3 / 4

Industria locala de outsourcing poate ajunge la 85 mil. euro in 2010

In contextul actual au aparut primele semne de revigorare in industria de outsourcing locala. Totusi, iesirea din criza se va face progresiv si, deocamdata, este prematur sa se discute despre o reala redemarare a acestui sector, considera Jiman.

La fel, in momentul de fata este dificil de prognozat o valoare totala a pietei romanesti de externalizare, intrucat aceasta este foarte fragmentata. Romania are companii mari in acest sector, autohtone sau multinationale, cat si foarte multe companii mici.

Conform surselor din piata, citate de Crescendo, industria locala de outsourcing era estimata in 2009 la circa 70 milioane euro, in crestere fata de anul precedent, iar pentru 2010, compania de aplicatii si solutii IT&C vede o crestere a pietei de aproximativ 15 – 20%, pana la 80 – 85 milioane euro.

De asemenea, primele semne de crestere vor veni din tarile vest-europene, dupa cum afirma Monica Jiman. ''Romania va beneficia de ameliorarea pe care o inregistreaza tarile din Europa de Vest (in special Franta, Germania), care au ramas inca orientate catre zona de est a continentului european. Insa trebuie totusi sa nu uitam ca, daca ne raportam la Franta, Africa de Nord reprezinta o reala concurenta, iar in ceea ce priveste Germania, presiunea asupra preturilor este ridicata'', completeaza ea.

De cealalta parte, Oprean crede ca exista si multe premise care pot influenta evolutia pietei de outsourcing din Romania, astfel incat aceasta sa inregistreze cresteri. Ultimul studiu A.T. Kearney, numit “Global Services Location Index”, arata ca Romania a urcat in anul care a trecut de pe locul 39 pe locul 19 in topul primelor 50 de tari furnizoare de servicii de outsourcing, inaintea unor state mai dezvoltate, precum Rusia, Cehia, Ungaria, Polonia sau Ucraina. In realizarea acestui top au fost luate in considerare aspecte legate de specializarea si pregatirea resurselor umane din domeniul IT, abilitati legate de comunicare (utilizarea principalelor limbi de circulatie internationala), mediul de business si facilitatile financiare oferite de fiecare tara in parte acestui segment.

"In plus, clientii externi au crescut complexitatea proiectelor pe plan local, insa, in acelasi timp, ei au exercitat o mai mare presiune pe reducerea preturilor si cresterea eficientei. Concurenta mare generata de firmele din India si China a impus in anumite cazuri repozitionari de preturi", considera directorul general Arobs Transilvania Software.

Iar in momentul de fata, companiile din Romania, fie ele medii sau mari, au fost si vor fi determinate sa se uite la costuri si sa ia masuri in asa fel incat sa asigure nivelul asteptat de servicii la costuri controlabile. "Pentru ca ideea de costuri mici nu este ceva la care sa te raportezi cand vine vorba de acelasi nivel de servicii", dupa cum spune Marius Tulea (foto).

Mai mult, conform vicepresedintelui pentru dezvoltarea afacerilor in cadrul Pentalog High Tech, Romania este astazi o locatie middle-cost, iar clientii se orienteaza din ce in ce mai mult catre locatii low cost si extrem low cost, drept pentru care trebuie compensat acest lucru printr-un inalt nivel de expertiza.

La nivelul costurilor actuale din Romania, suntem obligati sa fim mai buni decat India, decat tarile din sud-estul Asiei sau din Africa de Nord, conchide ea.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri