Dupa ce a pierdut 30.000 de turisti straini, "performanta" atinsa anul trecut, si contractele cu TUI, care opera cu turisti din Suedia, Germania si Danemarca, Romania incearca sa atraga pe litoral turisti cu putere financiara, posesori de iahturi, prin finantarea construirii de porturi turistice in principalele statiuni autohtone. Autoritatile si-au propus sa mareasca afluxul de turisti prin construirea de porturi de agrement si spera sa aiba mai multe puncte de atractie pentru posesorii de iahturi. Astfel, pentru prima data in Romania postrevolutionara, Guvernul a alocat resurse bugetare pentru realizarea unor proiecte de infrastructura in turismul de pe litoral si cel montan, pentru ca mai sunt cateva luni pana la deschiderea sezonului estival.

Autoritatea Nationala pentru Turism finanteaza, in urmatorii doi ani, cinci proiecte majore pentru dezvoltarea infrastructurii turistice, in valoare de 325 milioane de euro, in conditiile in care previziunile pentru sezonul estival 2006 sunt sumbre. Sezonul estival care va incepe, teoretic, peste doar doua luni, se anunta inca de acum destul de slab pentru hotelierii de pe litoral, la capitolul turisti, romani si straini.

Astfel, divizia scandinava a grupului german TUI a anulat programul turistic pentru Romania, ceea ce inseamna 8.000 de clienti mai putin. Imaginea externa la care a daunat si gripa aviara, dar si conditiile de cazare si de agrement care uneori nu s-au ridicat la inaltimea asteptarilor, au condus in mod inevitabil la decizia TUI Scandinavia de a anula programul pentru Romania in acest an din statiunile Mamaia, Neptun si pentru circuite in tara, dupa cum a precizat reprezentantul TUI in Romania, citat de presa
locala.

Totodata, agentiile de turism estimeaza o scadere de 10% a numarului de romani care-si vor petrece concediul pe litoralul autohton, din cauza preturilor mai atractive si a serviciilor de calitate oferite de statiunile din strainatate, accesibile pentru buzunarul cetateanului de rand care a facut economii in timpul anului.

Trei noi porturi pentru iahturi de lux

Presedintele ANT a stabilit ca termen de finalizare a infrastructurii de acces si finalizare a plajelor anul 2008.

Citeste si:

"Este vorba de cinci proiecte cu aplicare in Delta Dunarii, statiunile litorale si la munte unde intentionam ca, in intervalul 2006 - 2008, sa construim puncte de observatie si fotografiere a faunei ornitologice, trei porturi de agrement destinate iahturilor de lux, infrastructura de acces si utilizare a plajelor, centre de informare turistica, dezvoltarea infrastructurii in zonele montane de mare altitudine, dezvoltarea statiunilor balneoclimaterice si sprijinirea programului «Sibiu, capitala culturala europeana»", a precizat presedintele ANT, Ovidiu Marian, adaugand ca sectorul turistic din Romania va avea acces la fonduri de trei miliarde de euro, bani acordati in cadrul a trei componente de dezvoltare a turismului din Romania.

In prag de integrare, operatorii de turism autohtoni trebuie sa invete sa faca afaceri profitabile, iar un prim pas ar fi intocmirea unor planuri de afaceri in domeniul cresterii competitivitatii economice, in cadrul programului "Romania, atractiva pentru turism si afaceri", finantat cu 140 de milioane de euro sau pentru programul de Dezvoltare regionala.
Cele mai multe fonduri sunt alocate in urmatoarea perioada strategiei de dezvoltare a satelor, in cadrul programului "Diversificarea economiei rurale", finantat de Uniunea Europeana cu 2,2 miliarde de euro, pentru constituirea bazei turistice in afara zonelor urbane.

Belvedere, Tomis, Mangalia sunt in exploatare

In acest moment, litoralul romanesc dispune de putine facilitati si amenajari destinate turismului nautic, fapt ce conduce si la o cerere limitata in domeniu. Activitatea de turism nautic, aflata inca in faza de inceput, dispune insa de un mare potential, fapt dovedit prin existenta primului port turistic privat de pe litoralul romanesc, inaugurat anul trecut in iulie, in golful de pe plaja Belvedere din statiunea Eforie Nord.

Investitia, in valoare de peste 800.000 euro, realizata de proprietarii plajei Belvedere din Eforie Nord, este un port pentru nave usoare de agrement, iahturi de croaziera, veliere si ambarcatiuni sportive, realizat si administrat de firma privata Europa Yacht Club SRL, un consortiu constituit prin asocierea in parti egale a Grupului Ana Hotels SA, a Companiei Rominserv SA si a Yacht Clubului Regal Roman.

Portul turistic Europa Yacht Club, situat in golful artificial al plajei Belona din Eforie Nord, ocupa o suprafata de aproximativ 2 hectare, acvatoriul putand adaposti la cheiuri aproximativ 60 de ambarcatiuni usoare cu un pescaj maxim de 3 metri. Un alt proiect menit sa atraga investitii locale si straine si sa imbunatateasca infrastructura de turism (transport naval, port turistic) este cel initiat de administratia publica locala a Municipiului Mangalia. Prin demersurile autoritatilor locale, Portul Turistic Mangalia a fost deja inclus in circuitul turismului nautic al Marii Negre. La aceasta ora mai exista un port de agrement, Tomis din Constanta. Acesta este de fapt cel mai vechi port care opereaza cu ambarcatiuni de agrement.