Piata croazierelor, de altfel una foarte generoasa, si-a impartit destinatiile temeinic, pentru a permite oricarui pasionat sa-si aleaga mai bine genul calatoriei. Fara dubii, prima impartire a fost facuta dupa tipul intinderii de apa pe care se va desfasura voiajul. Exista, asadar, mai intai croazierele fluviale, cele mai multe in Europa, pe Rhon, Sena, Dunare, Elba, dar si pe Nil, in Egipt, sau pe Mekong, in China. Programul acestor calatorii este relativ unul tip: pe rau in jos, vorba poetului, cu opriri de cate o zi in cele mai importante localitati, si pretul lor are sanse sa fie ceva mai „cuminte“. Dar spectacolul adevarat se petrece in croazierele maritime, care le includ si pe cele oceanice, adica peste Atlantic. Aici avem o sumedenie de destinatii, dar cu o impartire la fel de riguroasa, probabil prin stabilirea, in anii de pionierat, a rutelor optime cu o concentrare intensa a locurilor de vizitat.
Pentru europeni, rutele cele mai la indemana vizeaza regiunea Mediteranei, croazierele pe marile din sudul continentului acoperind o larga paleta de optiuni. Plecarile se fac de regula din tarile cu un consistent potential turistic, Italia, Grecia, Spania, tocmai pentru a atrage inclusiv turistii din zona care doresc sa-si extinda concediul cu cateva zile pe mare. Prin urmare, pentru a va face cateva socoteli pentru o eventuala croaziera va trebui sa luati in calcul si transportul pana in portul de plecare.

Primul pas - Mediterana

Revenind la Mediterana, exista posibilitatea cumpararii unor minicroaziere, de numai 500-600 de euro, pe trasee gen Venetia - Dubrovnik - Corfu - Argostoli - Kotor Bay - Venetia, cu doar 5 nopti petrecute la bord. Variantele mai lungi s-ar putea derula, cu plecare tot din Italia, pe durata a 11 zile, pe traseul Grecia, Marea Neagra, Turcia si retur, cu escala la Napoli, Pireu/Atena, Yalta, Odessa, Istanbul, Capri, Genova. Pretul incepe de la 1.900 de euro, cabina interioara, 2.300 cabina cu vedere la mare si 3.000 un apartament.
O varianta cu plecare din Spania, pe traseul Barcelona, Villefranche, Livorno, Roma, Kusadasi, Atena, Santorini, Napoli, Barcelona, dureaza 11 zile (10 nopti) si costa intre 2.300 si 3.900 de euro (cabina).
Pentru plecari din Grecia (transportul pana la locul de plecare este relativ mai ieftin, daca mai conteaza cumva), propunem cursa „De la Atena la Roma“, Pireu, Santorini, Katakolon, Corfu, Lipari, Sorrente, Capri, Roma, cu optiune windsurfing pe parcursul calatoriei, la un pret de 4.000 de euro cabina cea mai ieftina si 6.100 apartamentul.

Marea Nordului

Daca vreti sa ramaneti in Europa, dar va cauzeaza caldura, puteti alege o croaziera in marile din nordul continentului, un alt grup de destinatii oferit de agentii. Variantele pentru aceasta zona ar fi „Capitale Baltice“, „Fiorduri Norvegiene“, „Islanda & Norvegia“ sau „Fiorduri Norvegiene si Scotia“.
Pentru cei cu nostalgii sovietice exista traseul Suedia - Rusia - Lituania, 7 zile, cu plecare din Stockholm, escale la Saint Petersburg, Riga si Warnemunde cu preturi incepand de la 850 de euro. O varianta care sa includa si Scotia ajunge pana la 2.600 de euro.
Transatlantice
Daca depasim granitele Batranului Continent, putem sa va sugeram voiajele catre Caraibe, cu variante prin Mexic, Bahamas si Antile. Acestea sunt totusi trasee locale, ceea ce va obliga sa ajungeti prin forte proprii sau sa platiti suplimentar zborul catre portul de plecare. Pretul excursiei in Caraibe - Antile, de exemplu, pe vasul „Aventuri pe mari“ - incepe de la 800 de euro, cu plecare din Porto Rico. Exista si posibilitatea imbarcarii pe un Transatlantic cu plecare, sa zicem, din Anglia, pe celebra „Queen Mary 2“, cu destinatia New York, cu preturi cuprinse intre 1.600 si 4.000 de euro (doar dus!). O combinata Caraibe - Transatlantic poate costa in jur de 2.500 de euro, o cabina.

Destinatii exotice

Pentru cine a visat sa ajunga in Hawaii, iar croaziera i se pare cea mai buna optiune, exista pachetul „Hawaii si insulele“, cu plecare din Honolulu (acolo puteti ajunge cu avionul platit separat), apoi escale in Hilo, Insulele Fanning, Nawiliwili, Lahaina, Kona, Honolulu, cu preturi incepand de la 1.200 de euro.
Alte variante pe coclaurile globului ar mai fi Australia - Noua Zeelanda, cu preturi incepand de la 6.000 de euro/cabina, calatoriile fiind insa disponibile doar in perioada noiembrie-februarie, si Marea Rosie - Oceanul Indian, cu plecari locale si preturi asemanatoare, cu vizite in Dubai, Bombay, Madagascar, sau Port Said, dupa preferinte si portofel.

Ce ofera un vas de croaziera

Vapoarele folosite in croaziere, care va sunt probabil bine-cunoscute din filme, ajung
la 100.000 de tone, au o capacitate de aproximativ 1.000 de cabine, in conditii
de 3, 4 si 5 stele, si au la bord doua-trei restaurante, cel putin 10 baruri, cateva piscine, sala de gimnastica si fitness, chiar si pista de jogging, sala de tratamente medicale, sauna, sala de spectacole cu peste 1.000 de locuri, cazinou, discoteca, magazine. Biletul platit pentru o astfel de croaziera include accesul la toate aceste facilitati, chiar si la spectacolele de teatru sau cabaret din salile speciale, si mesele. Veti plati bauturile alcoolice comandate, tratamentele medicale si, bineinteles, bacsisul dat personalului de la bord.
„Queen Mary 2“, una dintre navele de croaziera faimoase, poate gazdui in camerele sale 2.620 de pasageri si 1.250 de membri ai echipajului si a costat circa 800 de milioane
de dolari. Lungimea ei depaseste cu mult inaltimea Turnului Eiffel si e putin mai „scurta“ decat Empire State Building. Masa este servita in nu mai putin de zece restaurante, fiecare cu un specific. „Queen Mary 2“ are 14 terenuri pentru diverse sporturi si cinci piscine.