“Orice notiune invatata in scoala este binevenita, insa nu putem forma antreprenori pe banda rulanta. Tinerii trebuie sa fie intai oameni si sa li se vorbeasca despre valorile serioase in viata, nu neaparat despre cele de antreprenoriat”, afirma Tudor Comaniciu (38 de ani), directorul general al producatorului de branzeturi Delaco si unul dintre cei mai cunoscuti tineri antreprenori romani.

Cu toate ca antreprenorii de succes nu exista pe banda rulanta, majoritatea intreprinzatorilor din Romania considera ca scoala are un aport important in business, chiar daca uneori cunostintele sunt doar teoretice.

De exemplu, Violeta Moraru, actionarul principal al producatorului de ape minerale Perla Covasnei, afirma ca aceste cursuri sunt foarte utile mai ales in cazul in care sunt oferite notiuni despre legislatie.

Antreprenoarea adauga ca ambii sai copii studiaza in strainatate (Anglia, respectiv Franta), iar notiuni despre felul in care ar trebui sa fie condusa o afacere sunt oferite atat la nivel de gimnaziu si liceu, cat si la facultate.

Rolul scolii, dar si al asociatiilor private care organizeaza cursuri pentru dezvoltarea abilitatilor antreprenorilor, pare a fi din ce in ce mai important in contextul in care mai mult de jumatate dintre romani isi doresc sa aiba propriile afaceri, dupa cum arata un sondaj recent al Eurobarometru.

“In tari cu competitivitate economica mare, precum SUA ori Japonia, se face de mult timp o astfel de initiere in scoala sau chiar la gradinita. Nu sunt importante atat cursurile teoretice, cat mai ales aplicatiile practice prin care copiii trebuie sa-si dezvolte gandirea, logica, inventivitatea, comunicarea, viteza cu care iau decizii. Acestea ii pot ajuta sa vada daca le place sau nu sa fie antreprenori, sa ia decizii, sa raspunda de ce fac si sa-si dea seama daca au calitati native pentru asa ceva”, afirma Maria Grapini, presedintele producatorului de textile Pasmatex si al Asociatiei Femeilor Antreprenor din Romania.

De altfel, si elevii care au facut astfel de studii afirma ca ceea ce este important este partea practica, si mai putin cea teoretica.

“Noi am facut cu profesoara de economie si a fost un fel de pregatire pentru cursul de economie din clasa a XI-a. In general am invatat lucruri teoretice, despre cerere si oferta, despre tipurile de resurse sau despre profit. Dar mi-as fi dorit sa invat si ceva mai practic, de exemplu, cum ar trebui sa-mi aleg un credit. Un astfel de curs depinde foarte mult de profesorul care il preda”, afirma Laura Boingeanu (18 ani), absolventa a Colegiului National “Mihai Viteazul” din Bucuresti.

Si Doru Lionachescu, partener principal al casei de investitii Capital Partners, amintea, in cadrul conferintei M&A Outlook 2010, organizata de Wall-Street, despre importanta celor care predau aceste cursuri, managerul afirmand ca nu crede ca antreprenoriatul se poate invata la scoala, unul din motive fiind acela ca profesorii nu au experienta de business.

Daca in general cursurile de educatie antreprenoriala oferite de Ministerul Educatiei sunt mai degraba teoretice, exista si cursuri oferite de organizatii private, precum cele ale Junior Achivement Romania (JAR), in care accentul se pune mai ales pe abilitatile practice.

Luiza Cristea, director in cadrul organizatiei, considera ca antreprenoriatul se poate invata la scoala si isi argumenteaza raspunsul bazandu-se tocmai pe programele non teoretice.

Ea adauga ca, la Junior Achivement Romania, exista in jur de 500 de voluntari (manageri ori antreprenori) care ofera consultanta atunci cand profesorii din scoli solicita ca elevii sa cunoasca si oameni din zona de business.

Cursurile se desfasoara in parteneriat cu Ministerul Educatiei in toate scolile publice ori private, materialele fiind oferite gratuit.

“De exemplu, in cadrul programului Company of the Year, trebuie sa iti infiintezi si sa iti conduci propria afacere, exact ca si cand ai face-o in viata de zi cu zi. In al doilea rand, prin participarea la programele JAR, poti intra in contact si lua idei de la multi voluntari din mediul de afaceri. De exemplu, Competitia Skills@Work ofera acest lucru. Echipe formate din 4-5 persoane din licee diferite, impreuna cu ajutorul voluntarilor JAR, trebuie ca, in decursul unei singure zile, sa creeze si sa promoveze un produs”, explica Ciprian Blindu, un absolvent al cursurilor Junior Achivement.

Faptul ca de cele mai multe ori cursurile de educatie antreprenoriala oferite elevilor de clasa a X-a sunt predate de profesorii de economie si nu de antreprenori ori manageri ii face pe unii elevi sa nu le ia in serios, spune Dragos Hagiu, un alt tanar care a absolvit atat cursurile de la liceu, cat si cele de la Junior Achivement.

Pe de alta parte, tanarul afirma ca ambele cursuri sunt folositoare, in modalitatea de predare.

“In general, interesul profesorilor pentru elevi este mai ridicat in cazul cursurilor private, insa pentru a deveni un antreprenor de succes, trebuie sa profiti de orice experienta din viata, asadar ambele cursuri sunt valoroase si folositoare”, explica Hagiu.

De exemplu, Rucsandra Hurezeanu, directorul general al producatorului de dermacosmetice Ivatherm, spune ca un astfel de curs ar putea fi interesant daca la ore s-ar studia diferite cazuri de business, “fara teorii greoaie”.

Pot duce insa toate aceste cursuri la formarea unei noi generatii de antreprenori?

“Personal, am destule indoieli in privinta succesului antreprenoriatului facut la 20- 25 de ani. Cred ca fara studii temeinice si experienta de cel putin cativa ani in domeniul in care vrei sa-ti lansezi o afacere e greu sa ai succes. Mai mult ca sigur, vei face greseli care pot fi fatale. Viata insa ne ofera exemple celebre de extraordinari antreprenori care si-au initiat businessurile inca de pe bancile scolii. De exemplu, Bill Gates si Paul Allen, fondatorii Microsoft, ori Larry Page si Sergey Brin, cunoscutii „Google Guys”. Declaratia lui Page conform careia ii era clar inca de la vreo 12 ani ca isi va infiinta propria sa companie este graitoare in acest sens”, explica Hurezeanu.

Citeste 8 mini-interviuri: Business-uri lansate de femei antreprenor

Citeste 8 mini-interviuri: Business-uri lansate de femei antreprenor