Servirea era rapida, meniul era limitat la 9 articole, scopul fiind acela de a vinde cat mai multi hamburgeri de 15 centi, milkshake-uri si pungi de cartofi prajiti. Succesul lor l-a atras pe Ray Kroc, un vanzator care a fost uimit de cererea enorma a baietilor de aparate pentru milkshake-uri.

In timp ce fratii McDonald erau multumiti de succesul lor, Kroc avea planuri mai mari pentru aceasta afacere. El a semnat un acord de franciza cu cei doi frati in 1954 si, pana la sfarsitul deceniului respectiv, a deschis nu mai putin de 100 de restaurante.

“Ray Kroc a dus afacerea la un alt nivel”, afirma James Schrager, profesor al universitatii Chicago's Graduate School of Business. In opinia acestuia, cheia succesului lui Kroc a fost continua inovare.

Pornind afacerea cu o revolutionare a utilizarii in regim de franciza a restaurantelor, Kroc a reusit sa pastreze un anumit nivel al acesteia creand un sistem prin care proprietarii erau implicati, iar mancarea era produsa la standardele minime. De asemenea, Kroc era foarte priceput in a gasi locatiile ideale, indiferent de costuri.

Anii ’60 au insemnat o rapida expansiune pentru McDonald’s. Publicitatea era raspandita peste tot – pe panouri stradale, in reviste, la televizor. Asa ca au mai deschis restaurante peste tot in Canada, Puerto Rico, extinzand spatiul interior al acestora, pentru a oferi locuri de servit. Au introdus logo-uri si reclame, mascota fiind Ronald McDonald.

Kroc a cumparat afacerea fratilor McDonald si a sarbatorit cea de-a 10-a aniversare a companiei printr-o oferta publica de actiuni. Pana in 1969, deschisese aproape 1.500 restaurante, iar la nivelul intregii companii, se vindeau aproximativ 3.5 milioane de hamburgeri zilnic.

McDonald a democratizat stilul de a manca in oras, oferind locatii neintimidante si, in acelasi timp, accesibile – afirma Steve Anderson, presedinte si CEO al Asociatiei Nationale a Restaurantelor. “Cand a aparut McDonald's pentru prima oara in oras, mai erau cateva restaurante, dar erau genul de locuri in care s-ar fi dus doar avocatii si doctorii pentru a cina in familie... Acum, noua generatie nu mai are aceasta conceptie, indiferent de situatia socio-economica”.

In momentul in care femeile au intrat in masa pe piata fortei de munca, McDonald's si-a orientat reclamele catre copii.

Citeste si:

De-a lungul anilor ’70 au fost construite langa restaurantele McDonald's locuri de joaca pentru copii si parcari, astfel incat acestea au devenit destinatia ideala pentru familiile ocupate, mai ales pentru gustarile “pe fuga”.

De asemenea, a fost extins meniul cu o linie completa pentru dejun, introdusa in 1977 si cu “Happy Meals” in 1979 – anul in care McDonald's a vandut hamburger-ul cu numarul 30.000.000.000.

“La inceputuri, interioarele erau pe baza de metal, fiind intotdeauna curate, ceea ce reprezenta un aspect esential, in special pentru mamici”, spune Richard Pillsbury, fost profesor de geografie al Universitatii statului Georgia, autor al lucrarii “Restaurantele din Amercia – in trecut si in prezent”. “Nu ar fi existat McDonald's daca nu ar fi existat automobilele si poluarea acestora, deoarece curatenia interioarelor McDonald's a facut diferenta.”.

In timp ce Guvernul Statelor Unite exercita o politica agresiva in strainatate, McDonald's ii urma exemplul, extinzandu-se in Germania, Finlanda, Japonia, Australia, Thailanda, Venezuela si Panama. Pana in 1985, puteai intalni restaurantele McDonald’s in 43 de tari. La sfarsitul Razboiului Rece, McDonald's a deschis un restaurant in Moscova (1990), devenind astfel primul ambasador al valorilor SUA in Rusia.

Cand americanii au devenit preocupati de mediul inconjurator, compania care crea permanent miliarde de ambalaje atat pentru hamburgeri, cat si pentru bauturile racoritoare comercializate, a inceput sa recicleze materialele.

Cand americanii au devenit preocupati de greutatea lor – in continua crestere – McDonald's a inceput sa ofere ca alternative meniuri mai sanatoase.

Avand venituri anuale din intreaga lume de peste 20 de miliarde de dolari, peste 30.000 de restaurante in 119 tari si una din marcile cele mai usor de recunoscut, McDonald's a devenit un simbol al culturii americane, chiar un sinonim al acesteia.