De cativa ani, componenta principala a veniturilor din turism este furnizata de calatoriile de afaceri, pentru mediul urban, si de componenta de turism domestic, in varfuri de sezon, iarna si vara, afirma presedintele firmei de consultanta Peacock Hotel Management, Paul Marasoiu.

Potrivit analistului, sectorul turistic romanesc va avea o evolutie ascendenta in acest an, in ceea ce priveste infrastructura, sustinuta in special de componenta de afaceri si reuniuni.
In 2004, aceasta industrie s-a cifrat la 30 de milioane de euro, dovedindu-se a fi cel mai profitabil sector al turismului.

Mai mult de jumatate din acesti bani au venit in toamna dintr-un singur eveniment: Congresul Uniunii Postale Universale, la care au participat 2.500 de persoane din 204 tari.

Evenimentul a adus nu doar 20 de milioane de euro ci si un castig enorm de imagine tarii demonstrand ca Bucurestiul poate gazdui fara probleme evenimente de amploare pe o perioada indelungata.

Romania, locul 80

Anual, in Romania sunt organizate in jur de 1.500-1.800 de reuniuni, dintre care 40% au caracter international desi doar 10-15 % indeplinesc si standardele impuse de ICCA, asociatia internationala de profil. Piata locala se afla la inceput.

Dovada? Locul 80 ocupat de tara noastra in clasamentul mondial si locul 50 ocupat de capitala in ceea ce priveste organizarea la parametri internationali a unui congres. In 2004, Romania a gazduit 1.600 de evenimente, cu o medie de 150 de participanti.

Structurile de cazare au inregistrat circa 6 milioane de turisti, cu un milion mai multi decat in 2003.

Dintre acestia, 4,5 milioane au fost cazati in hoteluri. Atractiv si cu un potential ridicat in turismul de afaceri, Bucurestiului nu dispune de capacitatea de cazare necesara gazduirii unor conferinte de mare amploare, precum si o serie de sali de receptie pentru un numar mare de persoane.

Dintre hotelurile bucurestene de peste 3* doar cateva indeplinesc standardele cerute de asociatia internationala de profil - ICCA, iar dintre salile de conferinta, Sala Palatului este singura care isi permite sa gazduiasca 4.000 de participanti.

Potential exista

In Capitala sunt peste 2.000 de spatii de cazare la nivel inalt, insa necesarul ar fi de 9.000 de locuri. Comparativ, alte capitale europene precum Sofia, Praga sau Varsovia dispun de un numar mai mare de unitati de cazare si tarife mai mici.

Citeste si:

Printre orasele cu potential de dezvoltare pentru industria ospitalitatii se numara Cluj, Timisoara, Craiova, Suceava si Targu-Mures.

De ce Bucuresti? Capitala ramane locatia favorita a organizatorilor de evenimente (80% din totalul evenimentelor), urmata fiind de Cluj, Iasi si Brasov. De ce Bucuresti? Pentru ca dispune de 22 de centre de conferinta, dintre care jumatate in cadrul unor hoteluri si de 33.400 de locuri in sali.

"Nu stim sa "vindem" Romania"

"Una din marile greseli ale momentului in ceea ce priveste turismul, o reprezinta lipsa unui minister. Ca o solutie de compromis, ar trebui sa e xiste cel putin o autoritate independenta.

De asemenea, Patronatul ar trebui sa fie unul dintre cele mai puternice si mai influente patronate din tara. Bani in turism sunt si continua sa vina.

Aproape toti castigatorii din alte domenii au investit o parte din profituri in industria turistica.

De multe ori, uni agent de turism ii e greu sa convinga un roman sa calatoreasca in tara sa. Inchipuiti-va cat de greu e sa convingi un strain sa-si petreaca vacanta in Romania.

Tocmai din acest motiv, circulatia determinata de nevoile de business e, pentru moment, singura solutie care ne-a mai ramas.

Daca ne raportam la hotelurile urbane, aproximativ 84% din veniturile acestora sunt determinate de acesta componenta o reprezinta evenimentele de mare amploare - campanii internationbale, evenimente stiintifice castigate prin licitatii.

Eficienta de a aduce in tara straini prin turismul de business e imensa doar daca ne gandim ca macar 1% din acestia vor reveni."