Daca as rezuma natura acestei transformari, totul ar deveni o propozitie simpla: organizatiile nu mai sunt ceea ce au fost. Iar capacitatea managerilor de a recunoaste aceasta schimbare sta la baza succesului in afaceri pe termen lung in secolul 21.

Deci, cum arata fluturele nostru in devenire?

De la organizatie la organizare

In primul rand, s-au dus zilele cand organizatiile erau asociate cu cladirile de piatra, carierele de-o viata si statele de plata stabile: totul este un du-te-vino atat de rapid, incat nu mai exista nimic asemanator cu organizatia, ci mai degraba un proces continuu de organizare. Nu aveti niciun motiv de panica – aceasta transformare ne permite sa privim organizatiile ca pe un proces imbunatatit continuu, mai putin ca structura stabila - si sa privim organizatia proprie dintr-o perspectiva procesuala care ne permite o mai mare flexibilitate, o mai mare atentie acordata pietei si in ultimul rand, o mai mare creativitate.

• De la produse la solutii

Se pare ca totul era chiar dupa colt: mergeti la magazin sa cumparati pasta de dinti, iar alegerea a fost facuta pentru dumneavoastra – un simplu tub pe care scrie „pasta de dinti”. Incercati acum acelasi exercitiu – si veti fi deodata bombardati cu minim 30 alegeri. In contextul unei competitii si al unei cereri din ce in ce mai mari si mai fluctuante, nu ne mai permitem sa continuam sa oferim produse care au sens pentru noi ca firma, ci trebuie sa descoperim solutii care au sens pentru ei – clientii. Daca Apple si-ar construi organizatia in jurul unui produs de succes - un computer - nu s-ar bucura de succesul unui iPod si nu ar avea sansa de a revolutiona industria muzicala prin introducerea iTunes. Probabil ca Charles Revson, pionierul Revlon Cosmetics, a spus bine ca „In fabrica producem cosmetice; in magazine vindem speranta.”

• De la independenta la interdependenta

Mai mult, secolul 21 a redefinit limitele unei companii moderne. Furnizorii pot imbunatati sau ruina competitivitatea, in timp ce clientii devin cei mai activi jucatori din dezvoltarea unui produs nou. Acum nu mai este suficient sa se ia in considerare deciziile strategice din perimetrul companiei – pentru crearea valorii, o companie trebuie sa cunoasca si sa administreze performanta in intregul lant al ciclului de viata a valorii, de la materiile prime pana la sfarsitul valabilitatii produsului. Limitele se estompeaza.

• De la mentinere la proiectare

Schimbarea rapida din mediul competitiv creeaza in afaceri provocari nemaiintalnite pana acum. Fara solutii si formule evidente, cateva „bune practici” de ieri se aplica viitorului. In epoca unor mari schimbari rapide, succesul necesita dorinta si pofta constante de inovatii, in locul mentinerii modelelor si abordarilor existente in afaceri. Google a dovedit ca designul conteaza – si oricine a vazut birourile „normale” ale acestui gigant international stie ca designul sta la baza culturii si operatiunilor Google.

Citeste si:

Ce inseamna asta pentru noi? Se pare ca exista cel putin doua alegeri. Prima, prin care consideram ca noile noastre aripi sunt incomode si infricosatoare, si pretindem ca ele nu exista – continuandu-ne viata organizationala ca si cum totul este „afaceri ca intotdeauna” – asteptand pe pamant sa fim inghititi de un predator aflat in trecere. Sau – ne putem desface aripile, putem recunoaste, ne bucuram si actionam conform acestei schimbari, facand un salt increzator si bucurandu-ne de zbor. Aceasta este intotdeauna o alegere personala.

Prezentare in Bucuresti

Va invitam sa vizitati cursul de master din Bucuresti intitulat „Cum sa devii un lider eficient” condus de Donald Nightingale *, Profesor Emerit la Queen's Business School, Canada, in ziua de:

- Marti, 28 octombrie 2008, ora 18.00 la Grand Hotel JW Marriott Bucuresti (Calea 13 Septembrie nr.90) Va rugam sa va inscrieti aici!

Veniti si experimentati cursul nostru de master, aflati despre programele noastre si vorbiti cu Absolventii IEDC din tara dumneavoastra! Inscrieti-va aici!

Despre IEDC:

„Motto-ul IEDC Scoala cu perspectiva i se potriveste foarte bine, intrucat IEDC ofera cu adevarat o perspectiva diferita pentru toti cei implicati in sistemul sau educational. Este un adevarat privilegiu sa am acum o perspectiva diferita a vietii mele... sa am o perspectiva IEDC.” Dardan Sejdiu, Presedinte al Consiliului de Administratie, Fondul de Pensii Sloven/Kosovo, Kosovo, membru executiv MBA 2007

„Dupa ce am fost la Bled, mi-am dat seama ca am trait foarte mult intr-un tunel cu perspectiva limitata. Dupa toate schimburile de opinii cu colegii si profesorii mei, pot vedea lucruri care inainte erau ascunse vederii.” Benedikt Binder-Krieglstein, Neupack GmbH, Austria, membru executiv EMBA 2006-07

Am pretuit intotdeauna cunoasterea si oportunitatea de a invata, iar la IEDC am putut sa fac aceste lucruri intr-un mediu minunat si cu excelente dotari prin interactiunea cu un mare numar de participanti si personalul didactic al facultatii. Ma simt norocos ca am avut aceasta oportunitate. Richard Baldwin, BlomInfo, UK (membru executiv MBA 2003)
* Donald Nightingale, Presedinte al Donald Nightingale Consulting Ltd, Profesor Invitat al IEDC – Scoala de Management din Bled, Slovenia, PhD Universitatea Michigan, 1971

** Dr. Nadya Zhexembayeva este profesor asistent de dezvoltare durabila si design organizational la IEDC – Scoala de Management din Bled.