Intre timp glumeste cu fotograful nostru si ne spune ca a slabit 13 kilograme, punand accentul pe faptul ca este momentul bun pentru o masa.

“Am vrut de la 89 kilograme sa ajung la 80 kilograme, dar nu m-am mai putut opri si am ajuns la 76 kilograme. Cum am reusit? N-am mai mancat dulce, paine, n-am mai baut cola si nu am mai mancat seara”, spune el.

De la medicina la antreprenoriat in transporturi si turism

Incepem sa povestim despre anii `80, perioada in care a fost medic in Germania, si ajungem usor usor la infiintarea grupului Eurolines.

“Eu de meserie sunt medic, am plecat in 1982 in Germania, am studiat medicina acolo si am si profesat patru ani in medicina interna. Dintr-o pura intamplare am cunoscut un roman care avea niste autocare si m-a intrebat daca il pot ajuta sa intre cu ele in Germania, pentru ca tot il refuzau la granita. Dupa cateva zile, am avut un pacient roman care lucra la Ministerul Transporturilor. Acest domn mi-a garantat ca, daca il fac bine, ma va ajuta cu informatiile necesare. Si asa a fost, dupa doua saptamani ne-am intalnit si mi-a dat in scris lista cu ce trebuie sa fac”, povesteste Anastasiu.

Si acesta nu a fost singurul ajutor dat prietenului sau. Uterior, el a intermediat un contract cu Deutsche Touring, cea mai mare firma de transport din Europa, precum si alte actiuni timp de un an.

“In urma unor neintelegeri intre ei, cei din Germania au spus ca fie renunta la contractul cu el, fie ma duc eu in Romania si colaboram. Atunci a fost primul moment in care m-am intrebat daca sa raman in Germania, ca medic, cu un salariu de 7.000 marci si cu un viitor care nu suna rau. Toate acestea erau tentante, insa ramaneam unul dintre multii medici din Germania, cu un nume care nu atragea clientela germana, care este oarecum nationalista”, a precizat Dragos Anastasiu.

Cu aceasta intrebare in minte, a inceput sa discute optiunile cu partenerul din Romania, desi, dupa spusele sale, in `94-`95, cei care se intorceau in tara erau "loseri".

"Asta nu m-a afectat. Eu aveam oportunitatea de a fi partener cu cea mai mare firma de transport din Europa, stiam romana, stiam germana, puteam sa fac legatura. Urma ca si Deutsche Touring sa incheie un contract cu firma pe care eu o infiintam. Am venit in Romania, insa ei nu au mai venit niciodata, pentru ca nu au primit autorizatii", isi aminteste Anastasiu despre prima sa miscare in directia antreprenoriatului.

El povesteste ca in primele luni nu stia nimic despre ce inseamna sa conduci o firma.

Am plecat la 18 ani in comunism si m-am intors intr-un capitalism dement. Imi aduc aminte ca dupa 3 luni, a venit Garda Financiara si nu am inteles ce vor sa schimb. Mie mi se parea ca fac totul bine si, totusi, eram in afara legii”, spune el.

Primii angajati, primele investitii, primul profit

Businessul in domeniul transportului l-a inceput cu 3-4 angajati, intr-o camaruta, si cu un imprumut de 30.000 de marci de la mama sa.
“Aveam un autocar dat in leasing de Deutsche Tour, ca parte din intelegere. Desi nu intelegeam nimic, m-a atras faptul ca fac ceea ce nu multi pot si aveam si spijinul, cel putin teoretic, al firmei internationale de transport, care mi-a dat autocare noi, fara avans. Era mare lucru sa intri pe plan local cu autocare noi”, mai spune seful Eurolines.

Dupa mai multi ani in care a facut transport de persoane, Anastasiu a intrat si pe zona cu turism, iar in prezent conduce 18 firme, cu 500 de angajati, fiind partenerul tour-operatorului german TUI. Anastasiu controleaza un business 54 de milioane de euro, potrivit datelor proprii.

Ce ar schimba daca ar lua-o de la capat

L-am intrebat pe Dragos Anastasiu, acum antreprenor cu 20 de ani experienta, ce ar fi facut diferit daca avea expertiza din prezent.

“As face totul diferit. M-as asigura ca oamenii cu care pornesc sunt de foarte buna calitate, m-as asocia cu un bun finantist, as face cursuri de management. Eu 12 ani nu m-am uitat in conturi, nu m-a interesat partea financiara pentru ca am fost pe val. Mai puneam un autocar la dispozitie se umplea, la fel si o agentie. Am facut totul din instinct, cu o conjunctura favorabila, a fost noroc”, spune el despre greselile inceputului.

Mentioneaza insa ca dupa ani de zile in care partea financiara nu l-a interesat, in 2007 s-a apucat sa invete contabilitate si management.

