Romania ar putea deveni partener al celui mai mare targ de turism din lume - Targul International de la Berlin - editia 2007, afland-se in competitie cu China pentru ocuparea acestui post. Participarea la TIB 2007 este cu atat mai importanta cu cat Romania va deveni anul viitor membra a Uniunii Europene, ocazie buna pentru turismul autohton sa se relanseze.

Parteneriatul cu cel mai mare targ de turism din lume presupune ca Romania sa aiba spatii mult mai mari pentru a-si promova destinatiile, avand un statut privilegiat in comparatie cu celelalte tari, prin numarul standurilor, suprafata si locul in care sunt amplasate. Avantajele sunt constituite de posibilitatea de a atrage noi turisti, mai ales ca TIB este dedicat in mod deosebit specialistilor, firmelor de turism, marilor tour - operatori.

Operatorii mizeaza pe turismul balnear

In prezent, oferta Romaniei la acest targ se concentreaza asupra turismului balnear, litoralului si, in mod special, pe proiectul Sibiu/Hermannstadt - capitala culturala europeana in 2007. Mai mult, Romania a mizat in acest an pe proiectul sibian, mai ales ca acesta are un impact puternic in randul tour - operatorilor germani, asta si in conditiile in care numarul turistilor din aceasta tara care au vizitat Romania a crescut in 2005 cu circa 19% fata de anul precedent.

Turismul balnear este un alt punct de reper in oferta romaneasca, incluzand pachete turistice in statiuni cunoscute precum Baile Felix, Baile Herculane, Sovata, Tusnad, Vatra Dornei, Techirghiol si Mangalia. Statiunile de pe litoral sunt si ele promovate alaturi de alte produse precum Delta Dunarii, desi interesul vizitatorilor este destul de scazut, circuitele istorice, taberele pentru tineri, dar si turismul de vanatoare.

Aport mai mare al turismului in PIB

Romania va inregistra in 2006 o crestere cu circa 2-3% a ponderii turismului in PIB, comparativ cu anul trecut, considera presedintele ANT, Ovidiu Marian. Acesta a spus ca, in ciuda aparitiei virusului gripei aviare, cifrele preliminare privind numarul de turisti individuali arata cresteri semnificative. Pierderile inregistrate de operatorii din Delta nu vor afecta prea mult balanta de plati in turism deoarece reprezinta doar unu la suta din potentialul de cazare al turismului romanesc, sustin reprezentantii ANT.

Potrivit ANT, turismul a reprezentat in 2005 circa 2,2% din PIB, la un nivel de 5,5 miliarde RON. Cresterea anuntata de presedintele ANT depaseste asteptarile, in conditiile in care estimarile initiale preconizau o crestere cu circa 3-4% pana in anii 2014 - 2015.

Gripa aviara nu ii sperie pe turistii germani

Citeste si:

Potrivit participantilor la TIB, Romania are un contracandidat important, China, care face un lobby puternic pentru a fi partener la TIB -2007, asta si pentru ca in 2008 Beijing-ul, capitala Chinei, va gazdui Jocurile Olimpice.

Vicepresedintele Parlamentului German a declarat totodata ca va petrece o vacanta 14 zile in Romania, in acest an, considerand ca gripa aviara nu reprezinta un pericol. “Nu am nici un fel de teama in privinta gripei aviare. Consider ca acest lucru nu este un motiv de a nu calatori in aceasta tara. Este un semnal pe care il ridic atat turistilor straini cat si romanilor pentru ca nu trebuie sa devenim isterici din acest motiv”, a spus Susanne Kastner.

In urma intalnirii, oficialul roman a primit asigurari din partea Germaniei va sprijini si proiectul prin care Sibiul va deveni capitala culturala europeana a anului 2007 prin intermediul consultantei oferite pentru atragerea specialistilor in domeniu, care sa coordoneze investitiile importante in zona.

Noi strategii de branding

Romania va modifica, cel mai probabil pana la data aderarii la Uniunea Europeana, conceptul turistic de tara - “Romania, pur si simplu surprinzatoare”, a declarat presedintele ANT, Ovidiu Marian. “Este necesara o schimbare, o modificare a brandului si sper ca pana in 2007 sa avem un nou concept, sub un nou slogan si o noua campanie”, a mai precizat presedintele ANT. Acesta a spus ca firma care se va ocupa de aceasta campania va fi aleasa prin intermediul unei licitatii, urmand sa fie schimbat actualul brand, utilizat incepand cu 2001.

“De la sfarsitul anului trecut, noi lucram la un nou concept si pana in 2007 as dori sa avem o noua titulatura care sa ne faca mai cunoscuti pentru turistii straini”, a spus reprezentantul ANT. Romania a mai avut pana acum un concept sub care sa fie prezentata turistilor straini, intre anii 1996 si 2000 fiind utilizat sloganul - “Vii ca turist, pleci ca prieten”, iar din 2001 pana acum a utilizat sloganul “Romania, pur si simplu surprinzatoare”.

Nu in ultimul rand, servicii competitive

Executivul Romaniei va adopta un act normativ ce vizeaza calitatea serviciilor turistice, legata de perfectionarea si calificarea personalului de profil, a spus presedintele Autoritatii Nationale pentru Turism (ANT), Ovidiu Marian. “Proiectul este gata din punctul nostru de vedere, principala noutate constituind-o obligativitatea personalului din turism, de la receptioner la ospatar sau bucatar, de a fi in totalitate scolarizat in acest sens si de a urma anumite cursuri de calificare”, a spus presedintele ANT, precizand ca spera ca acest act normativ sa fie adoptat pana la momentul inceperii sezonului estival, in care sunt asteptati cei mai multi turisti straini”.

Ovidiu Marian a spus ca piata serviciilor din Romania lasa de dorit si este necesara imbunatatirea calitatii acestora, mai ales ca turistii sunt din ce in ce mai specializati si mai pretentiosi. Reprezentantul ANT a explicat totodata ca noul act normativ va crea costuri suplimentare companiilor de profil, care s-ar putea reflecta in preturi mai mari pentru serviciile si pachetele turistice.