Franciza, un succes pe trei piloni

Franciza este un model de business pentru care apetitul antreprenorilor romani, cat si al investitorilor straini ramane ridicat, indicator fidel fiind abundentele informatii despre „miscarile” francizorilor care intra pe piata, se extind, raporteaza anumite rezultate… reclama ramane sufletul comertului!…

Despre franciza se scrie mult, categoric mult mai mult decat despre celelalte modalitati de distributie in retea. Ce nu se scrie despre franciza este tocmai ce anume este franciza. Se stie ca franciza reitereaza o reusita in afaceri, am si numit-o cu alte ocazii „blazonul succesului”. Domeniile sunt multe, de la produse de lux, la bunuri de larg consum, de la productie de bunuri, la prestari de servicii. Franciza este totodata operatiunea comerciala, un model de business, contractul, dar si reteaua insasi. Franciza reprezinta si cea mai complexa forma de distributie in retea, exigentele francizei impunand replicarea intocmai a metodei de comercializare, derapajele fiind inacceptabile. Replicarea se va face sub marca francizorului, precum si sub atenta sa supraveghere si indrumare, adica cu asistenta francizorului.

Asadar, trei sunt elementele care definesc operatiunea in franciza: marca francizorului, know-how-ul francizorului, asistenta oferita de catre francizor. Lipsa oricaruia dintre aceste elemente va invalida respectiva operatiune ca franciza. Am observat de-a lungul anilor ca, sub promitatorul blazon al succesului, iau nastere asa-numite francize carora, de fapt, le lipsesc elementele fundamentale. Atunci cand franciza nu este o veritabila franciza, cu tot ceea ce presupune aceasta, e o cale sigura spre esec. Esec si al francizorului, nu doar al francizatului!

Pe rand, asadar, despre elementele francizei, luand un exemplu concret: o retea care se extinde puternic, dar totodata intelept, deci flexibil si care beneficiaza de experienta „parintelui” sau francez, si anume magazinele de proximitate Carrefour Express:

Citeste si:

Marca asigura vanzarea produsului, ea fiind cea care diferentiaza produsele unui anumit comerciant de cele ale altui comerciant. Marca este ceea ce alege, de fapt, consumatorul, iar in acest caz, al unui magazin de proximitate, marca sub care produsele se desfac ii garanteaza clientului existenta unui anumit sortiment de produse, la o anumita calitate.

Know-how-ul este conceptul dezvoltat si perfectionat in timp de catre francizor. Prin transmiterea informatiilor care alcatuiesc know-how-ul, francizorul dezvaluie insasi „reteta” propriului succes in afaceri. In cazul magazinelor Carrefour Express, din know-how fac parte informatiile care se refera la gama de produse, precum si la modul de aranjare a marfurilor in magazin.

Asistenta francizorului este necesara atat la momentul initial, cel al implantarii francizatului in noul sau business, dar si ulterior, pe intreaga perioada contractuala. Asistenta oferita de catre francizor include transmiterea know-how-ului, pe care francizatul trebuie sa si-l insuseasca. In cazul retelei Carrefour Express, francizatii beneficiaza de asistenta chiar anterior deschiderii magazinului, inca din faza de amenajare a acestuia. Ulterior, pe parcursul derularii activitatii in franciza, un consilier de franciza dedicat fiecarui francizat desfasoara vizite bilunare pentru a da sfaturi cu privire la activitatea desfasurata.

In incheierea acestei prime lectii de franciza evoc induiosatoarea poveste a Marthei Matilda Harper, o fosta menajera, care a reusit la inceputul secolului trecut (in epoca in care sufragetele luptau pentru dreptul de vot al femeilor) sa creeze o retea de saloane de coafura care operau precum franciza zilelor noastre. Reteaua a ajuns sa schimbe in bine viata multor femei din acea perioada, care au avut succes tocmai pentru ca au fost sprijinite sa aiba succes. Revelatorie e o marturie a uneia dintre ele: "I believe that the Great Achievement of the Harper Method does not consist of the large number of our shops - though the sun never sets on them. The Great Achievement of the Harper empire is the women it has made." (http://www.rochester.edu/pr/Review/V63N1/feature2.html)


Comenteaza articolul

Opinia cititorilor nostri este importanta pentru noi, Wall-Street incurajand publicarea comentariilor voastre. Pe site urmeaza sa isi gaseasca locul numai comentariile pertinente, on-topic, prezentate intr-un limbaj civilizat, fara atacuri la persoane / institutii. Ne rezervam dreptul de a elimina orice comentariu care nu corespunde acestor principii, precum si de a restrictiona accesul la comentarii utilizatorilor care comit abuzuri grave sau repetate.