Sa stai de vorba cu proprietara Perfect Tour inseamna sa descoperi ca a face afaceri nu tine neaparat de vreun vis din copilarie, de traditia din familie sau de MBA-uri absolvite. Corina Pacuraru mi-a povestit ca, de fapt, a fost "impinsa" in business intr-un moment in care nu dorea decat sa-si faca datoria de angajat in sala de reanimare a unui spital din Galati. Acum, insa, fosta asistenta medicala conduce cea mai mare agentie de turism din Romania, care a incheiat 2013 cu o cifra de afaceri de 206 milioane de lei, reusita pe care recunoaste ca a atins-o si pentru ca a avut o doza de inconstienta si nebunie cand a inceput aceasta afacere.

Am intalnit-o pe Corina Pacuraru (47 ani) pe terasa restaurantului Collage, pe care proprietara agentiei de turism Perfect Tour il apreciaza pentru designul cu care se face remarcat. In timp ce imi povestea ca este primul lunch cu cineva din presa si ca nu vine la restaurante pentru discutii de business, mi-a recomandat sa incerc Vitello Tonnato, un preparat usor si racoros cu vita si sos de ton care a sfidat caldura de la ora 13.30.

"Ca scoala si profesie de baza, am inceput ca asistenta medicala la Spitalul Judetean din Galati. Am si lucrat opt ani de zile, timp in care am facut Facultatea de Chimie Alimentara. Am unele dintre cele mai placute amintiri profesionale din aceasta perioada. Apoi am fost fortata sa intru in business de fostul meu sot (Maricel Pacuraru-n.r., pentru ca eu eram un om cu simtul datoriei, cu trezitul la ora cinci dimineata, cu plecatul la serviciu, cu facut treaba maxim de bine, cu satisfactii din ceea ce faceam", mi-a marturisit sefa Perfect Tour.

Cum a intrat in business: "Pur si simplu fostul meu sot mi-a scos cartea de munca de la Directia Sanitara."

Recunoaste ca a intra intr-un business i s-a parut "foarte riscant" pentru ca poti aloca toate resursele si la sfarsit sa fii pe minus. "Nu depinde numai de tine. Intotdeauna depinde de mediu, de conjunctura, de oameni. Cand esti angajat undeva, cand esti un bun profesionist, esti apreciat, vine salariul. Pur si simplu fostul meu sot mi-a scos cartea de munca de la Directia Sanitara. Nici nu stiu acum cum a putut in locul meu. Eu nu eram hotarata sa fac pasul in business. Insa nu regret, ii sunt recunoscatoare desi ne-am despartit. A fost experienta care m-a ajutat, de fapt, sa ma regasesc cu veleitati de antreprenor. Acum, nu m-as mai vedea angajata", recunoaste Corina Pacuraru.

Primul business in care a intrat a fost cel de telecomunicatii, in 1992. A ramas in acest domeniu pana in 2003, cand a facut o alta firma tot in telecomunicatii si pe care, apoi, a vandut-o 51% Astralului si 49% UPC-ului.

Este mai bine sa nu iei in calcul de la inceput tot riscul, toate greutatile si toate barierele. E mai bine sa ai o doza de necunoastere si nebunie.

"Business-ul de travel a aparut dupa 12 ani in care ma saturasem. Nu de munca, ci de o afacere atat de mare. Terminasem un MBA canadian la Bucuresti si ma gandeam sa fac ceva mic. Prinsesem gustul calatoriilor, mi se parea ca identificasem niste nevoi pe piata. Spun ca mi se parea pentru ca, nefiind in interiorul industriei, nu cunosteam clar realitatea. Dar este mai bine sa nu iei in calcul de la inceput tot riscul, toate greutatile si toate barierele. E mai bine sa ai o doza de inconstienta si nebunie. Altfel, daca pui totul pe hartie si cunosti totul foarte bine, s-ar putea sa nu mai faci pasul inainte, ci sa faci vreo doi inapoi sau sa stai pe loc", sustine cea mai puternica femeie din turism.

Corina Pacuraru deschidea in 2004 agentia Perfect Tour intr-o piata in care erau infipte bine alte mari agentii de turism pe care acum le-a depasit ca cifra de afaceri. "Noi incepeam cu ambitie, curaj si tupeu, neavand vise foarte mari, decat sa fim foarte buni, sa ne caute clientii si sa ramanem in formula initiala de patru-cinci oameni pe termen lung. Patru dintre ei sunt si acum. Sunt seniori", a spus Pacuraru.

