Anul acesta trebuiau sa fie dati in folosinta 90 de km de autostrazi, insa asa cum ne-am obisnuit de ani de zile au fost terminati doar 15 km, pe lotul 2 al autostrazii Lugoj-Deva. Pentru 2018 avem promisiuni ca vor fi gata 157 de km.

Loturi de autostrada in executie in 2018

  • A10: Sebes - Turda, Lot 3 (Aiud - Decea) - 17,0 km
  • A10: Sebes - Turda, Lot 4 (Decea - Turda) - 24,3 km
  • A1: Deva - Lugoj Lot 4 (Soimus - Ilia) - 22,1 km
  • A3: Tg. Mures - Ogra, Lot 2 (Ungheni - Ogra) - 10,1 km
  • A3: Ogra - Campia Turzii Lot 1 (Ogra - Iernut) - 3,6 km
  • A1: Deva - Lugoj Lot 3 (Ilia - Cosevita) - 21,1 km
  • Gilau - Nadaselu - 9,0 km
  • A3: Ogra - Campia Turzii, Lot 2 (Iernut - Chetani) - 17,9 km
  • A3: Ogra - Campia Turzii, Lot 3 (Chetani - Campia Turzii) - 15,7 km
  • A3: Tg. Mures - Ogra, Lot 1 (Targu Mures - Ungheni) - 9,8 km
  • A3: Bucuresti - Centura Bucuresti - 6,5 km

In 2016, nu am mai construit niciun kilometru de autostrada, iar in prezent suntem la 748 de km de autostrazi.

In luna noiembrie a acestui an au fost receptionati inca 8,7 km de autostrada, pentru sectorul Gilau – Nadaselu. Acest sector va fi insa deschis circulatiei doar anul viitor, dupa finalizarea lucrarilor incepute tot in 2017 la podul care va traversa Somesul Mic, in continuarea A3, spre Campia Turzii.

Lucrarile la acest pod stagnau inca de la rezilierea contractului cu Bechtel, pe Autostrada Transilvania. Prin noua strategie de abordare a proiectelor, adoptata in 2017, CNAIR SA a reusit sa deblocheze documentatia si sa semneze in luna octombrie anul acesta contractul, cu un antreprenor care a reluat lucrarile. Se estimeaza astfel ca acest obiectiv va fi deschis circulatiei in luna august a anului viitor.

In ceea ce priveste lucrarile la proiectele de autostrazi aflate in executie, s-a obtinut anul acesta un important progres pe majoritatea santierelor. Aceasta si datorita strategiei CNAIR SA, care incepand din acest an a decis sa urmareasca atent si permanent evolutia lucrarilor pe santiere.

Desi este mai putin vizibila pentru opinia publica, evolutia lucrarilor se transpune practic tot in km de autostrada construiti. O mare parte din lucrarile incepute cu ani in urma au avut in 2017 cel mai mare progres.

Astfel, o analiza comparativa intre stadiul fizic al lucrarilor la inceputul anului si cel inregistrat la ora actuala arata o evolutie semnificativa.

Dintre toate proiectele de autostrazi aflate in constructie in acest moment, cel mai avansat este lotul 3 al autostrazii Sebes-Turda, care la ora actuala este aproape finalizat. Pornite de la un stadiu de 65%, la inceputul anului, lucrarile au evoluat anul acesta cu 35%. Circulatia pe acest lot ar fi putut fi deja deschisa daca antreprenorul ar fi executat toate lucrarile asa cum prevedea proiectul. Insa CNAIR SA a fost nevoita sa amane pentru luna ianuarie 2018 receptia la finalizarea lucrarilor pe acest lot, dupa ce comisia de pre-receptie a constatat la fata locului ca exista o serie de lucrari nefinalizate sau care nu au respectat proiectul tehnic.

Din pacate, aceste probleme au facut practic imposibila receptia finala a lotului de 12,45 km, potrivit actualei legislatii in domeniu.