“Cand a venit criza noi eram deja pregatiti. 2009 a fost un an greu, in care criza ne-a afectat. Insa, cand lumea taia bugetele, noi pompam bani in pregatirea angajatilor, care sunt cel mai important activ dintr-o companie. Incepand cu anul 2010 am avut cresteri constant, iar anul 2012 a fost de exceptie”, spune acesta.

De ce transporturi si turism si nu medicina?

Dupa experienta de medic din Germania, l-am intrebat pe Dragos Anastasiu daca ar putea practica medicina in Romania.

Nu cred ca as fi putut practica medicina in Romania, pentru ca odata ce ai facut medicina in Germania, este greu. Eu am cunoscut acolo spitalul, iar in Romania sa fi lucrat in acelasi segment, raspunsul este categoric nu, decat daca mi-as face un spital privat sau daca as lucra intr-un spital privat, in care chiar se face medicina”, a explicat Anastasiu.

Legat de sistemul medical din tara noastra, Anastasiu este nemultumit de faptul ca aici se practica “ascunsul diagnosticului si eliberarea de retete”, dupa principiul “daca pleaca pacientul fara acestea doua nu este bine", ceea ce in tarile civilizate nu se intampla.

Citeste si:

“In Germania am lucrat intr-un spital care avea destul de multa oncologie, insa nu exista sa nu ii spui omului in fata. Era infiorator sa fii tu cel care ii spune un femei tinere ca are cancer mamar, cu toate astea asa se practica, asa ni se parea normal. Si nivelul de medicatie si tehnologie erau si inca sunt incomparabile”, povesteste el.

Recunoaste insa ca i-ar placea sa isi deschida intr-o zi o clinica pe litoral.

“Mi-as putea imagina sa am cabinetul meu sau sa am o clinica. De fapt, poate ca ultimul meu proiect antreprenorial va fi o clinica medicala la malul marii”, spune Dragos Anastasiu.

Despre locuri preferate, vacante si timp liber

Daca tot am vorbit de malul marii, care ne-a amintit de vara, l-am intrebat pe Dragos Anastasiu despre destinatiile sale de vacanta.
Eu sunt bucurestean, dar sunt putine locuri in Romania care imi plac mai putin decat Bucurestiul. E viu si ai ce face, insa ma enerveaza traficul si aerul. Orasul meu preferat este Brasovul si pe locul doi este litoralul. Mie imi place la schi si la soare. Prefer Neptunul pentru ca este mai multa verdeata si mai mult loc pe plaja si nu imi place sa vad fite. Eu sunt o persoana fara fite, pot sa imi imaginez ca locuiesc intr-o garsoniera sau ca merg cu o Dacie”, spune Anastasiu.

Mai mult, el povesteste ca odata cu aparitia crizei in Romania, a renuntat la un BMW pentru a conduce o Dacie.

Cand vine vorba despre vacante, desi este om de turism, in 2012 si-a luat cea mai lunga vacanta de pana atunci, de trei saptamani.

“Sunt multe deplasari in care combin, merg pentru afaceri si mai stau o zi sau doua in plus pentru relaxare. Nu exista sa nu ai timp, daca vreau sa merg undeva merg, insa noi facem multe lucruri care nu conteaza, printre care sa ne uitam la televizor. De exemplu, nu pierd nimic daca nu ma uit o saptamana la televizor. Daca vreau stiri, intru 5-10 minute pe internet si am rezolvat”, a spus el.

Urmatorul presedinte al Romaniei - femeie

In discutia cu Dragos Anastasiu am zapat de la un subiect la altul si am ajuns, in cele din urma, si la politica. Am aflat pe cine ar pune Dragos Anastasiu la conducerea Romaniei si ce functie ar opri pentru el insusi.

“Eu cred ca urmatorul presedinte al Romaniei trebuie sa fie femeie si ma gandesc la Sandra Pralong, fost consilier presidential, in timpul mandatului lui Emil Constantinescu. Ea mi se pare ca intruneste multe dintre conditiile pe care eu le-as pune unui presedinte. In primul rand este femeie, pentru ca m-am saturat de barbati. Cred ca femeile sunt mai oneste, mai deschise spre dialog, mai cinstite”, marturiseste Anastasiu.

Despre functia de ministrul al Turismului, spune ca este o pozitie pe care ar accepta-o daca s-ar retrage din business.

“Daca as termina cu businessul, as putea accepta functia de ministru, altfel este conflict de interese. Sunt convins ca as face treaba buna”, a incheiat Anastasiu.

Fotografiile au fost realizate de Mircea Dragos (fotografii-profesionale.ro)

Nota de plata

Limonada 2X17 lei

Apa minerala 11 lei

Pachetele de primavara cu creveti 28 lei

Orez cu pui 2X39 lei

Coca Cola 8 lei

Salata Saroof 24 lei

Total: 183 lei

@Wall-Street Lunch este un feature editorial deja traditional: interviuri inedite acordate jurnalistilor nostri de catre cei mai reprezentativi oameni din businessul romanesc, intr-un cadru informal si relaxat.