Consiliul de Administratie al Tarom l-a numit in toamna anului trecut in functia de director general pe belgianul Christian Edouard Heinzmann (foto), fost presedinte al Luxair, compania nationala de transport aerian a Luxemburgului. Heinzmann, numit dupa ce Vysroupil, cel care a fost desemnat initial director general al Tarom, a renuntat la functie, si-a inceput mandatul pe 19 noiembrie anul trecut cu un contract pe patru ani, avand functia de chief executive officer and accountable manager.

"La Tarom una dintre marile probleme este supravietuirea companiei. Pe cat este Romania de frumoasa, pe atat este Tarom de complicata. Suntem aici doar de trei luni, perioada in care am incercat sa inteleg filosofia acestei companii si mediul de lucru, dar, am ramas insa uimit de nivelul ridicat de birocratie. Trebuie sa semnez mii de documente si dureaza chiar si zile intregi sa obtii un un raspuns de la un departament la altul. Este, de asemenea, dificil de initiat lucruri noi, productive, cand toata lumea doreste sa aiba un cuvant de spus", a spus directorul general Tarom.

Managerul belgian al Tarom a adaugat ca in prezent lucreaza la un al doilea plan de management, dupa ce prima varianta a fost respinsa de Consiliul de Administratie al companiei, deoarece a fost considerat "mult prea complicat". O noua varianta revizuita va fi propusa spre aprobare la finele saptamanii urmatoare. "Daca il resping iar, poate ar fi mai bine sa plec acasa!", a spus belgianul.

Contracte "SOCANTE" cu furnizorii

Planul de management propus sustine cresterea veniturilor prin imbunatatirea departamentului de marketing si vanzari, atat offline cat si online, eficientizarea costurilor, prin implementare de know-how si renegocierea contractelor care sunt dezavantajoase pentru compania aeriana.

"Trebuie sa imbunatatim eficienta la nivel de departamente si sa generam venituri mai mari si sa stabilizam costurile, astfel incat sa cream mai multa eficienta. Pentru a realiza acest lucru, este necesar, de asemenea, sa imbunatatim serviciile de marketing. Ne dorim ca angajatii sa fie mai proactivi nu doar sa astepte telefonul sa sune", a adugat Heinzmann.

Noua echipa de management incearca in prezent si o renegociere a celor aproximativ 40 de contracte ale companiei cu diversi furnizori pentru catering, servicii la sol sau ticketing, precum OMV, BP, Alpha Rocas sau Globe Ground Romania, considerate extrem paguboase pentru companie. "Unele contracte ale Tarom sunt de-a dreptul socante!", a spus Heinzmann, care crede ca prin renegociere Tarom ar putea realiza economii de cateva milioane de euro.

"Am decis si inchiderea unor agentii de peste hotare din cauza costurilor pe care acestea le generau, insa nu si birourile din aeroporturi. Vom incerca sa ne concentram pe alte canale de distributie, in conditiile in care vanzarile electronice nu sunt mai deloc profitabile", a spus managerul. El a dat exemplul unei agentii din Paris, situata in Avenue de l'Opéra, unde Tarom plateste o chirie lunara de 10.000 de euro, in baza unui contract incheiat pe sase ani si din care s-au scurs doar trei. Conform clauzelor contractuale, Tarom nu poate nici macar sub-inchiria biroul din Paris.

Renunta la Boeing si Airbus pentru Mitsubishi

In noul plan de management propus de Heinzeman este vizata si o inlocuire treptata a flotei de aeronave a companiei, dar nu printr-o achizitie, in contextul in care compania aeriana se lupta sa supravietuiesca ci printr-o operatiune de tip "swap" cu un producator de aeronave, ceea ce ar diminua consumul de combustibil cu pana la 30% si implicit si costurile.

"Airbus 318 este un avion bun, dar consuma foarte mult. Daca planul de management va fi aprobat, avem in vedere pentru anul urmator, deschiderea unor discutii cu mai multi producatori de aeronave, precum Mitsubishi, Embraer sau Bombardier. Airbus nu are decat avioane mari, iar cu Boeing este si mai complicat". a spus belgianul. De asemenea, conducerea Tarom urmareste sa pastreze numai destinatiile din Europa si proximitate, odata cu reinnoirea flotei de aeronave.

