Astfel, pasagerii isi achizitioneaza tichete de zbor doar daca au vreo intalnire importanta de afaceri la care nu pot ajunge cu alt mijloc de transport. In plus, atunci cand isi fac rezervarile acestia se asigura din timp cu privire la posibilitatea rambursarii banilor in cazul anularii cursei sau a reprogramarii zborului in cauza.

“Avand in vedere situatia incerta a ultimelor zile, era de asteptat ca pasagerii sa devina mai retinuti in rezervarea biletelor de calatorie pentru perioada imediat urmatoare. Acest fenomen s-a inregistrat insa numai pentru o perioada limitata de timp, pentru saptamana urmatoare mai exact, ultima din luna aprilie. Rezervarile pentru lunile mai si iunie s-au mentinut in parametri normali”, a declarat, pentru Wall-Street, Paula Ardelean (foto), vicepresedinte de vanzari al companiei Carpatair.

Aceasta a adaugat ca linia pe care o reprezinta ramburseaza contravaloarea biletelor de avion pentru toti pasagerii care nu mai au posibilitatea sau necesitatea de a calatori in perioada urmatoare. “In majoritatea situatiilor, pasagerii au solicitat reprogramari ale zborurilor si nu au optat pentru rambursarea banilor”, a mai spus Ardelan.

Si in cazul companiei de stat a Ungariei, Malev, lucrurile sunt similare. “Acum pasagerii suna, in mare parte, doar pentru a se interesa de reprogramarea zborurilor sau rambursarea banilor si mai putin pentru a face rezervari. Multi dintre pasageri stau in expectativa pentru a vedea cand si cum se termina aceasta problema si probabil apoi se vor gandi sa faca din nou rezervari”, a declarat Madalina Cretu, managerul general pe Romania al Malev.

Starea de fapt este asemanatoare si in cazul turistilor care au ales sa imi achizitioneze un tichet de zbor prin intermediul unei agentii de turism. “Tot ceea ce facem in prezent este sa rerutam zborurile anulate. Am avut cateva rezervari pentru perioada iulie-august, dar nu am vandut aproape nimic pentru urmatoarele 2-3 saptamani”, a spus si Simona Veteleanu, proprietarul companiei de turism TravelBiz.

In prezent pasagerii incearca sa rezolve doar problemele urgente, potrivit directorului de marketing al agentiei Marshal Turism, unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata locala. “Au existat doar cateva persoane care au facut rezervari pentru perioada imediat urmatoare care trebuiau sa plece in interes de business. In rest, am mai vandut bilete de avion pentru luna august”, explica reprezentanta Marshal Turism.

Turistii care isi achizitioneaza zborul prin intermediul tour-operatorului HasHas Travel au un grad foarte mare de scepticism. “Clientii vor sa se asigura, mai mult decat oricand, ca vor putea primii banii inapoi sau vor putea fi rerutati. Rezervarile care s-au facut in ultima saptamana au fost pentru august-septembrie”, spune si Madalina Pacuraru, managing partner al HasHas Travel.

Aeroporturile bucurestene Otopeni si Baneasa s-au redeschis luni, 19 aprilie, cand putine companii aerine si-au reluat zborurile. Incepand din 20 aprilie, odata cu redeschiderea spatiilor aerine din cea mai mare parte a continentului, liniile aeriene au revenit la programul normal de zbor.