Potrivit datelor oficiale, furnizate wall-street.ro de catre ANAT, anual, peste 200.000 de romani isi petrec vacanta de vara pe litoralul bulgaresc, in statiuni precum Albena, Nisipirile de aur sau Sunny Beach, fiind doar cateva dintre cele mai apreciate statiuni de pe litoralul vecin, mai ales de familiile care au copii, segment care in ultimii ani a scazut foarte mult in statiunile romanesti de la malul marii.

Exista totusi o explicatie pentru acest “exod” al romanilor si nu doar in Bulgaria, ci in aproape toate tarile cu deschidere la mare din regiune, iar acest lucru tine in cea mai mare parte de lipsa de interes venita pe de-o parte din partea autoritatilor, pe de alta parte din lipsa investitorilor straini care sa aloce fonduri pentru dezvoltarea anumitor zone pe litoral, dar diferenta vine si dintr-o chestiune strict materiala, ceea ce favorizeaza optiunile de la sud de noi, dupa cum subliniaza mai multi specialisti chestionati de wall-street.ro .

Contactata de catre wall-street.ro Lucia Morariu (foto stanga), directorul general al agentiei de turism Eximtur, sustine ca in aceasta discutie intra patru factori pentru care Romania are de pierdut in ceea ce priveste turismul pe litoral in fata concurentilor bulgari.

1. Unul, si de ce sa nu recunoastem, poate principalul criteriu de diferentiere, este cel axat pe pret, sustine Morariu: “In intervalele mai – iunie si in luna septembrie ofertele disponibile pe litoralul bulgaresc sunt cu mult mai convenabile decat cele practicate in Romania. Totodata, clima din Bulgaria este una mai blanda decat la noi, iar acest lucru este pentru ei un mare avantaj. Cand vorbim de preturi mai bune ne referim bineinteles si la taxele si impozitele mai mici pentru hotelieri in Bulgaria, ceea ce le permite sa practice tarife mai reduse. Din pacate aceasta este realitatea, iar legislatia din Bulgaria, asa cum este ea, incurajeaza turismul pe litoral si nu il descurajeaza”.

2. Cel de-al doilea criteriu pentru care Romania pierde in fata bulgarilor tine de deciziile de urbanism aplicate in Romania. “Lipsa unui plan urbanistic de calitate si lipsa organizarii constructiilor, prin delimitarea zonelor de hoteluri pentru familisti de cele pentru tineret / alimentare publica autoservire este un mare minus. Daca acestea se construiesc haotic atunci, rezultatul nu are cum sa fie unul pozitiv. Acest lucru s-ar putea rezolva printr-un proiect urbanistic cu logica. In acest moment, din pacate, acest lucru se realizeaza intr-un ritm necontrolat si necentralizat”, sustine managerul Eximtur.

3. Autoritatile nu intervin eficient pentru combaterea evaziunii fiscale, motiv pentru care investitorii seriosi aleg sa investeasca poate spre alte locatii: “Exista foarte multe moduri in care se organizeaza hotelierii in relatia contractuala – daca manangementul hotelului intelege ca trebuie sa aiba o structura de tarife – vinde pachetele din timp prin diferite oferte, acestea nu pot fi niciodata mai mici decat preturile cerute agentilor parteneri. Din pacate, unii dintre partenerii nostri, dar destul de multi nu au o logica in structura tarifara, astfel, din dorinta de a avea mai multi turisti in timpul sezonului. deterioreaza relatia contractuala si imaginea turistului care nu mai are incredere in pachetul cumparat din timp. Pe termen lung efectele sunt foarte neplacute existand riscul de a deveni un litoral de weekend.

4. Serviciile la masa: ”Nu este neaparat nevoie de all inclusive pe litoralul romanesc. Nu este un litoral mare, comparativ cu alte zone. Unitatile se gasesc in aceeasi statiune pe distante scurte, exista optiuni, turistii fiind tentati sa schimbe serviciile de masa. Este important ca serviciile incluse sa fie de cat mai buna calitate si la preturi avantajoase. In Romania, deobicei, turistii aleg serviciile minimale si s-a ajuns aici intrucat calitatea serviciilor nu a fost cea la care turistii s-au asteptat, asta deoarece au avut.
Tot managerul Eximtur a arata ca forta de munca, facand referire la personalul sezonier, nu beneficiaza de anumite facilitati, ceea ce in multe randuri poate fi o mare loterie, in ceea ce priveste calitatea serviciilor.

