Daca pana acum brandurile de lux au ocolit Capitala, de anul viitor acestea se vor inghesui aici. O veste proasta pentru celelalte hoteluri, o veste buna pentru clienti: intotdeauna concurenta duce la scaderea tarifelor.

Hotelul Majestic din Bucuresti nu se poate plange ca nu are concurenta. La cateva sute de metri este hotelul Hilton, tot in zona sunt si hotelurile InterContinental si Continental. Mai mult, peste strada de Majestic se construieste un hotel Novotel, care va fi gata sa fure din clientii Majestic anul viitor. Cu exceptia Continental, toate celelalte apartin unor lanturi hoteliere internationale. Insa si Continentalul se inchide pentru renovare, iar cand se va redeschide, in 2006, isi va schimba numele. “Negociem cu mai multe lanturi hoteliere ultra luxoase. Dupa renovare, hotelul va fi de cinci stele plus, asa cum sunt, de exemplu, unitatile din lantul Kempinski”, spune Radu Enache, patronul lantului Continental.

“Din acest motiv, pentru ca in jurul nostru sunt hoteluri puternice, ne-am gandit sa ne afiliem unui lant international”, spune Mihai Acatrinei, directorul general de la Majestic, hotel de patru stele detinut de grupul turc Ener Holding. Asadar, in aceasta luna, Majestic devine Ramada Majestic Bucharest, in urma unei francize semnate cu Cendant. Grupul international Cendant este cel mai mare francizor mondial din domeniul turistic si numara peste 6.400 de hoteluri. “Taxa de franciza pe care o platim este sub 10% din cifra de afaceri obtinuta doar din cazare”, spune Acatrinei. El adauga ca Majestic, care are 111 camere, a avut anul trecut o cifra de afaceri de 2,5 milioane de euro, iar peste 80% din aceasta a provenit strict din cazare, restul reprezentand incasarile din conferinte si restaurante.

Acatrinei spune ca a fost ales Ramada pentru ca face parte din cel mai mare grup hotelier din lume si ca astfel vor putea beneficia de cel mai amplu canal de rezervari din lume. Ceea ce se si intampla in momentul de fata, cand, chiar daca nu a fost anuntata oficial conversia in Ramada, Majestic figureaza deja in sistemul acestora de rezervari.

Alt lant de lux care isi va face intrarea in Capitala, in ianuarie 2006, este K&K. Austriecii de la K&K, unul din cele mai selecte lanturi hoteliere din Europa, au cumparat un hotel de 66 de camere chiar in centrul orasului. Acesta este cel de-al zecelea hotel al K&K, vestit prin conceptul de “hotel de arta”. si mai luxos este brandul Four Seasons, pe care vrea sa-l aduca in Bucuresti Bobby Paunescu. Pe terenul de 8.000 de metri patrati din spatele hotelului Lido, care apartine tot familiei Paunescu, va incepe in februarie 2006 constructia unui complex imobiliar. Aici se va ridica intr-un an si jumatate, alaturi de un mall si doua blocuri de apartamente, un hotel de 200 de camere, care va purta celebrul nume de cinci stele. Toata investitia insumeaza 90 de milioane de euro.

Din aceasta toamna, complexul hotelier de patru stele Fantasy Beach din Mamaia, compus din doua hoteluri care cumuleaza 305 camere, a devenit Riu Fantasy Beach, in urma semnarii unui contract de management. “Am ales Riu pentru ca este un lant hotelier al carui actionar este grupul TUI, si pentru ca Riu este un lant specializat in hoteluri de litoral”, argumenteaza Dumitru Becsenescu, proprietarul hotelului. Daca in sezonul estival al anului trecut Fantasy Beach a avut o cifra de afaceri de 650.000 de euro, iar in vara acestui an, 1,2 milioane de euro, Becsenescu se asteapta ca incasarile din cazare sa creasca substantial in anii urmatori, dupa afilierea la Riu.

Un pas important in domeniul francizelor l-a facut grupul de investitori condusi de Gabriel Popoviciu si Radu Dimofte, care detin hotelurile Howard Johnson, Best Western si Turist din Bucuresti. Ei au obtinut de la Cendant dreptul de a franciza sub marcile lantului hoteluri din Romania, Bulgaria si Moldova. Astfel, anul viitor, hotelul Turist, aflat acum in proces de renovare, va fi clasificat la patru stele si se va afilia la un lant international. Daca va fi Ramada sau tot Howard Johnson, actionarii inca nu s-au decis.

“In paralel, vom merge si pe un nou concept de hotel – Ramada Anchor, care poate fi deschis foarte repede”, spune Tinu Sebesanu, director general la Howard Johnson. El spune ca anii urmatori vor aparea mai multe astfel de hoteluri, de trei-patru stele, cu 80 – 200 de camere. Noutatea este ca la Ramada Anchor camerele sunt tip, iar planurile sunt standard, mobilierul si echipamentele sunt prestabilite. Un hotel de acest tip va fi deschis in mai putin de doi ani in Baneasa, in cadrul proiectului Baneasa Investment. “Suntem in discutie cu mai multi parteneri romani pentru a le acorda franciza Howard Johnson sau Ramada”, adauga Sebesanu. Cat de mult succes vor avea marcile de lux in Romania, este usor de prevazut. “Totdeauna un produs exclusivist este absorbit repede de piata locala, pentru ca vedetele, fotbalistii si oamenii de afaceri se dau in vant dupa astfel de produse”, spune Paul Marasoiu, de la firma de consultanta Peacock Management Hotels.

“Peste doi ani, vom deschide in cadrul proiectului Baneasa Investment un hotel Ramada.”

Tinu Sebesanu,
director Howard Johnson

Avantajele unui brand international

• Practic, apartenenta la un lant hotelier international, al carui brand este cunoscut si recunoscut de toata lumea, se realizeaza fie sub forma unui contract de management (lantul international asigura exclusiv administrarea, in timp ce proprietarul isi asuma riscurile investitiei), fie sub forma unui contract de franciza, caz in care conducerea ramane autohtona si proprietarul plateste o anumita suma de bani pentru dreptul de a folosi numele lantului international.

• Afilierea la un lant hotelier de prestigiu stimuleaza, de regula, efectuarea de rezervari prin internet, in timp ce operarea independenta, sub un nume care nu se bucura de recunoastere internationala, poate sa determine pe un client potential, nefamiliarizat cu zona pe care o va vizita, sa opteze pentru un nume cunoscut.

• Servicii cu plata sau gratuite, oferite de lantul hotelier: furnizarea de consultanta pentru construirea hotelurilor noi, asistenta in obtinerea de credite de la banci, reduceri de pret.