Lotul 4 al aceleiasi autostrazi a pornit de la un stadiu fizic al lucrarilor de 60% in luna ianuarie si a ajuns acum la 95%, inregistrand anul acesta un progres de 35%. Inclusiv acest sector de autostrada urmeaza sa fie receptionat anul viitor, dupa finalizarea tuturor lucrarilor.

O evolutie semnificativa (32%) s-a inregistrat anul acesta si pe lotul 2 al autostrazii Sebes-Turda, unde stadiul lucrarilor a ajuns la 48%, fata de 16%, in ianuarie 2017. Se preconizeaza ca si acest lot va putea fi deschis circulatiei anul viitor.

Pe aceste loturi de autostrada contractele au fost semnate in anul 2014, iar evolutia medie anuala a lucrarilor a fost cuprinsa, pana la inceputul anului 2017, intre 16% si 22%.

Lucrarile la lotul 4 al autostrazii Lugoj-Deva au evoluat cu 25% anul acesta, pornind de la 48% in luna ianuarie si ajungand la un progres fizic de 73% la ora actuala. Acest lot ar fi putut fi mult mai avansat, daca in anii anteriori ar fi fost solutionata problema pesterii cu lilieci de la Soimus, care a tinut practic in loc antreprenorul o lunga perioada de timp. Tot prin schimbarea modului de abordare a problemelor, CNAIR SA a reusit in 2017 sa obtina relocarea liliecilor din pestera respectiva si astfel in luna septembrie sa poata acorda constructorului permisiunea legala de a relua lucrarile in zona. Contractul pentru acest proiect a fost semnat in anul 2013, iar evolutia medie anuala a lucrarilor, pana in luna ianuarie 2017, a fost de 12%.

In ceea ce priveste autostrada Brasov-Targu Mures-Cluj-Oradea, lucrarile pe sectorul Ogra-Iernut au evoluat de la 0% la inceputul anului, pana la 36% in acest moment. Contractul a fost semnat in anul 2016.

Sectorul Iernut-Chetani, al aceleiasi autostrazi, a evoluat de la 0% la 20% anul acesta, iar sectorul Chetani – Campia Turzii, a inregistrat un progres de la 0% la 5%.

Aceasta in conditiile in care autorizatiile de constructie au putut fi eliberate pentru cele doua sectoare de abia in luna mai, respectiv luna noiembrie a acestui an, dupa eliminarea unor blocaje create in anii anteriori.

Lungimea insumata a acestor trei sectoare ale autostrazii Brasov-Targu Mures-Cluj-Oradea, depaseste 37 km.

Tot pe autostrada Brasov-Targu Mures-Cluj-Oradea, lucrarile pe sectorul Ungheni – Ogra, cu o lungime de aproape 10 km, au progresat anul acesta de la 17% la 60%, inregistrandu-se de la inceputul anului 2017 o evolutie de 43 de procente. Contractul pentru acest proiect a fost semnat in ianuarie 2016, iar pana in ianuarie 2017 progresase cu doar 17 procente.

Pe sectorul Gilau-Nadaselu, care la inceputul anului inregistra un progres fizic de 87%, lucrarile au fost deja finalizate si receptionate. Contractul pentru sectorul Gilau-Nadaselu a fost semnat in anul 2014, iar media anuala a lucrarilor, pana la 1 ianuarie 2017 a fost de 29%.

Pe sectiunea Bucuresti-Ploiesti a autostrazii Bucuresti-Brasov, lucrarile dintre Nodurile rutiere de pe Centura Bucuresti si de la Moara Vlasiei au progresat de la 21% la 65%, dupa ce problemele care blocau proiectul au fost solutionate definitiv in luna iulie, astfel incat lucrarile sa poata continua la pasajul peste calea ferata Bucuresti-Constanta. Rata de progres a lucrarilor a fost de 44%, fata de evolutia de doar 21 de procente, calculate de la semnarea contractului, in luna februarie a anului 2016.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri