Apanajul francizorului

Recent a aparut un interviu cu cel despre care se spune ca a initiat leasingul auto, Michael Pascucci. Printre cele trei sfaturi de capatai pe care le-a dat, in vederea pornirii unei afaceri de succes, domnul Pascucci a mentionat si necesitatea de a angaja cei mai buni oameni, care sa puna in practica ideea de afacere; existenta unor standarde in procesul de selectie a personalului, apoi respectarea intocmai a acestora (“never break your standard”) .

In ceea ce priveste o afacere in franciza, aparte de calitatea de angajator a francizorului, care desfasoara si el insusi activitatea retelei (prestarea serviciului, ori vanzarea sau productia produsului), francizorul respectiv are si o calitate a carei importanta este covarsitoare: aceea de a fi initiatorul retelei. In aceasta calitate, ulterior pregatirii produsului pentru comercializarea sa in franciza (dupa cum aminteam in articolele anterioare, este nevoie ca afacerea sa fi ajuns la o anumita maturitate, produsul sa fie testat de catre francizor pentru a anumita perioada de timp, anterior lansarii in franciza) francizorul va purcede la un proces de selectie a francizatilor, proces despre care scriam in articolul precedent ca este extrem de important deoarece sta la fundatia construirii unei retele de franciza de succes.

Asadar, odata fiind pregatita lansarea in franciza, ultimul pas care trebuie facut de catre francizor este selectarea cu atentie a celor care vor alcatui reteaua sa. In vederea optimizarii acestui proces, va fi utila standardizarea sa, apoi, astfel cum spunea omul de afaceri pe care l-am citat in debut, respectarea intocmai a standardelor, in vederea obtinerii rezultatelor scontate. De notat in legatura cu procesul de preselectie al carui initiator si totodata executant este francizorul, este si faptul ca acesta, in calitatea sa de promotor al retelei are libertate absoluta de a stabili relatii de colaborare in cadrul francizei cu acei parteneri pe care ii considera ca sunt cei mai potriviti, care corespund necesitatilor si exigentelor impuse de activitatea care face obiectul francizei. Atentia francizorului va fi una si mai sporita in cazul in care expansiunea intr-o anumita zona (care de regula inseamna teritoriul unei tari) se realizeaza prin intermediul unui master francizat. Acesta va prelua atributiile si cel putin o parte dintre responsabilitatile pe care le are francizorul fata de francizati. De aceea procesul de selectie in cazul master francizatilor este unul mai pretentios. As nota un recent exemplu de franciza aflata in acest punct, al intrarii pe piata din Romania prin intermediul unui master francizat, pentru care procesul de selectie este in curs: reteaua Esquires Coffee Houses.

Procesul de selectie este ulterior celui in care francizorul decide planul de dezvoltare zonala, practic francizorul implanteaza posturile pe care le-a creat, iar atunci cand considera ca o anumita arie geografica este mai nevralgica, sau dimpotriva este mai productiva, poate sa mentina respectiva zona pentru sine. Desigur insa ca aceasta optiune pe care o are la dispozitie nu trebuie exercitata abuziv, respectiv francizorul sa tina doar pentru sine zonele „interesante” si sa distribuie colaboratorilor – francizatii sai doar ariile mai putin profitabile.

Ulterior lansarii retelei sale, francizorul va trebui sa duca o activitate permanenta de consiliere si asistenta a membrilor retelei de franciza, avand puterea de a decide asupra modalitatilor concrete in care va face acest lucru.

Tot ulterior lansarii activitatii in franciza, in calitatea sa de promotor al retelei, francizorul va fi cel care va decide strategia de dezvoltare a afacerii, se va preocupa de dezvoltarea permanenta a know-how-ului retelei, astfel incat calitatea si notorietatea brand-ului sa fie in permanenta crestere, va organiza campanii publicitare si va stabili strategia de marketing...

Un francizor de succes este mai mult decat un om de afaceri de succes, este un mentor al francizatilor sai, pe care ii ghideaza si ii coordoneaza, creand o comunitate pe care o educa si a carei responsabilitate o are: reteaua de franciza!

Setari Cookie-uri