Primul start-up al cunoscutului antreprenor Marius Ghenea, Flamingo, a reunit initial trei fosti colegi de facultate, printre care si Ghenea, fiind parteneri in afacere, dar si angajati. Se intampla in 1994.

“Pot spune ca nu eu i-am ales pe ei, ci ei m-au ales pe mine, sau in orice caz, ne-am ales unii pe ceilalti. Iar alegerea a fost legata de faptul ca aveam niste ambitii si obiective similare, dar in acelasi timp aveam calitati si aptitudini diferite, ceea ce a creat o foarte buna complementaritate la nivelul echipei de antreprenori”, ne-a declarat Marius Ghenea, antreprenor in serie si business angel.

La finele anului 2001, Ghenea se retrage atat din conducerea Flamingo, cat si din actionariatul companiei. Apoi, urmeaza trei ani si jumatate ca director general al retelei de magazine de electronice si electrocasnice Flanco. In luna octombrie 2005 isi da demisia din aceasta pozitie, iar incepand cu anul 2003 investeste in compania FIT Distribution, specializata in distributia de tehnica de calcul. In cadrul acestei firme, Ghenea a dezvoltat site-ul magazinului online PCFun ( www.pcfun.ro) specializat in echipamente IT si electronice.

“Am realizat de atunci mai multe start-up-uri de companii, dar un lucru nu s-a schimbat pana azi: si acum, de cele mai multe ori partenerii sunt cei care ma aleg pe mine, si nu invers, mai ales daca ma gandesc la proiectele in care am investit in ultimii ani ca business-angel”, afirma Ghenea.

Si in cazul lui George Butunoiu, dat fiind specificul activitatii de recrutare, selectarea personalului nu a fost o problema, iar primii angajati au pornit din interior. “Aveam de unde alege, pentru ca primeam, incontinuu, o multime de CV-uri spontane”, spune Butunoiu, care a pornit propria afacere de consultanta in resurse umane “cu un singur om, in afara de mine, in 1992, o secretara”. Trei ani mai tarziu, una din secretare a devenit consultant.

Compania George Butunoiu Ltd numara in prezent sapte angajati, criteriile esentiale pentru o firma de recrutare bazandu-se pe un numar minim de angajati, pentru a se pastra eficienta, tinand cont ca in interiorul unor astfel de companii nu exista un department de resurse umane. “La inceput am fost 2, numarul maxim a fost de 14, iar acum suntem 7, insa suntem mai eficienti. Nu vom mai depasi niciodata 10 angajati, administrarea incepe sa devina greoaie si ne-am pierde din eficienta”, completeaza Butunoiu, adugand ca firmele de executive search au rareori peste 15 angajati.

Pentru Ghenea, companiile detinute au avut “oriunde intre 5 si si peste 1,000 angajati, asa ca exista tot felul de organizatii cu probleme foarte diferite in ceea ce priveste resursele umane”, spune acesta. Indiferent de numarul angajatilor, Ghenea se ghideaza dupa cateva principii foarte clare: “meritocratie, leadership, oamenii potriviti in locurile potrivite. Toate sunt valabile si la companii start-up cu mai putin de zece angajati, dar si la companii de peste o mie de angajati”.

Omul de afaceri s-a implicat in peste zece companii, ca investitor sau antreprenor. Dintre acestea, mai mult de jumatate nu au avut si nici nu au in prezent un department specializat de resurse umane. “Sunt organizatii mici si “scurte” (oriunde intre 5 si 30 angajati), pentru care un departament specializat HR nu s-ar justifica, varianta mai eficienta, in opinia mea, pentru asemenea companii cu putini angajati fiind ca managementul (si antreprenorii) sa isi asume o mare parte dintre sarcinile de dezvoltare a resurselor umane, inclusiv partea de selectie, recrutare, evaluare, formare, motivare, coaching”, ne-a declarat Ghenea.

Citeste si:

Acesta recomanda si externalizarea anumitor servicii catre o companie specializata de HR, atat administrarea si legislatia, cat si anume lucruri care tin de recrutare, training sau assessment (evaluare). “Pentru companiile peste 50 angajati, avem in general un departament specializat HR, chiar daca in anumite situatii lucram si partial externalizat cu o companie specializata (mai ales partea de administrare)”, precizeaza Ghenea.

Cum recruteaza un antreprenor ca Marius Ghenea? “Doar la vreo jumatate de an de la primul start-up am fost convinsi ca nu putem sa crestem afacerea daca nu crestem si echipa”. Initial, in anii ’90, recrutarile erau relativ informale, intrucat nu exista un department de resurse umane in cadrul afacerilor sale.

“Nu am apelat, in prima faza, la publicizarea anunturilor noastre de angajare, ci pur si simplu ne-am uitat in jurul nostru si am incercat sa abordam direct cativa fosti colegi de facultate, care aveau calitatile necesare si care isi doreau o oportunitate intr-o companie mica, dar in crestere rapida”, mentioneaza antreprenorul.

Initial, selectia s-a indreptat catre candidatii “suficient de tineri si de curajosi ca sa isi asume si riscurile asociate unei afaceri mici, care nu avea in urma nici macar un an de activitate”. Altfel spus, asa cum remarca si Butunoiu, recrutarea s-a facut in functie de personalitatea si caracterul acestora, ceea ce se si recomanda, “cu exceptia cazurilor in care o anumita calificare sau experienta sunt absolut necesare”, considera consultantul in resurse umane.

Fiecare antreprenor va recruta in functie de flerul sau, de ceea ce ii dicteaza instinctele, insa acest lucru e valabil mai ales la inceputul procesului de selectie. “Daca instinctul va spune despre un om ca nu va fi potrivit in echipa, mai bine nu il angajati de la bun inceput, chiar daca pare ca are toate calitatile necesare. Dar dupa ce a intrat in echipa, trebuie sa il considerati un membru al echipei si nu mai puteti lua decizii grave, care il privesc pe acel angajat, doar pe baza instinctului antreprenorial”, releva omul de afaceri Ghenea. Cu alte cuvinte, instinctele nu trebuie sa domine intotdeauna deciziile manageriale care trebuie luate “la rece”.

In anii ’90, acest lucru era mai usor de realizat, intrucat erau multi oameni valorosi in generatia tanara, care aveau foarte putine oportunitati reale de cariera in Romania. Acum lucrurile s-au schimbat destul de mult, pe fondul unei crize clare de resurse umane pe piata fortei de munca de la noi, considera presedintele PCFun.

In prezent, o prima recomandare de care ar trebui sa tina cont un antreprenor atunci cand recruteaza este tocmai “feelingul” fata de viitorul angajat si tratarea fiecarui om din echipa ca pe un coleg, nu ca pe un subordonat, pastrand totusi obiectivitate in decizii.

Majoritatea companiilor trebuie sa se arate dormice de a “forma” o echipa, de a fructifica cat mai eficient dorinta unui candidat de a se antrena intr-o anumita cariera. Din pacate, “obsesia pentru experienta e cea mai mare si costisitoare greseala pe care o fac multi manageri”, incheie Butunoiu.