mai simplu pentru noi ar fi sa incepem activitatea sub forma de un parteneriat cu o berarie deja activa. Dar dupa cateva incercari nereusite am ramas total dezamagit si de modul de a face business in Moldova, unde profitul care poti sa il obtii astazi este mult mai important decat posibilitatile pe termen lung. Asadar am inceput sa cautam parteneri in Romania si in timp destul de scurt ne-am intalnit cu proprietarul Sikaru, Arnaud Dussaix, care a fost foarte deschis pentru o colaborare reciproc avantajoasa”, mai explica fondatorul Sunstone Alehouse.

Sunstone Alehouse

Pentru moment, pe piata romaneasca cei doi antreprenori sunt prezenti cu un singur tip de bere – Summer Tide – un pale ale in stil american, putin amar, echilibrat si foarte fructat. In afara de acest sortiment, Kirill a mai produs in transe mici peste 30 de tipuri de bere, pe care isi propune sa le lanseze pe piata in viitor. In prezent, berile Sunstone Alehouse sunt comercializate in localuri si magazine specializate de bere artizanala precum Beer O’Clock, Berero, Happy Pub, Zeppelin, Piua.

Kirill isi propune ca in urmatorii doi ani sa aiba un spatiu propriu de productie, ce le va permite o prezenta constanta pe piata.

Legislatia si controlul statului asupra fabricarii berii, liberalizat ca in tari dezvoltate

Fondatorul Sunstone Alehouse isi doreste ca legislatia si controlul statului asupra fabricarii berii sa fie liberalizat ca in alte tari dezvoltate, unde este mai usor sa lansezi o berarie noua sau un produs in baza unui contract.

Sunstone Alehouse

“Cadrul legal in acest domeniu este destul de similar pentru toate tarile din regiunea noastra - Romania, Bulgaria, Moldova, Ucraina – si este destul de pronuntat influentat de urmele sistemului sovietic/socialist, unde statul controla toate industriile intr-un mod destul de rigid si strict. Cred ca a venit timpul sa renuntam de la aceste influente si sa incepem sa lucram intr-un mod mai eficient, flexibil si axat spre intreprinzatori mici si medii. Dar asta, la randul sau, presupune o liberalizare in domeniul producerii berii, eliminarea unui numar de controale, avize si autorizatii, ce dureaza mai mult de un an, un control mai putin strict si paranoic din partea autoritatilor”, mai spune Kirill.

Piata berii artizanale este in crestere si are un potential care merita exploatat. “Cu siguranta vor aparea mai multe berarii de acest gen, axate pe piata locala, ci nu nationala, cum e acum in SUA, de unde si vine acest trend. Cu mai mult de 4.000 de berarii si una noua deschisa in aproape fiecare zi, cota de piata a acestui tip de berarii in SUA este de doar 14% si creste dupa mai mult de 20 ani de cand s-a pornit miscarea pentru bere artizanala”, conchide Kirill.