Nu v-ati programat inca vacanta? Luati-va liber la sfarsitul lui septembrie, caci in intervalul 24-29, Bucurestiul va fi, practic, paralizat din cauza reuniunilor ce vor avea loc cu prilejul Sommet-ului Francophoniei.

Peste 3.000 de participanti, din care 63 de sefi de state si tot atatia ministri de externe vor sosi in Capitala pentru manifestarile care se vor desfasura la Palatul Parlamentului. Imaginati-va 63 de delegatii oficiale, care vor bloca circulatia in fiecare zi, indreptandu-se din toate colturile orasului catre Parlament! Un cosmar, nu-i asa? “Eu sunt constient de situatia creata si imi cer scuze de pe acum bucurestenilor. Insa, este pentru prima data cand o reuniune de un asemenea nivel se organizeaza intr-o alta tara decat Franta. A fost o decizie politica. Propunerea ca Sommet-ul sa aiba loc aici a venit din partea tarii noastre, care are un mare potential”, spune Cristian Preda, ministru de stat numit special cu ocazia acestui eveniment.

Blocarea orasului este doar un inconvenient minor in comparatie cu beneficiile aduse de congres. Comisariatul General pentru Francofonie, pe care il conduce Cristian Preda, a solicitat Primariei Capitalei sa termine pana in septembrie toate lucrarile de asfaltare si reparatii si i s-a promis ca vor fi gata la timp! Dar nici asfaltarea strazilor nu reprezinta mare lucru in comparatie cu banii care vor fi cheltuiti de delegati in Capitala.

Bugetul alocat pentru intreg Anul Francofoniei, care a debutat in septembrie 2005, se ridica la circa noua milioane de euro. “Organizarea acestei reuniuni inedite, dar si extrem de complicate este foarte costisitoare”, spune Cristian Preda, precizand ca aproximativ jumatate din suma este dedicata congresului din septembrie.

Restul sumei merge catre diverse manifestari culturale – concerte, spectacole, expozitii, tiparituri – cele mai atragatoare dintre ele desfasurandu-se tot in septembrie a.c. Practic, bugetul de stat suporta cheltuielile pentru cele 300 de persoane care fac parte din delegatiile de nivel inalt, iar ceilalti participanti isi achita singuri obligatiile. Financiar vorbind, companiile care vor presta servicii pentru acest congres vor incasa 4,5 milioane de euro de la stat plus inca pe-atat de la restul participantilor.

Cel mai mult castiga organizatorul

Cine sunt norocosii? In primul rand, agentia de turism Vacanta, care va asigura serviciile de cazare si masa pentru cei 3.000 de delegati. “Noi am fost selectati in urma unei licitatii organizate de Ministerul Afacerilor Externe, pentru ca am oferit cele mai bune preturi”, spune Ioan Dan Nicola, directorul agentiei Vacanta, estimand ca cifra de afaceri a firmei sale va creste de la sase milioane in 2005 la opt milioane de euro in 2006, evident, datorita acestui eveniment.

In al doilea rand, hotelurile din Bucuresti, care erau oricum pline ochi toata luna septembrie, cand debuteaza sezonul de conferinte si targuri. Desigur, cele trei hoteluri operate de lantul francez Accor sunt primele vizate. “Nu mai avem nici o camera libera din cele 300 insumate de cele doua unitati Ibis”, spune Radu Enache, proprietarul hotelurilor. La hotelul Novotel de pe Calea Victoriei, muncitorii lucreaza din greu ca cele 259 de camere, clasificate la patru stele, sa fie gata pentru o preinaugurare, in iulie. “Avem foarte multe rezervari pentru luna septembrie”, spune Philippe Drivon, directorul hotelului. Afirmatia este valabila pentru toata piata hoteliera, fie ca este vorba de unitati de trei, patru sau cinci stele, insa cele din ultima categorie sunt rezervate exclusiv delegatilor de nivel inalt. “Este foarte dificil sa-i cazam, pentru ca fiecare calatoreste cel putin cu sofer si garzi de corp... Unul vine cu bucatarul, altul cu medicul, unul cu sotia, altul cu amanta...”, spune Ioan Dan Nicola.

Celelalte companii care vor furniza restul de servicii aferente Sommet-ului nu au fost inca selectate. Comisariatul General pentru Francofonie mai trebuie sa inchirieze 300 de autoturisme de reprezentare si 100 de microbuze pentru delegatiile oficiale. Tarifele medii practicate pe piata sunt de 100 euro pe zi pentru un autoturism de lux si 150 de euro pe zi pentru un microbuz. Drept urmare, companiei care va fi selectata, probabil Renault, tinand cont de tara de origine, ii vor intra in cont circa 300.000 de euro.

Mai mult, Comisariatul General pentru Francofonie va avea nevoie de 500 de soferi, 400 de ghizi si insotitori, plus 100 de persoane pentru activitati de secretariat. Cat costa inchirierea acestora? In jur de 15 euro pe zi pentru un sofer, 30 de euro pe zi pentru un ghid si 50 de euro pe zi pentru o secretara profesionista. In total, firmele care vor furniza personalul vor castiga circa 150.000 de euro.

Sursa: http://www.capital.ro/index.php?a=23630&shift=1