Investitia initiala a fost sub 100.000 de euro in sediu, birouri si calculatorare. In urmatorii doi ani, insa, investitia a fost de ordinul milioanelor de euro. "Am investit intotdeauna ceea ce am castigat. Altfel, nici nu ar fi fost posibil ca in 10 ani Perfect Tour sa nu fie doar o agentie, ci o companie de turism. Numai in Romania sunt peste 200 de angajati si mai aveam filiale in sase tari. In ultimii cinci ani, am deschis filiale in Moldova, America, Bulgaria si Ucraina. Ultimele doua achizitii au fost, anul trecut, in Cehia si Slovacia, in firme care functionau pe pietele respective de 7-12 ani", a mai spus proprietara Perfect Tour.

In turism, cifra de afaceri este mare. Marja de profit este foarte mica.

Ea sustine ca, in turism, cifra de afaceri este mare, iar marja de profit, foarte mica. Astfel, in medie profitul operational este de 5% si este "o medie buna" in opinia Corinei Pacuraru.

"Daca va uitati pe cifrele tuturor agentiilor, veti vedea ca profitul se situeaza undeva intre 1% si 4%. Rulajele sunt foarte mari, pachetele contin un «fee» maximum 10% sau o medie de 5% pe care clientii il platesc agentiei. Cu cat pachetul este mai complicat, cu atat «fee»-ul este mai mare. Deci, daca ar fi sa masurati oricare firma din turism si sa o comparati cu o alta din o alta industrie, cu o cifra de afacere similara, veti vedea ca profitul, care este de fapt motorul dezvoltarii afacerii, este destul de mic. Faptul ca noua ne-a iesit inseamna ca investitiile le-am facut cu cap. Norocul este mai putin. Totul este munca", sustine antreprenoarea.

Batalia se va da pe loializarea clientilor.

In acest moment nu ezist sa o intreb pe sefa Perfect Tour cum vede de acum incolo piata de turism. Sustine cu convingere ca piata va creste pentru ca si salariile au crescut si romanii vor merge mai des in vacante. "Piata va merge cu siguranta in crestere, insa batalia se va da pe loializarea clientilor. Un studiu recent arata ca doar 50% din romani calatoresc si din acestia 70% merg pe litoralul romanesc. Exista potential pentru explorat. Cu siguranta, si ceilalti 50% vor avea posibilitati sa mearga in vacanta. Noi ne straduim sa facem pachete si mai accesibile, desi targetul nostru nu sunt vacantele sociale", a completat Corina Pacuraru.

Criza a fost o binecuvantare, ne-a obligat sa gandim mai mult, sa ne perfectionam.

In acelasi timp, tine sa precizeze ca functioneaza acum intr-o piata matura pentru ca, in fond, criza a fost o binecuvantare. "A urmat o crestere a calitatii serviciilor datorita cresterii competentei. Criza a fost o binecuvantare, ne-a obligat sa gandim mai mult, sa ne perfectionam. Calitatea oamenilor a crescut si apoi competitia reala. Cei mici au inceput sa dispara, iar ceilalti, asa cum am facut noi, au incercat sa gaseasca solutii, au venit cu idei noi, cu servicii aditionale, astfel incat functionam acum intr-o piata matura, ceea ce este bine si nu numai pentru client, si pentru noi. Ne-a facut competitivi si pe piete externe", a explicat Corina Pacuraru. Antreprenoarea spune astfel ca a inceput sa deschida agentii in Republica Moldova, Cehia, Polonia, Ucraina, Bulgaria, Slovacia si in Los Angeles, in 2010, dupa anii de criza acuti.

Corina Pacuraru spune ca romanii au inceput sa prefere si destinatii mai putin cunoscute. Perfect Tour a reluat de anul trecut circuitele, care de altfel au fost interesati multi romani, in principal de cele in China, Maroc, Tunisia si Peru.

Tot astept o schimbare in preferintele consumatorilor, sa isi rafineze gusturile din ce in ce mai mult.

"Dar, in perioada de vara, de high season, Turcia este cea mai vanduta, urmata de Grecia, Spania si Bulgaria. Grecia a avut o crestere fata de Turcia in preferintele romanilor, insa, cel putin la noi, tot Turcia este pe primul loc. Tot astept o schimbare in preferintele consumatorilor, sa isi rafineze gusturile din ce in ce mai mult. Au inceput, insa nu in numar mare. Astept sa isi doreasca si altceva decat o vacanta, fie chiar si la malul marii, in jurul unei mese in care se imbuiba cu mancare si cu de toate. Sa doreasca experiente noi, de orice fel", marturiseste cu sinceritate proprietara Perfect Tour.

