Studiul CEBR a analizat antreprenoriatul feminin pe coordinate demografice, socio-culturale si antreprenoriale, construind un profil al femeii de success in afaceri.

Ca premise in dezvoltarea studiului, s-a aratat ca infiintarea noilor companii este esentiala pentru dezvoltarea economica a unui stat, firmele noi generand locuri de munca si contribuind la imbunatatirea imaginii regionale. Nivelul antreprenorial variaza insa de la un stat la altul, insa indiferent de tara, studiul CEBr a indicat faptul ca, desi antreprenoriatul feminin este un trend in crestere, majoritatea firmelor antreprenoriale sunt infiintate de barbati.

Astfel, sondajul efectuat pe un esantion 1.547 de subiecti au relevant un fapt interesant: in timp ce femeile se implica mai mult in activitati care preced demararea unei afaceri, 9,58% fata de 6,53%, barbatii domina numarul celor care incep efectiv o afacere. Exceptia este capitala Bucuresti, unde 58% femei fata de 48% barbati dovedesc spirit antreprenorial in crearea propriei afaceri. De altfel, analiza geografica a aratat ca antreprenoriatul ia amploare cu precadere in Bucuresti si zonele sud-centrale ale Romaniei.

De ce isi doresc femeile propria afacere? Decizia de a infiinta o companie nu este data numai de varsta, educatia, studiile superioare si experienta precedenta, ci si de existenta unor modele antreprenoriale pozitive in cercul de prieteni sau in familie, 38% dintre femeile chestionate declarand ca vor demara o afacere proprie, avand cunoscuti in domeniul antreprenorial. Evident, procentul se reduce in cazul femeilorcare au infintat deja o firma. Studiul a mai relevant faptul ca in familiile in care exista parinti antreprenori exista o posibilitate mai mare ca si copiii sa se implice in activitati de antreprenoriat.

Analistii CEBR au considerat indreptatita categorizarea antreprenorilor in potentiali, noi si proprietari de IMM-uri deja implicati in afacere. Antreprenorii potentiali sunt cei care au in vedere infiintarea unei afaceri. Desi aici nu sunt diferente mari in privinta sexelor, potentialul intreprinzator femeie are varsta medie de 35 de ani, experienta de lucru medie de aproximativ opt ani, ceea ce difera fiind doar pregatirea sttudiilor manageriale, 70% dintre barbati avand un background in management, spre deosebire de 62% din femei. Motivatiile unei noi afaceri sunt multiple: cresterea veniturilor, dorinta de a deveni propriul sef, castigarea independentei financiare.

Noii antreprenori sau cei care au demarat o afacere in ultimii doi ani au o varsta medie de 34 de ani, neexistand diferente prea mari in acest sens, decat in cazul motivatiei inceperii afacerii. Astfel, femeile aleg infiintarea unei companii ca alternative contra somajului sau pentru a continua traditia de familie. Desi noii antreprenori declara o pregatire in management inferioara potentialilor antreprenori, 51% in comparative cu 70%, femeile searata mai dispuse sa investeasca timp si efort in desarvarsirea pregatirii manageriale.

Proprietarii de IMM-uri care opereaza pe piata de peste 2 ani au o varsta superioara, de 37-38 de ani si o experienta de munca de aproximativ 11 ani. Studiile superioare si pregatirea manageriala sunt insa mult mai importante pentru femei, 78% din acestea detinand studii superioare si 57% urmand cursuri de manager, procent mai ridicat decat in cazul barbatilor, de 76%, respectiv 54%. Barbatii insa se concentreaza pe experienta propriu-zisa, de 12 ani de munca, putin mai mare decat a femeilor, precizeaza studiul CEBR.

Citeste si:

Asigurarea unui statut social, respectul antreprenorial si influenta exemplelor de success in afaceri reprezinta variabile de perceptie a mediului de afaceri romanesc. Interesant este faptul ca femeile indica mai des ca exemplu antreprenorial tot o femeie, preferabil si mama, in timp ce mai multi barbati indica tatal sau un exemplu masculin. Pentru ambele sexe, insa, tatii par a fi o sursa de inspiratie, chiar si pentru femei. Exemplele antreprenoriale isi pierd din substanta in cazul firmelor deja infiintate.

Cum arata insa afacerile create de femei? Studiul a aratat ca firmele conduse de femei sunt mai tinere cu aproximativ 2 ani, sunt finantate din propriile resurse, creditele bancare inregistrand un numar redus, iar 47% din companiile initiate de femei au proprietar unic, in 79% din cazuri femeile ocupandu-se si de management. Femeile proprietari si manageri raman insa mai putine in comparatie cu barbatii manageri: 80% fata de 86%.

Alt rezultat a indicat faptul ca femeile au o cota putin mai ridicata de participare in firmele co-propriete, de 75%, in general afacerile fiind de dimensiuni mici, in familie, numarul initial de angajati find mai mic in cazul femeilor, de 3 angajati la 4.

Totusi, femeile se implica mai mult decat barbatii in afaceri internationale, 13,2% din produsele create de femei fiind adresate exportului, in timp ce doar 13,14% din produsele barbatilor ajung la export, ceea ce arata, din punct de vedere statistic, potentialul femeii antreprenor.
In firmele in co-proprietate, femeile au o cota medie de participare de 75%. In medie, unul sau doi alti membri al familiei sunt co-proprietari in firmele pe care femeile le au in co-proprietate cu familia.

Femeile tind sa infiinteze afaceri de dimensiuni mai mici decit cele infiintate de barbatii intreprinzatori. Considerind drept criteriu de marime a afacerii numarul initial de angajati, acesta este de 3 angajati in cazul femeilor si 4 in cazul barbatilor.

CEBR - Centre for Entrepreneurship & Business Research realizeaza studii si cercetari in arii de interes precum antreprenoriatul si afacerile si, de asemenea, ofera servicii de consultanta pentru companii si decidenti strategici. Analizele CEBR sunt publicate in prestigioase reviste internationale.