Asociatiile „Impreuna pentru A8” si „Moldova vrea autostrada” organizeaza sambata, 19 mai 2018, un mars motorizat spre Bucuresti, cu scopul de a atrage atentia Guvernului asupra nevoii urgente de incepere a lucrarilor de construire a autostrazilor in Moldova: A8, Ungheni – Iasi – Targu Mures precum si A7, Suceava – Bacau – Bucuresti.

Circa o mie de masini sunt asteptate sa ajunga la Bucuresti dupa ce strabat drumurile tarii sub devizile „Vrem echitate pentru Moldova!” si „Cerem construirea de autostrazi”.

Participantii vor pleca de la ora 7.00 din Piata Unirii, din Iasi. Punctul de intalnire stabilit cu ceilalti participanti la mars va fi la intersectia drumurilor E 85 si E 581, in dreptul localitatii Tisita, la ora 12:00. Coloana de masini isi va continua marsul spre Bucuresti, incepand cu orele 13:00, fiind asteptata sa ajunga la Guvern in jurul orei 17.00.

Scopul marsului este de a capta atentia autoritatilor din Romania in privinta dezvoltarii infrastructurii rutiere din Romania, sperand ca institutiile statului sa isi asume masuri concrete, transparente si reale pentru demararea lucrarilor de construire a autostrazilor din Moldova.

Starea mentala a personalului...
Citeste si: Cum sa recunosti un angajat care sufera de depresie si ce poti face?

„Tot acest protest este pentru a stinge odata pentru totdeauna ipocrizia politicienilor. De peste 11 ani se vorbeste despre autostrada A8 si despre A7, cele doua autostrazi principale care ar putea lega Moldova de Transilvania si Moldova de Muntenia. De fapt, s-a vorbit, dar nu s-a facut concret nimic. S-au cheltuit niste bani pe studii de fezabilitate. De fiecare data, din patru-n patru ani au scos-o ca pe o jucarie, au aratat-o votantilor din Moldova, dupa care nu s-a mai intamplat. Noi vrem sa tragem un semnal foarte clar ca nu mai tine, nu mai merge cu astfel de pacaleli. Bani sunt, stim foarte bine lucrul acest, dar nu se vrea in Romania. Aici e problema mare. Deci, la nivel politic. (...) Este lipsa de incompetenta la nivelul CNAIR. Este lipsa de vointa politica, in primul rand”, a declarat Ionel Apostol, unul dintre fondatorii "Impreuna pentru A8", asociatie care a organizat marsul.

La mars si-au anuntat prezenta si reprezentantii Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT), care se vor organiza la nivel local si se vor alatura marsului. Transportatorii din Botosani, Suceava, Iasi, Vaslui, Bacau si Vrancea vor participa cu vehicule comerciale, a declarat Augustin Hagiu, presedintele FORT.

„Infrastructura precara din Romania inseamna izolare, exod al populatiei, migratie catre Vest, saracie, chiar saracie crunta in unele zone si lipsa dezvoltarii”, a mai spus Hagiu, adaugand ca nu doreste ca mesajul sa fie politizat, intrucat nu da vina pe cei de la guvernare, problema existand de mult timp.

Apel pentru infrastructura din partea primarilor

Din partea administrativa, mai multi primari si presedinti de Consilii Judetene au transmis ca sustin marsul si cer, la randul lor, constructia drumurilor care sa lege Moldova de Muntenia si Transilvania.

Despre munca fara plata si...
Citeste si: Despre munca fara plata si lupta cu saracia si analfabetismul

Gheorghe Flutur, presedintele Consiliului Judetean Suceava, sustine initiativa celor doua asociatii: „Am participat la inca doua evenimente de acest tip, pentru a cere Guvernului sa prioritizeze si legatura cu Moldova a Bucurestiului. Pe de-o parte, e vorba de un drum care sa lege Capitala de Suceava, de Iasi, de Cernauti, de Chisinau. Deocamdata se intarzie, nu e nici un proiect, nici autostrada, nici drum rapid. E zona cea mai saraca din Romania, avem nevoie de infrastructura. Pe de alta parte, autostrada A8 care e desenata doar pe hartie, Iasi-Targu Mures. Nu se intampla nimic. Care sunt perspectivele de dezvoltare fara infrastructura, fara drumuri rapide, fara autostrazi? Trebuie sa cerem guvernantilor sa sprijine si proiectele spre Moldova. Inteleg ca sunt prioritati, spre Valea Oltului, spre Craiova, spre Transilvania, Brasov, dar nu se intampla nimic spre judetele Moldovei si nu este in regula. Aici suntem doar exportatori de forta de munca”, sustine Gheorghe Flutur.