De ce fug romanii la bulgari? Lipsa solutiilor de agrement si a serviciilor, o mare problema

In opinia lui Razvan Pascu (foto stanga), consultant in turism, pretul mai avantajos este cel mai important criteriu pentru care romanii aleg sa isi petreaca vacanta in tara vecina. “Cei care merg in Bulgaria merg strict pe criteriul pretului. Aceasta componenta este decisiva . Anul acesta am observat o crestere a numarului de turisti romani in Grecia, tara vizitata anual de catre 20 de milioane de turisti”, a precizat Razvan Pascu. Tot acesta vorbeste si despre proximitatea fata de litoralul bulgaresc, accesibilitatea acestuia, dar si faptul ca romanii vor sa aleaga si alta destinatie.

Despre schimbarea destinatiei aminteste si Lucia Morariu, directorul general al agentiei de turism Eximtur. “Bulgaria este o alternativa pentru cei care vor sa plece in vacanta intr-o tara straina si nu au mai fost in strainatate. Bulgaria s-a ridicat in preferintele turistilor romani datorita preturilor, diferenta de taxe dintr-o tara si alta fiind o componenta importanta. Preturile in Bulgaria sunt sensibil mai mici in anumite perioade decat cele din Romania. Unitatile hoteliere din Bulgaria sunt mai noi comparativ cu cele de la noi si dotate cu piscina interioara sau posibilitati de agrement oferindu-ti posibilitatea sa ai alternative de petrecere a timpului liber. Pe litoralul romanesc ducem lipsa de agrement de calitate care sa ofere sansa turistilor in extrasezon sa deruleze si alte activitati. (…) La noi in tara sunt foarte multe blocaje privind acordarea de terenuri. In plus, securitatea turistilor - prin lipsa de caini comunicari sau a vanzatorilor ambulanti este o alta componenta importanta care face diferenta intre serviciile din Romania si cele din Bulgaria, asta desi in ultimii ani problemele in aceasta zona au mai fost gestionate”, a declarat Lucia Morariu, pentru wall-street.ro .

Citeste si:

Managerul Eximtur a mai aratat ca o problema inca nerezolvata pe litoralul romanesc ramane cea a algelor, desi in ultimul an nu a mai fost o chestiune atat de problematica asa cum a fost in ultima perioada.

Regimul all inclusive in Romania: o necesitate sau doar un moft?

Numarul de unitati de cazare care ofera regim all inclusive in hotelurile de la malul marii a crescut intr-un ritm sustinut in ultimii ani, mai ales datorita concurentei puternice venita de la bulgari, astfel ca patronii de hoteluri au decis sa adopte un astfel de regim. Din datele statistice furnizate de ANAT, in prezent, doar aproximativ 17 hoteluri ofera cazare in regim all inclusive, unitatile de cazare fiind situate atat in Mamaia, Eforie Nord cat si in sudul litoralului. Primul hotel care a introdus regimul all inclusive in Romania a fost Tismana (din Jupiter), in 2003, ultimul pe lista fiind complexul hotelier Steaua de Mare din Eforie Nord, 2014 fiind primul an in care a oferit astfel de servicii.

Spre comparatie, doar in Albena, aproximativ 25 de hoteluri de trei si patru stele ofera cazare in regim all inclusive, Albena fiind una dintre statiunile cele mai mici de pe litoralul bulgaresc, comparativ cu Nisipurile de Aur sau Sunny Beach. “Din ce in ce mai multe hoteluri ofera regim all inclusive in Romania – este posibil sa conteze pentru familiile cu copii. Ceea ce lipseste cu adevarat litoralului nostru sunt evenimentele – trebuie sa fie o atmosfera variata atat in nord cat si un sud. Sunt turisti straini care au venit pe litoral, la Navodari, si si-a taiat piciorul intr-o tabla, in apa – asa ceva este inacceptabil”, atentioneaza Razvan Pascu.

De cealalta parte, Lucia Morariu, apreciaza ca serviciile all inclusive au prins la familiile cu copii, mai ales cu copii mici, insa este de parere ca momentan nimeni nu poate concura cu Turcia. “Sunt diferente uriase intre Turcia si Bulgaria. All inclusive poate fi un model de succes, dar care nu trebuie neaparat sa se aplice si in Romania, unde in fiecare an scade sejurul mediu. In prezent sejurul in Romania este de 5 zile. Pe litoralul romanesc turismul de weekend se potriveste”, a mai spus managerul Eximtur.

Conform datelor ANAT, in prezent, pe litoralul romanesc sunt disponibile circa 150.000 de locuri de cazare (101.610 clasificate, incluzandu-le pe cele din Constanta), clasificate si neclasificate. Cele mai multe locuri disponibile sunt la 3 stele, iar statiunile cu cele mai multe spatii de cazare se afla in Mamaia si Neptun – Olimp.

Cine poarta vina pentru situatia de pe litoralul romanesc: ce solutii avem?

