2 / 5

Numarul 1 din retailul IT se uita cu emotie la efectele masurilor de austeritate

Cristian Moanta (foto), directorul de marketing la Altex, cel mai mare jucator din piata romaneasca de electronice, electrocasnice si produse IT&C, declara ieri ca vanzarile companiei in al doilea trimestru al acestui an sunt caracterizate de un trend descendent, din cauza sezonalitatii si, probabil, a masurilor de austeritate anuntate de Guvern in urma cu doua saptamani.

"Curba descendenta poate avea legatura si cu anunturile facute de presedintele Romaniei, de reducere a salariilor bugetarilor cu 25%, dar si de micsorarea pensiilor si a somajului. Ca urmare a acestor vesti, oamenii probabil ca au devenit mai precauti si au preferat sa nu mai faca achizitii. Totusi, in acelasi timp, putem vorbi si de o anumita sezonalitate a vanzarilor daca incercam sa explicam rezultatele mici din T2", a spus el.

Potrivit lui Moanta, in retailul electro IT, vanzarile merg bine in primele luni din an, pana in apropierea Sarbatorilor Pascale. In schimb, in T2 si in lunile de vara, acestea scad pe fondul sezonalitatii, iar de la sfarsitul celui de-al treilea trimestru incep sa urce din nou pentru ca, in trimestrul al patrulea, odata cu Sarbatorile de iarna, sa atinga un varf.

De cealalta parte, Ligia Rosu, marketing manager Domo, al doilea retailer electro IT din piata locala, sustine ca afacerile companiei au crescut in T1 cu 10-12% fata de aceeasi perioada din 2009 si estimeaza ca trimestrul doi va fi caracterizat, de asemenea, de vanzari in crestere.

“Deocamdata este prematur sa spunem ca masurile anuntate de Guvern acum doua saptamani au avut un impact negativ asupra vanzarilor. Schimbarile legate de acest aspect au fost insesizabile pana acum si e greu de apreciat cu exactitate ce impact vor avea pana la finalul anului”, a afirmat ea.

Desi este posibil ca utilizatorii sa aloce mai putini bani achizitiilor, intrucat veniturile acestora vor scadea, in conformitate cu masurilor care urmeaza sa fie implementate din iunie, Domo crede ca nu va fi afectat.

“Pe segmentul de entertainment exista un trend negativ, insa noi nu mizam pe aceasta componenta, ponderea acestui sector fiind mica in business-ul Domo.”

In e-commerce-ul local, parerile sunt impartite si ele. Daca eMag, cel mai mare retailer online de produse electro IT, spune ca afacerile companiei au crescut in primul trimestru cu 80% si prognozeaza pentru T2 un avans asemanator, Cel.ro arata ca, fata de aceeasi perioada din 2009, vanzarile din ultima luna au fost cu 40% mai mici.

“Aprilie a adus o scadere puternica a vanzarilor, cu pana la 40% comparativ cu martie, iar luna mai este la fel de slaba, daca nu chiar mai slaba decat cea anterioara”, a declarat Tiberiu Pop, directorul executiv al Corsar Grup, compania care detine magazinul online Cel.ro.

Dupa cum arata el, in ultimele paisprezece zile, au fost sesizate scaderi semnificative pe categoria de laptop-uri, monitoare LCD si hard diskuri externe.

De cealalta parte, eMag a observat o crestere in perioada amintita. “Am avut promotii care au sustinut avansul si nu am observat o tendinta diferita de consum ca urmare a anunturilor de reducere a salariilor bugetarilor si a pensiilor, somajului. Dar trebuie sa vedem ce se intampla, deocamdata nu sunt semne ca s-ar reduce consumul”, a afirmat Radu Apostolescu, directorul de marketing al companiei.

El a adaugat ca eMag se afla in grafic pentru atingerea tintelor anuntate pentru 2010, de a obtine afaceri de o suta de milioane de euro. Totodata, Apostolescu mizeaza si in trimestrul doi pe o crestere a veniturilor asemanatoare celei din T1.

Catalin Mihailescu, managing partner Kelion Online, care administreaza magazinul MarketOnline, declara ca vanzarile site-urilor (www.azerty.ro, www.marketonline.ro, www.mediadot.ro, www.ghelir.ro) au crescut cu 10% in ultima perioada, contrar asteptarilor, si ca nu au existat schimbari majore din acest punct de vedere pe nici o categorie de produs.

“Este posibil ca in aceasta perioada cumparatorii sa sesizeze si posibila crestere a preturilor, care ar putea avea loc in urmatoarele luni din cauza deprecierii monedei nationale. Pe termen mediu si lung, este normal ca declaratiile presedintelui, cat si aplicarea lor, sa determine o scadere accentuata a consumului. Mai mult, inca nu este sigur ca masurile anuntate vor fi singurele care vor fi adoptate anul acesta. Daca tinta de deficit nu va fi atinsa, este posibil ca spre sfarsitul anului sa apara alte noi masuri”, a opinat Mihailescu.

Alexandru Mina, reprezentant al companiei Panasonic Romania, considera ca piata de electronice “sufera” si ca, pe zi ce trece, se simt reduceri in vanzari. Insa motivul nu este dat neaparat de vestile potrivit carora salariile bugetarilor vor scadea de la 1 iunie cu 25%, considera el.

“Oamenii se pun la adapost; auzind masurile anuntate de Guvern, stau in expectativa. Romanii prefera sa astepte sau sa cumpere bunuri de stricta necesitate. Daca in urma cu doi ani diagonalele erau in crestere, acum sunt mai mici. Trendurile de consum s-au schimbat, nu se mai achizitioneaza produse de lux, iar in prezent se trece printr-un al doilea val de criza”, conform lui Mina.

Panasonic se asteapta la vanzari in usoara crestere in perioada urmatoare, comparativ cu lunile trecute, ca urmare a Cupei Mondiale care va salta piata de televizoare.




Inapoi la articol

Setari Cookie-uri