Ce inseamna pentru Moldova lipsa de infrastructura? Izolare, migratie, saracie.

„Inseamna condamnarea la subdezvoltare. Inseamna ca avem cateva milioane de oameni plecati la munca in strainatate pentru ca aici lucrurile se dezvolta cu incetinitorul, inseamna acces mai greu din punct de vedere turistic si cresterea decalajul intre noi si celelalte regiuni”, spune Flutur.

Primarul municipiului Piatra Neamt, Dragos Chitic, a facut un apel pe Facebook pentru ca localnicii sa se alature marsului: “Moldova merita autostrazi care sa ajute regiunea in care traim sa se dezvolte. Sambata, 19 mai, are loc un mare mars de protest motorizat, cu scopul de a-i determina pe actualii guvernanti sa nu mai amane construirea autostrazii A8 Iasi–Targu Mures si a autostrazii A7, Bucuresti-Suceava. Coloana de autovehicule, la care se vor alatura toate judetele din Moldova, va avea o jonctiune in judetul Neamt langa Roman, unde judetele Iasi, Suceava, Botosani si Neamt se vor intalni la ora 09.30 la sensul giratoriu de la Horia si de unde se va pleca spre Bucuresti. La ora 12.00 se va face jonctiunea la Tisita unde se vor alatura participantii din judetele Vaslui si Galati. Protestul este organizat de Asociatiile civice ”Impreuna pentru A8” si ”Moldova vrea autostrada” si va invit sa ne alaturam in numar cat mai mare pentru a arata guvernantilor ca orasul Piatra Neamt si judetul Neamt conteaza iar dorinta noastra trebuie respectata. O autostrada care sa treaca prin apropierea orasului Piatra Neamt este absolut necesara, ar genera dezvoltare pentru comunitatea noastra si ar apropia Moldova de vestul Europei”, scrie, pe Facebook, Dragos Chitic, primarul din Piatra Neamt.

BM: Eradicarea saraciei si...
Citeste si: Modelul de crestere urmat de Romania este gresit! BM ne arata calea!

Situatia pe autostrada A7 – Buzau-Focsani-Bacau-Roman-Pascani

Autostrada A7, care se va desprinde din A3 Bucuresti-Ploiesti in zona localitatii Dumbrava si va merge apoi catre Buzau si mai departe pe ruta Focsani-Adjud-Bacau-Roman-Pascani unde se intalneste cu autostrada Targu Mures-Iasi, are finantare europeana disponibila in procent de 75% fonduri nerambursabile din Fondul de Coeziune 2014-2020, sustinea, la finalul anului trecut, Catalin Drula, membru in Comisia pentru transporturi si infrastructura.

In toamna lui 2016 s-au lansat licitatiile pentru realizarea studiilor de traseu, studiilor geotehnice, obtinerea avizelor si acordului de mediu, elaborarea proiectelor tehnice pentru cei 346 km de autostrada. Insa, pana in prezent, nu au fost semnate contracte de pregatire.

Situatia pe autostrada A8 -Targu Mures-Iasi

Autostrada e impartita in 3 mari sectoare cu lungime de aproximativ 100 km fiecare: Targu Mures-Ditrau, Ditrau-Targu Neamt: trecerea Carpatilor si Targu Neamt-Iasi-Ungheni (pod peste Prut). Pentru fiecare exista niste studii de fezabilitate fara un nivel de detaliu suficient pentru a permite lansarea unor licitatii de constructie, avertiza Drula.

In anul 2015 a fost semnat un contract pentru actualizarea la nivelul de detaliu necesar a sectorului Targu Mures-Ditrau (primii 100 km ai autostrazii).

In ianuarie 2018, Asociatia Pro Infrastructura semnala ca Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a reziliat contractul pentru actualizarea studiului de fezabilitate pentru tronsonul Targu Mures-Ditrau din Autostrada A8.