"Stii oamenii aceia care lucreaza in multinationala 12 ore pe zi si isi doresc intotdeauna sa fie seful lor si sa aiba un business?! Eu nu am fost niciodata asa, eu nu mi-am dorit un business, nu am visat nu stiu ce lucru, nici macar sa fac consultanta pe cont propriu", imi povesteste Mihaela Cuturescu, manager in departamentul de achizitii la EY, despre inceputul sau paradoxal in afaceri.

Mihaela, care lucreaza de 9 ani in compania de audit financiar cu sediul in Bucuresti, a mers in aprilie 2015 la o intalnire de business in Sibiu. Pana aici nimic deosebit, doar ca la sfarsitul intalnirii a primit inghetata artizanala la desert, o pura intamplare care avea sa devina afacere in centrul Bucurestiului. "Am zis: este cea mai buna inghetata pe care am mancat-o vreodata si o s-o aduc in Bucuresti. Simteam ca este ceva cu produsul asta, le povesteam tuturor ca am mancat cea mai buna inghetata", spune Mihaela Cuturescu despre inghetata artizanala produsa de o familie de romani din Sibiu doar pentru export in Germania.

Asa ca in septembrie 2015 tanara a inregistrat firma sub forma SRL-D cu 200 de lei, in ianuarie 2016 a mers sa "fure" experienta la un targ de gelato in Bologna, iar in primavara acestui an a deschis, impreuna cu prietenul ei, gelateria Gelatecco, dupa o investitie de 15.000 euro in amenajare, bani din economii proprii. Cum este vorba despre o afacere sezoniera, intrucat inghetata se vinde 4-5 luni in Romania, Mihaela Cuturescu estimeaza ca va recupera investitia in gelaterie in trei ani de zile.

Gelateria se afla intr-un spatiu de 20 mp in zona Armeneasca, unde chiria este de 30-35 euro/mp, un loc ales in mod intentionat departe de Centrul Vechi. "Inghetata este achizitie de tip impuls... ti-e cald, iei o inghetata. Voiam un loc in care sa stam la povesti cu clientii, iar in Centrul Vechi nu am simtit ca o sa avem timpul necesar, pentru ca toata lumea este pe fuga", spune Mihaela Cuturescu, care se ocupa de afacere dupa programul de la job si in weekend. In restul timpului, de gelaterie se ocupa prietenul sau, care a renuntat la jobul in domeniul juridic pentru a se dedica afacerii si un angajat.

Ce este inghetata artizanala si de ce merita banii

Inghetata artizanala, spre deosebire de cea industriala (ambalata), este proaspata, facuta din produse naturale, cu bucati intregi de fructe, nu contine apa si are o valabilitate de cel mult doua luni. "Inghetata noastra are doar 30% aer, este foarte consistenta, mananci trei cupe si te-ai saturat. Inghetata industriala are 60-70% aer. Insa trebuie sa educam clientii, trebuie sa le explicam oamenilor sa inteleaga de ce trebuie sa cumpere o inghetata proaspata si nu ambalata", explica proprietara Gelatecco diferenta dintre cele doua tipuri de inghetata.

Mihaela Cuturescu vinde inghetata cu aroma de fistic, fructe de padure, capsuni, ciocolata, nuca de cocos, iar pretul per cupa este de 6 lei. Astfel, vanzarile sunt in medie de 600 lei pe zi, generate de angajatii companiilor din apropiere, cum ar fi Bursa de Valori Bucuresti, si locuitorii din zona. "Sunt oameni care isi dau intalnire la noi. Au venit si oameni care cautau Pokemoni si si-au luat si inghetata", spune amuzata antreprenoarea.

Pe langa gelaterie, antreprenoarea are si un carucior special pentru inghetata (practic, o vitrina pe roti) cu care merge la evenimente si pe care il considera un business separat. Caruciorul este independent energetic, a costat 2.500 de euro si a fost cumparat din Ungaria. "Am inchiriat o duba si am mers in Ungaria, nu am reusit sa vorbim cu ungurul in nicio limba, nici in engleza, nici in romana. Ne-am inteles pe foaie, dar ne-a aratat cum functioneaza caruciorul, ne-a desenat pe foaie tot felul de chestii ingineresti”, isi aduce aminte amuzata Mihaela Cuturescu.

Cu acest carucior de inghetata, Mihaela Cuturescu si prietenul ei vand inghetata la diverse evenimente in aer liber, in special pe pajiste asa cum si-a dorit antreprenoarea, de la nunti si botezuri la cort la evenimente culturale in parc. "Ni s-a cerut sa ducem inghetata la eveniment si sa o lasam acolo. Nu exista asa. Noi trebuie sa fim acolo, mergem acolo cu doua ore inainte ca sa fie caruciorul la -14 grade, noi stim sa servim si cum sa asezam inghetata in cupa. De exemplu, daca imi cere cineva inghetata cu fructe de padure si de ciocolata, stiu ca trebuie sa pun ciocolata prima in cornet si fructele de padure deasupra, pentru ca ciocolata este mult mai grea. Noi mergem acolo si povestim despre inghetata. Eu nu pot sa las inghetata acolo, sa iau banii si sa plec", explica antreprenoarea, careia o prezenta la un eveniment ii poate aduce vanzari de pana la 3.000 lei.

Angajat vs. antreprenor: unde este mai multa adrenalina

"Eu lucrez intr-un domeniu in care schimb proiectele o data la 2-3 saptamani, tot timpul este adrenalina, tot timpul este ceva nou. Viata de antreprenor imi aduce fix aceeasi andrenalina, doar ca imi aduce si un alt tip de bucurie pe care nu l-am simtit la job. In viata de consultant interactionezi destul de putin cu oamenii, cu clientii. Poate ai cateva intalniri, cateva discutii telefonice, faci un raport si asta este. Ce ma pasioneaza foarte mult in afacere este interactiunea directa cu omul. Daca eu sunt pe partea cealalta a vitrinei si ii dau sa guste ceva, vad pe fata lui bucuria sau dezamagirea. Are o reactie imediata. Cand trimit un raport pe e-mail si nu ma suna ca sa tipe de bucurie sau sa urle de suparare ca s-a intamplat nu-stiu-ce, eu nu simt interactiunea directa. Nu exista impactul direct asupra omului pentru ca asa este locul in care lucrez. Si atunci foarte mult ma incarca gelateria", sustine Mihaela Cuturescu, care inca nu are in plan sa demisioneze, insa stie sigur ca vrea mai mult de la afaceri.

Asa ca, desi inca nu poate sa faca o estimare a cifrei de afaceri pe primul an de functionare, Mihaela Cuturescu spune ca are in plan deschiderea unei alte gelaterii cu terasa sau a unui laborator propriu de inghetata. Pana atunci, insa, antreprenoarea si prietenul ei vor urma doua saptamani de cursuri la "Gelato University" in Bologna pentru a invata cum sa vanda mai bine inghetata pentru ca, pur si simplu, "in fiecare zi este o lupta, in fiecare crestem si invatam inca un lucru nou. E primul nostru business si e normal sa faci greseli, sa cumperi ceva cand de fapt trebuia altceva. Dar asa cresti. Fara greseli nu se poate, sunt convinsa, toata lumea le face, dar ca nu le spune. Si atunci eu ma astept sa am multe lectii dupa primul an si multe idei de implementat pentru anul urmator", conchide consultantul financiar care a ajuns intamplator in business.

Wall-Street.ro a lansat proiectul "Femei in business", in cadrul caruia va prezentam povestile celor mai puternice femei din mediul de business local, care conduc afaceri de succes sau detin pozitii-cheie in companii importante.