“Fosta mea sotie este din Romania si am venit aici in 1991. Am realizat ca nu erau locuri in care se poate bea in Bucuresti, asa ca am decis sa am un pub al meu. Am investit foarte putin in primul pub, The Dubliner. Am cheltuit in jur de 20.000 de dolari in 1994”, a declarat, pentru Wall-Street, David Larkin (foto).

Trei ani mai tarziu, Larkin deschidea The Harp, un spatiu generos de 280 metri patrati, cu o investitie de 100.000 de euro. Cel mai recent pub, Molly's, a insemnat nu mai putin de 150.000 de euro. “Am facut o intelegere cu proprietarul, care a construit pub-ul, iar eu ma ocup de conducerea business-ului. Investitiile nu acopera si proprietatile respective, am incercat sa le cumpar, dar proprietarii nu au acceptat”, explica Larkin.

Proprietarul The Dubliner spune ca sunt necesari 100 de metri patrat pentru a deschide un bar specific irlandez. (n.r – The Dubliner masoara 200 metri patrati, cu tot cu terasa, iar Molly's 160 metri patrati). Pentru un spatiu mai generos, cu terasa si bucatarie, “investitiile trec de 150.000 de euro, excluzand achizitia spatiului”.

“Bucataria este o investitie importanta, vorbim de aproape 40.000 de euro pentru o aparatura moderna. Restul sunt decoratiuni si mobila, majoritatea locale. Doar afisele de pe pereti sunt din Irlanda”, spune Larkin.

E mai bine sa cumperi spatiul decat sa inchiriezi

Cresterea chiriilor spatiilor comerciale, mai ales in zonele centrale, l-a determinat pe irlandez sa se orienteze spre cumpararea unor spatii in zonele periferice ale Capitalei. “Acum doi ani, as fi spus ca un Irish Pub este o investitie excelenta. Lucrurile s-au schimbat mult de atunci. Daca vrei sa inchiriezi acum, este foarte scump. Acum caut spatiu pentru o alta locatie si mi s-a oferit o chirie la 13.000-15.000 de euro lunar. In Lipscani au vrut 30.000 de euro lunar pentru o locatie de 100 de metri patrati. Cumpararea locatiei e o optiune mult mai buna acum”, sustine Larkin.

Acesta spera sa poata achizitiona urmatorul spatiu pentru un Irish Pub in Titan, intr-o zona mai aglomerata. “Nu va fi in centru, cred ca periferia orasului va deveni din ce in ce mai atractiva. O noua locatie in centru ar fi mult prea scumpa”, completeaza acesta.

Decizia de a se extinde in locatii periferice, evitand chiriile mari, are la baza si legalizarea interzicerii fumatului in locuri publice ca pub-urile, care va fi aplicata in urmatorii patru ani, in opinia proprietarului The Dubliner, si va afecta negativ vanzarile si profitul unor astfel de locatii.

“Va trebui sa creez un volum mare de afaceri si voi deschide noi locatii. Intentionez sa mai deschid doua pub-uri in Bucuresti si in alte orase din tara. Voi construi baruri si le voi inchiria celor dispusi sa conduca o astfel de afacere. E un fel de francizare, noi dam spatiul, iar francizatii nu vor plati taxe, ci doar chiria respectiva”, enunta Larkin, care spera ca, in patru ani, numarul pub-urilor sa atinga 10 unitati.

Urmatorul pub se va deschide pana la sfarsitul anului viitor, cel mai probabil in Titan. “Nu m-am gandit inca la un nume”, spune acesta, optimist in privinta evolutiei preturilor la imobiliarele din Bucuresti.

“Va fi o corectie in urmatorii ani, preturile vor scadea, pe masura ce vor aparea si mai multe spatii de inchiriat sau cumparat”, crede Larkin.

Marjele de profit, mai mari decat in pub-urile din Irlanda

“Primul lucru pe care il observi intr-un pub irlandez este galagia, toata lumea vorbeste. Similaritatile exista, in special la The Harp, este chiar un exemplu bun de Irish Pub. Romanii iubesc conceptul, in fiecare seara pub-urile sunt pline”, arata Larkin, suficient cat sa ne intrebam de incasarile si profitabilitatea unui Irish Pub.

Aproximativ 400 de clienti se bucura, zilnic, de atmosfera tipic irlandeza in The Harp, iar in The Dubliner numarul acestora se situeaza, in medie, la 200. Clientii sunt foarte diversi, in majoritate romani cu venituri medii si mari, turisti si expati, acestia din urma reprezentand circa 35-40% din clienti in The Dubliner si 15-20% in The Harp.

“Din acest an avem un al treilea pub, Molly's, deci incasarile vor creste. Anul trecut am avut o cifra de afaceri de 1,3 milioane de euro si ne asteptam la o crestere de 20% in acest an”, afirma Larkin. Cel mai popular pub, The Harp, genereaza 60% din vanzari, majoritatea in sezonul de iarna si perioada evenimentelor sportive. “In medie, pentru un eveniment Rugby World Cup, incasarile pot creste cu 25-30%”, declara Larkin.

Irlandezul incaseaza 70% din bani din vanzarile de bere, majoritatea branduri locale si doar 10% importate din Irlanda. “Romanilor le plac placintele traditionale irlandeze. Estimez ca am vandut, pana in prezent, peste 800.000 de placinte cu pui si ciuperci (chicken and mushroom pie)”, mai spune acesta.

In medie, “un client cheltuie in jur de 35 lei, nivel mai scazut decat in pub-urile din Irlanda, dar in crestere”. Explicatia e simpla: romanii nu beau atat de mult ca irlandezi, consuma in jur de 3-4 beri la o iesire in pub, dar prefera si bauturi mai exotice, whisky.

Desi consumatia este mai redusa in pub-urile din Capitala decat in afara, marjele de profit sunt chiar mai mari in tara noastra. “ Marja de profit pentru puburi ajunge la 18%. E mai mare decat profiturile pub-uilor irlandeze, cheltuieli cu salariile sunt mai mici in Romania decat in Irlanda”, explica proprietarul The Dubliner.

Sub sloganul “this is what i know best”, David Larkin va continua sa creada in succesul pub-urilor irlandeze din Romania. “Dimineata la 9 ajung de obicei in The Dubliner, la birou, la pranz vizitez The Harp pentru pauza de masa, apoi revin seara la The Dubliner si imi petrec si o jumatate de ora la Molly's, in fiecare zi”, incheie irlandezul, sperand ca cei doi baieti ai sai, de 16 si 18 ani, sa preia o parte din afacere peste ani, atunci cand numarul pub-urilor va depasi locatiile deja anuntate.