Polonia doreste sa redevina unul din principalii parteneri ai Romaniei pe sectorul de turism, dupa 15 ani in care turistii polonezi au disparut, practic, din tara noastra, a declarat, ieri, seful sectiei economico-comerciale a Ambasadei Poloniei, Tomasz Suprowicz. Acesta a precizat ca pana in 1989, veneau anual, in Romania, circa un milion de turisti polonezi, majoritatea in statiunile de la Marea Neagra. "De asemenea, extrem de putini turisti romani au vizitat Polonia in ultima perioada. Dorim sa reglementam aceasta situatie", a spus Suprowicz. In acest sens, oficialul polonez a anuntat ca pe 24 noiembrie va avea loc, la Ambasada Poloniei, prima reuniune bilaterala pe probleme de turism.


Investitiile poloneze, sabotate de autoritati

Potrivit lui Tomasz Suprowicz, investitorii polonezi sunt nevoiti sa treaca adevarate bariere create de autoritatile locale, care nu ofera nici un sprijin pentru materializarea unor proiecte de investitii. Prim-consilierul a aratat ca exista companii poloneze gata sa investeasca peste 150 milioane de euro in proiecte in diverse zone ale tarii, dar nu reusesc din cauza atitudinii functionarilor din primarii, prefecturi si a consilii judetene."S-a creat un fel de regionalizare a Romaniei in functie de atitudinea autoritatilor fata de investitorii straini, respectiv cei care au interes sa atraga investitii straine, cei care sunt indiferenti si cei care nu au interes ca in anumite regiuni sa vina capital strain. Autoritatile nu inteleg care sunt beneficiile pe care aceste investitii le-ar aduce pe piata romaneasca. Daca nu vor reusi sa investeasca aici, firmele poloneze vor pleca in alta parte. Romania are nevoie insa de aceste investitii pentru ca altfel, dupa aderare, va deveni doar un importator al produselor din tarile UE", a declarat Suprowicz.


El a dat exemplul producatorului polonez Ciech, din domeniul petrochimic, care este interesat de preluarea a doua companii de profil din Romania si care este dispus sa investeasca cateva zeci de milioane de euro pentru achizitionarea si modernizarea acestora. O alta firma poloneza interesata sa investeasca in Romania este Barlinek, care are in vedere constructia unei fabrici de parchet stratificat in zona de sud-vest a tarii, proiect estimat la circa 40 de milioane de euro. "In aceeasi situatie sunt si alte doua firme, cu proiecte mai mici ca valoare, tot din domeniul prelucrarii lemnului", a adaugat oficialul polonez. In Romania activeaza 250 de firme cu capital polonez, cele mai importante fiind Can Pack, care a investit peste 40 milioane de euro intr-o fabrica de ambalaje din aluminiu, La Festa - cu 20 milioane de euro plasati in domeniul fabricarii sucurilor si a cafelei si ceiului - si Porta, aflata in a doua etapa a dezvoltarii unui proiect de peste 10 milioane pentru producerea de fete pentru usi.

Schimburile comerciale dintre cele doua tari au atins, in 2004, valoarea de 1,1 miliarde de dolari, pentru 2005 estimarile indicand un volum de cel putin un miliard de dolari, ceea ce va plasa Polonia in randul primelor zece tari exportatoare catre Romania. De asemenea, nivelul investitiilor poloneze in Romania va depasi 100 milioane de dolari in acest an. Oficialul Ambasadei considera ca tara noastra ar trebui sa urmeze exemplul Poloniei, "care a castigat batalia cu aderarea la UE cu ajutorul agriculturii si produselor agroalimentare". "Romania are pamant mai bun decat Polonia si de aceea are un potential imens in agricultura. Trebuie sa se lucreze mai mult la reducerea costurilor pentru a obtine produse competitive", a conchis Suprowicz. Pe 8 noiembrie a.c, la Sala Palatului din Capitala, se va deschide prima Expozitie Nationala a Poloniei in Romania de dupa 1989. Vor participa 37 de firme poloneze de prestigiu din numeroase domenii de activitate.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri