Allegro face parte din grupul multinational Naspers, care in Romania are actiuni la eMag.ro.

Gigantul american Google detine o cota de piata covarsitor dominanta pe plan European, inclusiv in Romania si, asa cum este normal, incearca sa profite de pe urma acestui fapt. In urma cu cativa ani, Comisia Europeana a pornit un proces impotriva Google, baza fiind pe faptul ca motorul de cautare scotea in evidenta in rezultatele cautarilor propriile servicii, in mod artificial.

Google a venit cu doua solutii pentru a stinge cazul, ambele fiind respinse de Comisie. A treia propunere ar putea insa sa treaca si, daca acest lucru se va intampla, ar avea rezultate potential dezastruoase pentru business-urile de eCommerce dar si site-uri de comparatii preturi care se bazeaza in procent de 90% pe motoare de cautare, subliniaza Sherwood care a venit in Romania pentru a discuta cu comisarul in cadrul Comisiei Europene Dacian Ciolos dar si cu business-uri si clienti din tara, in incercarea de a forma coalitii impotriva propunerilor Google.

Ce anume ar schimba jocurile pe piata eCommerce locala

Google a propus un model de advertising si reliefare a cautarilor care ar urma sa loveasca in multe business-uri de eCommerce si, implicit, in clienti.

Practic, compania america va implementa “o casuta” cu rezultate (vezi foto), impartita in doua compartimente – in partea stanga vor aparea rezultatele platite de catre magazine online (mai scump decat AdWords) iar in partea dreapta vor aparea rezultate platite ale site-urilor de comparatii preturi – pe baza de licitatie. Toate rezultatele vor avea poze.

Spatiul va fi dispus deasupra rezultatelor naturale ale cautarii, “luand ochii” internautilor.

Prin aceasta miscare, traficul natural va fi ignorat de multi si deci daca nu ai fonduri suficiente pentru a “intra” in acele rezultate, traficul magazinului/platformei de comparatii preturi va scadea consistent.

In Polonia, unde sistemul a fost implementat, impactul a fost vizibil –traficul a scazut cu 6% in prima luna, iar dupa mai multe luni, scaderea traficului inregistrat de magazinele online si platformele de comparatii preturi din tara scazusera cu ponderi intre 20-30%.

Citeste si:

“Ne asteptam ca daca propunerea trece de Comisia Europeana – si o decizie se va lua cel mai probabil pana in luna octombrie a acestui an, sa fie afectata si piata din Romania. Daca scade traficul in magazinele online, costurile acestora vor creste si implicit vor creste si preturile, deci si clientii finali vor fi afectati”, explica Chris Sherwood.

Google incearca sa impuna propriul serviciu de comparatii preturi

Mai mult, Google va incepe sa isi impuna propriul business de comparatii preturi, Google Shopping. Google Shopping este un business al companiei americane care este lansat pe diferite piete in trei etape: in prima faza, compania va avea un rang mai inalt in cautari naturale, in al doilea rand va plasa “casuta” respectiva deasupra rezultatelor naturale si, in al treilea rand, va lansa intreg serviciul de comparatii preturi.

In acest ultim pas, in partea stanga a “casutei” vor aparea rezultatele Google Shopping.

In acest fel, considera reprezentantul grupului Allegro, costurile listarii in “casuta” vor creste foarte mult.

“Efectul negativ se va resimti mai puternic in tarile din Europa Centrala si de Est, deoarece aici piata este in curs de dezvoltare si nu exista inca jucatori foarte puternici”.

“Am testat sistemul propus de Google in patru tari pe un numar de 1,6 milioane de utilizatori. Circa 60% din click-uri s-au dus catre serviciile Google, pe restul de 40% urmand «sa se bata» concurentii. In functie de competitia de pe o anumita piata, tratamentul preferential ar duce la distrugerea concurentei intr-un timp foarte scurt”, considera oficialul Allegro.

In ce stadiu ne aflam in prezent

Joaquín Almunia, vice presedinte al Comisiei Europene si responsabil pe probleme concurentiale, a respins anterioarele doua propuneri ale Google dar a anuntat ca ar putea sa o accepte pe cea de-a treia, prezentata anterior. Comisia va discuta cu toate partile implicate astfel incat sa ia o decizia cat mai rapid, cel mai probabil in toamna acestui an.

“Avem nevoie de o solutie care sa permita Google sa continue sa faca bani, asa cum este normal, dar sa ofere celor ce folosesc motorul de cautare rezultate in functie de relevanta, sa nu fie discriminate anumite business-uri in favoarea celor care platesc sau business-urilor Google. De asemenea, trebuie ca solutia sa fie valabila in intreaga Europa, nu doar in anumite state si sa fie usor de implementat”, spune, pe scurt, ce anume a cerut Allegro in cadrul CE.

Allegro are mai multi aliati din multiple tari europene impotriva acestui plan al Google si, desi nu a dorit sa ofere nume, spune ca si in Romania a gasit parteneri importanti.