Corina Pacuraru sustine ca Turcia reuseste sa atraga turisti, in special romani, in ciuda faptului ca preturile cresc de la an la an cu 10%-15% pe aceleasi servicii. Romanii au inceput totusi sa se orienteze si catre Kenya, Africa de Sud sau Australia. "Dintre insulele din Caraibe cred ca am vandut aproape toate. Si daca te duci in Caraibe este altceva decat Turcia, insa, cu exceptia catorva excursii, tot plaja si mancare. Cand am zis de rafinare ma refeream la tururi, la alte destinatii, nu neaparat cele de plaja. Ma refeream la safari, sa vezi migratia animalelor, Peru. Mai este lacul Titicaca la 5.000 de metri, mai este jungla Amazoniana, sunt lucruri de vazut, de experimentat. Nu trebuie o mare doza de curaj. Cred ca ne imbogatim descoperind si descoperi mult mai multe daca mergi si faci o imersie in locurile respective, decat sa stai la plaja", spune Pacuraru.

Ea spune ca cei care au bani se vor orienta catre vacante mai pretentioase. "In ciuda tuturor disputelor politice, Romania se misca si creste si se transforma si oamenii vor avea bani din ce in ce mai multi. din ce in ce mai multi isi vor permite sa calatoreasca, sa mearga si in alta parte decat pe litoralul romanesc sau bulgaresc si de ce nu pe alte continente si sa incerce si altfel de vacante", spune cu optimism antreprenoarea.

Vesticii sunt mai curajosi. Isi tot cara copiii peste tot.

Perfect Tour a introdus anul acesta tururile pentru grupuri de familie cu copii, in conditiile in care de regula nu merg si cei mici. "Am fost, de exemplu, in Barcelona si am facut un simplu tur de oras pentru familii cu copii. A fost un tur privat, numai noi cu ghidul respectiv care era insotita cu desene, cu bratari, ne-a prezentat orasul intr-un mod atractiv pentru un copil. Vesticii sunt mai curajosi. Isi tot cara copiii peste tot. Eu tot tatonez si intreb de la ce varsta pot merge copiii in Africa. La sase ani si jumatate este deja mare copilul pentru Kenya si Tanzania", sustine sefa agentiei de turism.

Cea mai scumpa expeditie: 30.000 de euro de persoana

Corina Pacuraru se bucura, totusi, ca in Romania sunt si oameni mai indrazneti. Un roman a dat 30.000 de euro pe o expeditie la Polul Nord, unde a mers singur, fara familie. In aventura de 15 zile pe un spargator de gheata rusesc, specialistii in geologie l-au ajutat sa traiasca o experienta memorabila in extremitatea nordica a planetei. "Exclusiviste sunt si vacantele cu Transsiberianul. Traversezi Rusia, Mongolia si ajungi in China. Si la Polul Sud, sa vezi pinguinii, si acolo chiar sunt mai accesibile. Dar cam greu merg romanii", spune cu dezamagire antreprenoarea.

Astfel, sefa Perfect Tour vrea sa largeasca segmentul de leisure, care reprezinta 30% din cifra de afaceri. Compania va lansa in curand un travel boutique, cu o investitie de peste 1 milion de euro. Aceasta va fi prima agentie a grupului din Capitala plasata in centrul orasului. "Muncim de patru luni pentru deschiderea unui showroom reprezentativ. Am pregatit cu multa migala si imaginatie un travel boutique in care totul sa inspire spre calatorie, o imbinare de agentie clasica si agentie online. Este cu siguranta un pas catre vacanta pentru toti cei care ne vor calca pragul", a subliniat Corina Pacuraru.

Planul ei este ca si in tara agentiile sa fie transformate in travel boutique-uri. Mai mult, antreprenoare isi doreste o consolidare regionala si dezvoltare in tarile in care Perfect Tour este prezenta.

"Nu am gasit de cuviinta sa inchid in Ucraina, in ciuda crizei, dupa doua luni in care nu am vandut de un euro. In primul rand, din considerente umanitare. Acolo avem trei angajati si mi s-a parut pur si simplu inuman sa-i las fara job, fara o sursa de venit, chit ca activau de acasa si cererile cam lipseau. Apoi am privit-o ca pe o oportunitate. Preturile la publicitate au scazut, s-au inchis multe agentii si am observat ca ei nu s-au oprit din a calatori. Ucrainienii sunt consumatori de lux. Si-l si permit", a sustinut Pacuraru.

