Prima si singura agentie de turism romaneasca care a starnit interesul unui fond de investitii a fost Happy Tour, care la sfarsitul anului 2007 a fost preluata de fondul de investitii spaniol GED. “Ne-ar placea sa avem in spate un fond de investitii, insa sunt foarte mici sansele ca vreun investitor financiar sa fie interesat de turismul din Romania. Cei de la Happy Tour au avut norocul asta, insa nu s-au dezvoltat foarte mult de atunci”, a declarat, pentru Wall-Street, directorul Aerotravel Lufthansa City Center.

Motivele principale pentru care piata agentiilor de turism nu este deloc interesanta pentru investitori sunt marjele de profit reduse din industrie, dar si traficul de turisti pe care il furnizeaza aceasta regiune a Europei, si implicit Romania. “Aici marjele de profit sunt extrem de mici, in jur de 5%. De ce ar renunta un investitor la marjele de peste 10% din Germania sau Marea Britanie pentru a investi aici?”, se intreaba retoric Nitu. In plus, Europa Centrala si de Est genereaza doar 15% din totalul traficului de turisti din Europa.

In asteptarea unor eventuali investitori care sa revigoreze o piata cu scaderi de peste 20% in primele sase luni ale anului, ar putea avea loc fuziuni si achizitii pe plan local. “Sunt sigur ca in viitorul apropiat vom asista la o consolidare a pietei. Sunt jucatori care nu vor mai supravietui si vor prefera fie sa vanda toata afacerea, fie un pachet majoritar pentru a face rost de cash”, mai spune Nitu. In aceste conditii, Aerotravel este receptiva la propunerile care vin. “Am avut cateva discutii, insa proprietarii acelor agentii isi supraevaluau afacerile. Daca vom primi oferte in conformitate cu realitatea, cu siguranta le vom da curs”, adauga acesta.

Pe langa oportunitatile care se pot ivi pe fondul crizei cu repercusiuni severe in industria turismului din Romania, planurile de extindere a Aerotravel sunt destul de reduse anul acesta. “Vom mai deschide o agentie in aeroportul din Cluj, pentru ca cea deschisa in cel din Timisoara s-a dovedit foarte profitabila. Deschiderea acestei agentii presupune o investitie doar in chiria locatiei, pretul fiind mai mic decat daca am avea un banner in aeroport”, afirma Nitu.

Aerotravel Lufthansa City Center a inregistrat o cifra de afaceri de 13,2 milioane de euro in primele sase luni ale anului, care se traduce intr-un declin de 25% comparativ cu perioda similara a anului trecut. Cea mai mare scadere a fost pe segmentul de ticketing, care reprezinta peste 70% din activitatea agentiei de turism. Valoarea medie a unei tranzactii in activitatea de ticketing se situeaza in jurul valorii de 265 euro, in scadere cu 16% fata de aceeasi perioada a anului trecut. “Pentru 2009 estimam o scadere de 30% a cifrei de afaceri, tinta noastra fiind mentinerea cotei de piata”, mai declara oficialul Aerotravel.

Pe segmentul non-ticketing, numarul de tranzactii a inregistrat o crestere de 2% in primele sase luni fata de 2008, aici cuantificand vanzarile pe segmentele leisure travel, MICE (Meetings, Incentives, Conventions, Events) si alte tranzactii non-ticketing pe segmentul business travel. “Ne-am concentrat foarte mult pe dezvoltarea segmentului de leisure anul acesta. Daca in anii trecuti acesta reprezenta sub 10% din cifra noasta de afaceri, anul acesta a ajuns la 25%, ajutandu-ne sa recuperam scaderile de pe zona de business”, explica seful Aerotravel.

In topul destinatiilor de vacanta vandute anul acesta de Aerotravel se situeaza Grecia si Turcia, Bulgaria reprezentand un regres semnificativ fata de 2008.

In prezent, reteaua Aerotravel are un numar de 9 agentii: Bucuresti - 2 agentii, Brasov, Cluj-Napoca, Oradea, Ploiesti, Sibiu, Timisoara - o agentie, si un birou operativ in incinta Aeroportului International Timisoara.

Aerotravel detine franciza Lufthansa City Center pentru 6 dintre agentii si o franciza Business Plus Lufthansa City Center (singura din Romania), detinuta de una dintre agentiile din Bucuresti.

Piata locala a agentiilor de turism a rulat circa 800 milioane euro in 2008, in crestere cu 25% fata de 2007, printre competitorii Aerotravel numarandu-se Happy Tour, Eximtur, Paralela 45, Marshal Turism sau J'Info Tours. “Anul 2008 putea fi unul record pentru agentiile de turism, insa din septembrie criza a inceput sa fie resimtita. Chiar si in aceste conditii agentiile au inca resurse de anul trecut pentru a trece peste aceasta perioada”, considera Antonio Nitu, in opinia caruia criza este departe de a se fi sfarsit. “Cea mai dificila perioada abia urmeaza si va dura pana in primavara lui 2010. De-abia din al doilea semestru al anului viitor putem vorbi despre un reviriment”.

Aerotravel Lufthansa: Scadere a 25% a cifrei de afaceri in S1

Aerotravel Lufthansa: Scadere a 25% a cifrei de afaceri in S1