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, declarase recent ca Tarom trebuie sa isi mareasc„ flota de avioane, prin achizitii sau inchirieri, pentru a-si putea dezvolta activitatea. Acesta a fost contrazis insa de Heinzeman care a precizat achizitia de avioane noi inseamna implicit si personal si costuri noi. "Ce sa facem cu 15 avioane noi, cand trebuie sa reducem costurile?". El a adugat, ca, de exemplu, un schimb cu japonezii de la Mitsubishi ar fi avantajos, in conditiile in care vor prelua treptat avioanele vechi pentru care vor oferi la schimb unele noi. "Practic, Tarom va fi prima companie care le va utiliza. De asemenea, niponii s-au oferit sa asigure trainingul pilotilor și asigurarea licenței pentru aceste aeronave, precum si mentenanta", a spus Heinzeman.

Citeste si:

De altfel, noua conducere urmareste prin acest schimb o reducere a flotei de la 24 de aeronave la 20, dar, concomitent cresterea gradului de utilizare a aeronavelor, prin diminuarea orelor petrecute la sol. Tot pentru reducerea costurilor Tarom ar putea lua in considerarea si o renuntare, ori o renegociere a a afilierii la asociatia SkyTeam, din cauza costurilor foarte mari de publicitate si promovare. Un exit din alianta ar costa insa Tarom suma de 3,5 milioane de euro.

Tarom nu este foarte atractiva pentru investitori

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat la finele lunii ianuarie, dupa o intalnire cu reprezentantii FMI, ca in cazul Tarom este in derulare elaborarea strategiei de privatizare si statul ar putea ceda un pachet de peste 20% din actiuni. Tarom este una dintre companiile care ar urma sa fie privatizate pe bursa. Mandatati sa gaseasca investitori interesati pentru preluarea a 20% din capitalul Tarom sunt reprezentantii casei de brokeraj Swiss Capital, dar care potrivit lui Heinzmann nu au gasit investitori interesati pana in prezent.

"Nu se inghesuie nimeni, deoarece Tarom se afla pe pierderi de foarte multi ani. Asadar, trebuie sa o facem mai atractiva. Conform scenariului de redresare, compania ar putea reintra pe profit abia din 2016. Sunt in aceasta indutrie de peste 25 de ani si stiu ca foarte multe decizii depinde de rezultate, pentru care trebuie sa fii atent la consecintele economice, sociale si politice", a spus belgianul.

Intrebat daca in planul de redresare sunt vizate si disponibilizari la nivelul companiei, care are peste 2.100 de angajati, Heinzmann a precizat ca in nici un caz nu se pune problema concedierii, de exemplu, a 500 de angajati, dar, abuzurile angajatilor care se folosesc de sistem, vor fi sanctionate. El a adaugat ca productivitatea angajatilor este insa una extrem de scazuta, iar raportat la flota, compania are 100 de angajati pe aeronava, mult peste minul necesar, potrivit sefului Tarom.

Compania aeriana Tarom a inregistrat anul trecut 2,19 milioane de pasageri, nivel similar cu cel din 2011, iar capacitatea de transport pe cursele regulate s-a redus cu 5%. Tarom a transportat anul trecut 2,03 milioane de pasageri pe toate cursele regulate, interne si externe, restul provenind din curse charter si pasageri code-share.

"Datorita unor masuri de optimizare a retelei de rute si modificarii numarului de frecvente pe anumite destinatii, gradul de incarcare a curselor Tarom a crescut la 66% in 2012 fata de 61% in 2011", se arata intr-un comunicat recent al companiei.

Belgianul Christian Edouard Heinzmann, 59 de ani, care a fost numit in noiembrie CEO al Tarom, a semnat un contract pe patru ani, cu un salariul net de 10.000 de euro pe luna. Venitul mediu lunar in Tarom este de 2.000 de euro, potrivit lui Dan Pascariu, presedintele Consiliului de Administratie al operatorului aerian de stat.

Compania Nationala de Transporturi Aeriene Romane Tarom a fost infiintata in 1954. Tarom isi desfasoara activitatea sub autoritatea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii si este membra a Aliantei SkyTeam din iunie 2010.

Tarom si-a mentinut in 2011 cota de piata constanta, de 22% in Romania, cu 2,19 milioane pasageri transportati. Cota de piata pe Aeroportul International Henri Coanda Bucuresti (Otopeni) a fost de 40%, pe segmentul curselor regulate si al curselor charter.