Turistii care doresc sa plece in concediu, prin agentiile de turism, trebuie sa citeasca atent contractele pe care le vor semna, astfel incat vacanta lor sa nu se transforme intr-un cosmar. Din agentiile de turism nu trebuie sa lipseasca pliantele care sa ofere turistilor cat mai multe date despre zonele turistice in care acestia vor sa-si petreaca vacanta.
Totodata, ei trebuie sa ceara la agentia de turism informatii privind transportul, cazarea si masa.

Serviciile de cazare si masa trebuie asigurate numai in structuri de primire turistica clasificate.Agentiile de turism sunt obligate sa furnizeze turistilor, in scris, in vederea incheierii contractului, date referitoare la localitatea de destinatie, ruta de parcurs, mijloacele de transport cu care vor pleca, durata programului, cu indicarea datei sosirii si a plecarii, regimul pasapoartelor si al vizelor, precum si al asigurarilor de sanatate necesare pentru calatorie si sejur, cuantumul avansului, daca este cazul, termenul pentru achitarea restului de plata si posibilitatile de incheiere a unor asigurari facultative pentru asistenta in caz de boala sau accidente.

In ceea ce priveste contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice, acesta trebuie sa contina obligatoriu o serie de clauze privind, in primul rand, destinatia calatoriei turistice, mijloacele de transport utilizate, cazarea si masa. In contract trebuie prevazute si vizitele, excursiile sau alte servicii care sunt incluse in pretul total convenit al pachetului de servicii turistice.

Si turistul poate despagubi agentia

Preturile stabilite in contract nu pot fi schimbate, decat in cazul modificarii costurilor de transport, redeventelor si taxelor aferente serviciilor de aterizare, debarcare si imbarcare in porturi si aeroporturi si a taxelor de turist, cursurilor de schimb valutar aferente pachetului de servicii turistice contractat.

Aceste preturi nu pot fi, insa, majorate, in cursul celor 20 de zile calendaristice care preced data plecarii. In cazul in care preturile stabilite in contract sunt majorate cu peste 10%, indiferent de motivele majorarii, turistul poate rezilia contractul fara nici o obligatie fata de agentia de turism, aceasta din urma avand obligatia de a rambursa imediat turistului toate sumele aferente calatoriei turistice platite de acesta, inclusiv comisionul.

Modificarile efectuate la una dintre prevederile esentiale ale contractului, trebuie adusa la cunostinta turistului cu cel putin 15 zile inainte de data plecarii. In cinci zile, el trebuie sa opteze fie pentru rezilierea contractului fara plata de penalitati, fie pentru acceptarea noilor conditii contractuale. In orice moment, turistul poate rezilia contractul. Daca el reziliaza contractul pentru un motiv care ii este imputabil, va despagubi agentia de turism pentru prejudiciul creat. Despagubirea se poate ridica la maximum pretul calatoriei turistice.

Daca rezilierea contractului se face din cauza ca turistul nu este multumit de modificarile pe care agentia vrea sa le faca la contract sau le-a facut in timpul calatoriei, atunci el poate cere si despagubire. Aceasta despagubire ceruta de turist nu poate depasi de doua ori pretul pachetului de servicii turistice inscris in contract.

Daca, dupa inceperea calatoriei turistice, o parte din serviciile prevazute in contract nu sunt puse in practica, agentia este obligata fie sa ofere turistului alternative corespunzatoare in vederea continuarii calatoriei turistice, fara majorarea pretului, fie sa restituie turistului sumele ce reprezinta diferenta dintre serviciile achitate si cele efectiv prestate in timpul calatoriei.

Peste jumatate dintre agentii, in neregula

ANPC a verificat, la inceputul acestei luni, 282 de agentii de turism. Controlul a ''pornit'' de la aspectul cladirilor in care functioneaza agentiile si a ''ajuns'' pana la contractele incheiate cu clientii. Peste jumatate dintre cei verificati - 144 de agenti economici - au fost gasiti in neregula. Ca urmare, ANPC a dat 72 de avertismente si a aplicat 72 de amenzi.