Vina pentru situatia din prezent, si mai ales faptul ca tot mai multi turisti aleg alte locatii in detrimentul litoralului romanesc, nu o poarta doar autoritatile centrale si nici cele locale, ci este mai mult o consecinta a faptului ca nu exista investitii private pe plajele din Romania. “Avantajul litoralului bulgaresc a fost ca imediat dupa ‘90 acesta a fost cumparat de catre nemti. Exista statiuni intregi cumparate de catre nemti, cum este si cazul statiunii Albena, unde aproape toate hotelurile din statiune sunt detinute de catre oamenii de afaceri germani. Imediat dupa achizitie acestia le-au renovat, au oferit servicii de calitate – si apoi au scos la vanzare oferte. Litoralul bulgaresc s-a dezvoltat datorita investitiilor straine. In Romania sunt foarte putine investitii straine – exista investitii romanesti, insa ceea ce lipseseste este partea de agrement. Nu vorbim doar de Mamaia. In sudul litoralului nu exista agrement”, a declarat Razvan Pascu, consultant in turism.

Potrivit acestuia autoritatile au si ele partea lor de vina intrucat nu intreprind actiuni de promovare mai concentrate in sudul litoralului. “Investitiile sunt necesare, in special cele private. Un punct slab al litoralului este ca sezonul este ceva mai scurt decat in alte parti. Ca investitor trebuie sa fii inteligent, astfel ca daca faci evenimente (regate pe mare, competitii de golf sau altfel de competitii) atunci ii faci pe oameni sa vina.

Nu vad de ce un strain ar veni pe litoralul din Romania (Razvan Pascu, consultant in turism)

Inainte de caderea comunismului litoralul romanesc era asediat de turisti straini, de la nemti, la polonezi si chiar rusi, insa acestia aleg in prezent alte destinatii, tocmai din lipsa unor facilitati la noi pe care le gasesc in alta parte si la preturi competitive Romaniei. “Nu vad de ce un strain ar veni aici, asta desi, in ultimii ani incep sa mai apara. Anul acesta au venit cateva mii de turisti cu grupuri din Israel, circa 10.000 de turisti. Se intampla lucruri dar nu la nivelul asteptarilor. Autoritatile nu trebuie sa se focusese pe promovare, noi avem doar 2-3 luni de plaja, nu suntem Grecia sau Turcia. Investitiile pe care le-au avut in anii ‘90 ii ajuta acum enorm”, a mai aratat Razvan Pascu.

Cum va arata litoralul romanesc in urmatorii ani?

Litoralul romanesc a suferit schimbari in ultimii ani, unele fiind privite cu optimism de catre oamenii din piata. In opinia managerului Eximtur litoralul romanesc s-a dezvoltat nesparat de bine. “A evoluat nesperat de bine, dar totusi interesul destul de scazut al autoritatilor si lipsa de infrastructura de pe litoral au creat anumite decalaje. Litoralul romanesc are o masa critica de turisti romani care asigura functionalitatea an de an.Litoralul a crescut foarte mult in ultimii ani insa fara o strategie si cu un pol de dezvoltare in zona Mamaia, prin dezvoltarea de cluburi si asa numitul “turism de weekend”. Deocamdata nu sunt optimista: vad cum scade perioada de sejur, dar nici pentru Mamaia nu am observat o vointa politica care sa structureze dezvoltarea”, sustine Morariu. Ea a tinut sa dea exemplul statiunii Sunny Beach din Bulgaria, o zona foarte cautata de catre turisti, care dispune de multe cazari in regim tip apartament sau vila, care concureaza din ce in ce mai mult hotelurilor. “Litoralul romanesc se indreapta spre o astfel de situatie, la Navodari, unde autoritatile locale vor sa contruiasca mai multe spatii rezidentiale. Acest lucru nu face decat sa deterioreze aspectul de statiune, in plus nici nu vor arata foarte bine”.

Ca o concluzie, reprezentantul agentiei de turism sustine ca nu Bulgaria este problema turismului romanesc, apreciind ca volumele de turisti spre aceasta destinatie au scazut puternic in ultimul an. “Noi am inregistrat scaderi de 20% pe destinatia Bulgaria, valoric vorbind. Turistii au obosit sa tot aleaga Bulgaria, astfel ca se orienteaza spre alte destinatii – multi optand pentru Grecia, Turcia sau alte locatii. Bulgaria este mai mult o destinatie pentru turistii din zona de sud a tarii, in timp ce in nordul tarii sau in vest aleg alte locatii”, a mai aratat sefa Eximtur.

Despre o evolutie pozitiva vorbeste si Razvan Pascu, dar sustine ca este una destul de timida, mai ales la nivel de investitii. “Ar trebui sa fie derulate investitii in zona de agrement. Anul 2000 a adus ruptura intre turismul din Romania si cel din Bulgaria, mai precis o data cu intrarea in zona euro. Bulgarii au profitat astfel de investitiile facute la timp”, a conchis si consultantul in turism.