La nivelul tarii noastre, nu exista o estimare oficiala a pietei de turism online, dar estimarile conduc catre o cifra de maxim 1% din piata la ora actuala, dar cu previziuni foarte optimiste. Din ce in ce mai multi romani au acces la internet, la sfarsitul anului curent internetul va avea o rata de pentrare de aproximativ 25%, la jumatatea mediei europene, dar cu o crestere de 100% fata de anul trecut.

Piata romaneasca de turism este dominata de agentiile clasice care opereaza prin sisteme de vanzare offlie, dar care incet incet par ca se orienteaza si spre vanzarea prin internet, investind mai mult in aceasta directie. Nu se poate spune insa ca este vorba de o reorientare strategica, ci mai degraba de o completare a veniturilor.

Agentiile de turism exclusiv online sunt la inceput in Romania, una dintre acestea fiind CaptainGo, care s-a pozitionat ca un sistem de rezervari hoteliere axat pe destinatia Romania. Lansat de curand, ofera utilizatorilor sai 350 de hoteluri din peste 100 de localitati din Romania.

Conform studiilor internationale, peste 65% din clientii marilor lanturi hoteliere, calatoresc in scop de afaceri, iar Romania la ora actuala se afla in aceeasi situatie, calatoriile de agrement situandu-se in urma celor de afaceri.

Pentru a raspunde mai bine cerintelor turismului de business, CaptainGo promoveaza catre utilizatorii sai si salile de conferinta din hoteluri, oferind astfel posibilitatea utilizatorilor sa rezerve prin intermediul sau si aceste spatii.

Pe de alta parte, portalurile specializate in promovarea ofertelor de turism au cunoscut o dezvoltare rapida si au o popularitate ridicata, iar numarul lor a crescut considerabil in ultimii ani, ceea ce duce spre concluzia ca romanii incep sa isi planifice calatoriile online, cauta informatii turistice online si menifesta un interes clar catre acest domeniu. Raspunsul agentiilor de turism insa nu este la fel de prompt, o posibila cauza fiind schimbarile fundamentale in modul de operare pe care turismul online le presupune, iar agentiile cat si angajatii acestora par sa fie reticenti la schimbare.

Citeste si:

In 2002, turismul online a avut o valoare absoluta de 31 miliarde dolari, iar estimarile pentru 2007 prevad 76 miliarde dolari, cu 19,5% mai mult fata de 2006.

In 2006, turismul online a avut o cota de piata 31%, dubla fata de nivelul aceluiasi indicator european, care are o valoare de 15,5%. Pe langa o penetrare mai buna a internetului in Statele Unite, alta cauza ar putea fi comportamentul utilizatorilor care au o incredere mai mare in general in ecommerce.

Segmentul cel mai dinamic din America este reprezentat de hoteluri, care vor avea o cota de 29,7% din totalul rezervarilor online in 2007.

Statele Unite sunt lider in turismul online, in principal din cauza ratei de acces la internet mai ridicata, estimata la 70% pentru anul 2007. Europenii nu se lasa mai prejos insa, inregistrand aceleasi rate de crestere, dar cu procentaje din totalul pietii la jumatate fata de Statele Unite. Trendul este insa clar, turismul online acapareaza cote din ce mai sigure din pietele turistice si potentialul inca este departe de a fi atins. La nivelul tarii noastre avem de-a face cu pionerii din bransa, dar influenta pietei este posibil sa determine din ce in ce mai multe agentii de turism sa opereze online.

Cu pasi timizi dar siguri europenii isi planifica si achita calatoriile online, fie ca este vorba de rezervarea de bilete de avion, hoteluri sau inchirieri de masini. Cifrele statistice indica un trend ascendent pentru turismul online din Europa, care in 1998 a avut o cota de piata de 0,1% respectiv 0,2 miliarde euro, ajungand in 2006 la 15,5% din piata respectiv o valoare absoluta de 38,3 miliarde euro. Viitorul turismului online este si mai optimist insa, pentru 2007 estimarile prevad o cifra de 46,8 miliarde euro, cu 22,1% mai mult fata de 2006, iar in 2008 previziunile urca la 54,8 Euro inregistrandu-se o crestere sustinuta de 17,09%.

Turistii europeni cu cea mai mare inclinatie catre turismul online sunt Britanicii, care in 2006 au acaparat 34% din piata, pe locul doi situandu-se Germanii cu 20% din totalul pietei, fiind urmati de Francezi cu 14%. Impreuna, primele trei locuri acopera 68% din totalul pietei. Europei de Est ii revin 2% din totalul vanzarilor de servicii turistice online, o posibila explicatie fiind penetrarea redusa a internetului in aceste tari, fata de media europeana.