In perioada de sarbatori soselele vor fi foarte aglomerate, iar riscul de accidente va creste exponential, asa ca evitati viteza excesiva si nu uitati ca anvelopele sunt contactul dintre masina si asfalt, deci sunt foarte importante.

Conducatorii auto trebuie sa se asigure ca anvelopele lor sunt in stare buna si au aderenta optima, asa ca trebuie sa verifice:

  • Presiunea in anvelopele de iarna

Anvelopele tind sa piarda aer pe parcursul timpului si necesita reumpleri periodice. Presiunea din anvelope solicita o atentie speciala cu precadere iarna. Desi pentru fiecare model de autoturism exista valori recomandate pentru presiunea anvelopelor, de regula acestea sunt mai mici decat valorile de presiune recomandate pentru anvelopele de iarna.

„Variatiile de temperatura altereaza presiunea din anvelope. O scadere a temperaturii de 10 grade va scadea presiunea din anvelope cu aproximativ 0,1 bari. Din acest motiv, iarna recomand umflarea anvelopelor cu 0,2 bari (20 kPa) peste valoarea recomandata de producatorul auto,” considera Matti Morri, Technical Customer Service Manager, Nokian Tyres.

Anvelopele ar trebui verificate la rece, deoarece anvelopele „incalzite” prin rulare vor avea intotdeauna o presiune mai mare. Presiunea corecta a anvelopelor are un efect important asupra manevrabilitatii si a uzurii acestora. Anvelopele cu o presiune scazuta ofera o siguranta scazuta, deoarece distantele lor de franare vor fi mai lungi, manevrabilitatea lor mai scazuta si vor fi, in general, mult mai susceptibile la deteriorare. Se recomanda, de asemenea, verificarea presiunii din anvelopa de rezerva si mentinerea acesteia la o valoare mai ridicata decat cea din anvelopele utilizate in mod curent, deoarece presiunea tinde sa scada in timp.

Citeste si:
Recordul stabilit de Porsche Taycan, realizat cu versiunea medie Turbo
Asul din maneca: recordul...
  • Adancimea benzii de rulare indica starea anvelopelor

Anvelopele, fiind realizate din cauciuc, se uzeaza in mod diferit in functie de puntea pe care sunt montate. Cu toate acestea, uzura acestora se poate egaliza daca se realizeaza schimbarea anvelopelor de pe o punte pe cealalta. De regula, schimbarea anvelopelor de pe fata pe spate si viceversa, o data pe an, este suficienta pentru egalizarea uzurii. Nerealizarea acestui schimb, de cele mai multe ori rezulta in uzarea inegala a unui set de anvelope, din care unele anvelope raman in stare buna, insa celelalte devin inutilizabile. De aceea, se recomanda mentinerea unei diferente intre adancimile benzilor de rulare ale anvelopelor de pe punti diferite care sa nu depaseasca 2 mm.

Uzura anvelopelor poate fi urmarita prin masurarea adancimii benzii de rulare. Regula principala este patru milimetri. Odata ce adancimea benzii de rulare scade sub acest nivel, iar profilul anvelopei este in mod clar uzat, anvelopa va incepe sa piarda aderenta. Anvelopele complet uzate provoaca alunecare. Iarna, pe un carosabil acoperit cu mazga, spre exemplu, aceste anvelope pot ridica cu usurinta vehiculul deasupra mazgii, deoarece anvelopa nu are timp sa elimine mazga dintre carosabil si anvelopa. Acelasi fenomen se manifesta si in cazul acvaplanarii. Vehiculul devine greu de controlat, iar acest lucru creste riscul de a iesi de pe carosabil.

Masurarea adancimii benzii de rulare se poate realiza cu usurinta acasa, utilizand o moneda sau un chibrit. Un scurt ghid practic se regaseste aici. La anvelopele moderne se poate observa adancimea benzii de rulare ramase fara a fi nevoie de masurare. Spre exemplu, indicatorul de siguranta DSI (Driving Safety Indicator) patentat de Nokian Tyres, arata adancimea ramasa in centrul benzii de rulare, in milimetri. In plus fata de seriile de numere, anvelopa poate, de asemenea, prezenta simbolul fulgului de nea. Odata ce simbolul s-a uzat complet, anvelopele trebuie inlocuite.

  • Sfaturi pentru incarcarea vehiculului

La incarcarea vehiculului se recomanda asezarea incarcaturii mai grele la baza, cat si legarea sau sustinerea oricaror obiecte libere, astfel incat acestea sa nu se rastoarne la o franare brusca. Mai multa masa inseamna mai multa forta, astfel ca la viraje sau la rularea pe suprafete alunecoase, se recomanda a se tine cont de faptul ca un vehicul incarcat se va opri mai greu decat unul gol.

Citeste si:
Honda isi propune sa vanda cel putin 10.000 de unitati Honda e pe an
Tinta stabilita: Honda isi...

„Asigurati-va ca lichidul de parbriz este rezistent la inghet si nu uitati sa aveti la bord o vesta reflectorizanta, lanterna si haine groase, in caz ca ramaneti inzapeziti. Rezervati-va timp suficient, luati o gustare la pachet, faceti cate o oprire din cand in cand si mentineti-va dispozitia de sarbatoare. Acestea sunt cele mai bune instrumente impotriva traficului aglomerat de sarbatori,” mai spune managerul Nokian.

Lista de verificare rapida pentru anvelopele de iarna:

  1. Verifica presiunea anvelopelor o data la cateva saptamani. Presiunea din anvelope are un efect important asupra manevrabilitatii si a uzurii acestora. Iarna, mentine presiunea anvelopelor cu 0,2 bari mai mare.
  2. Masoara adancimea benzii de rulare de cateva ori pe sezon. Daca adancimea benzii de rulare este sub 4 milimetri este momentul sa inlocuiesti anvelopele.
  3. Schima anvelopele intre punti. Daca diferenta dintre benzile de rulare este mai mare de 2 milimetri, trebuie sa schimbi anvelopele de pe o punte pe cealalta.
  4. Verifica vechimea anvelopei. In conditii de utilizare activa, anvelopele rezista aproximativ 6 ani. Odata ce anvelopele ajung la o vechime de 10 ani, acestea nu mai trebuie folosite. Compusul de cauciuc se intareste odata cu trecerea timpului, reducandu-se astfel aderenta.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Auto »



Citeste si
Inmatricularile Dacia in Europa au crescut pe final de vara