O zi din viata antreprenoarei

Probabil va intrebati cum arata o zi din viata celei care detine cea mai mare agentie de turism. "O zi din viata unei mame, in primul rand", m-a corectat proprietara Perfect Tour. "Dincolo de business, exista latura umana. Poate pentru ca sunt femeie, este putin exacerbata latura asta si la munca. Ziua mea de lucru incepe cu trezitul la 6.30, cu pregatit copiii pentru scoala, cu expediat copiii cu soferul. Am descoperit de vreo doi-trei ani alergatul in Herastrau. Asa ca cel putin de doua-trei ori pe saptamana fac acest lucru. Dar stiti de ce? Pentru ca ma obliga copiii. Cea mica, care are sase ani si jumatate, mi-a aratat-o pe mama lui Matei care arata intr-un anume fel si atunci mi-a venit respectul de sine. Slabisem foarte bine anul trecut si cea mica mi-a spus ca trebuie sa ma opresc pentru ca deja o depasesc pe mama lui Matei. Si atunci am inceput sa ma intorc la dulciurile mele favorite. Dar trebuie sa fiu atenta si sa pastrez un echilibru", imi povesteste fara retineri antreprenoarea.

Apoi, continua sa-mi spuna ca dupa-amiaza studiaza piata, citeste site-uri straine pentru ca o intereseaza trendurile si noutatile. Nu vrea sa ramana in urma cu nimic, asa ca de multe ori recunoaste ca gaseste solutii in pietele din strainatate.

Un client nu trebuie sa-l castigi cu un eventual sarm personal sau aburi de alcool.

"Cred ca va fi mult mai usor de acum incolo sa deschizi o agentie. Exista un know how pe care nu ti-l da nimeni decat experientele si trecerea timpului. Nu prea ies la business lunch pentru ca eu nu fac afacerile la masa. Mi se pare ca un client nu trebuie sa-l castigi cu un eventual sarm personal sau aburi de alcool. Cred ca trebuie sa fie pe deplin constient de alegeri, inarmat cu pro si contra in ceea ce tu ii poti oferi. Punem mare accent pe prezentarile noastre, pe discutiile formale cu clientii. Daca as fi prezenta, alaturi de specialistii nostri, la o intalnire cu un client, nu cred ca as muta muntii din loc, iar ca decor nu are sens. Dar CV-ul meu, integritatea mea sunt importante pentru clienti. Atunci cand abordam un nou client, sunt oameni mai buni decat mine care stiu sa-si faca treaba", sustine sefa Perfect Tour.

Unde calatoreste o antreprenoare din turism

Desi spune ca de regula nu merge de doua ori in acelasi loc, Corina Pacuraru a avut patru vacante in Laponia. "Imi doresc sa ajung in Africa, imi doresc sa ajung in India. As dori o destinatie cu safari si ceva cu plaja, cum ar fi Zanzibar. Poate la anul experimentez India, care este o tara a contrastelor. In China am fost si nu mi-a placut din cauza poluarii. Un cer negru ca acolo nu am gasit nicaieri in lumea asta", imi spune antreprenoarea.

Desi nu va fi o vacanta, urmatoarea sa iesire in strainatate va fi in America. Acolo va studia fiica cea mare a antreprenoarei, in varsta de 16 ani. In plus, Corina Pacuraru are o agentie in Los Angeles, despre care recunoaste ca nu merge totusi foarte bine. "Nu ma mut in America. Nu pot sa traiesc. Desconspir ca nu-mi place acolo. Oamenii au o presiune a datoriilor mult mai mare decat aici. Sunt si mult mai conservatori, sunt mai usor de manipulat si mai comunisti decat eram noi. Nu este nicio logica acum pentru cineva sa mai emigreze din Europa in America. Ei se uita spre Europa ca la ceva divin, este scopul lor. La ei lucrurile se misca destul de incet. Sunt monopoluri, desi de la ei am invatat ca nu se poate asa ceva. Internetul se misca de 100 de ori mai incet decat in Romania", spune revoltata Corina Pacuraru.

Daca ar fi sa iasa la pranz cu o personalitate, l-ar alege, pentru inventivitate, pe Richard Branson, un om de afaceri britanic, care detine casa de muzica Virgin Records si compania aeriana Virgin Atlantic Airways, si pe Jack Welch, fostul director executiv al General Electric, pentru abilitatea de a vedea oportunitati in business.

Cea mai mare dorinta a Corinei Pacuraru este ca Perfect Tour sa ramana cea mai mare agentie. "Acest lucru inseamna sa fie neaparat cea mai buna, nu cu cei mai multi bani."

Nota de plata

Vitello Tonnato: 38 lei

Tartar somon cu Chivas: 35 lei

Tiramisu: 42 lei

Frappe: 30 lei

Apple Mojito: 24 lei

Coca-Cola: 9 lei

Apa plata: 20 lei

Total: 198 lei

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Lifestyle »


Setari Cookie-uri