Comisia Europeana a anuntat ca va impune pana in anul 2021 obligativitatea a 11 sisteme noi de siguranta pe toate autovehiculele noi, inclusiv modele low-cost precum Dacia.

Propunerile, dupa ce vor fi aprobate, ar putea reduce la jumatate decesele rutiere si vatamarile grave. Specialistii estimeaza ca peste 10.000 de vieti omenesti si circa 60.000 de raniri grave ar putea fi evitate intre 2020 si 2030 prin implementarea acestor sisteme, scrie autoexpress.co.uk.

Franarea autonoma de urgenta (AEB) a fost de mult asteptata sa devina obligatorie pentru autoturismele noi. Sistemul - care aplica automat franele unei masini daca un sofer nu reuseste sa incetineasca pentru un obstacol - se considera ca reduce coliziunea din spate cu 38%. Camerele de mers inapoi, intre timp, au devenit recent obligatorii pentru autoturismele noi vandute in America si se estimeaza ca vor salva 95 de vieti pe an.

Un alt sistem obligatoriu pe toate autoturismele noi pe piata europeana incepand din 2021 va fi asistenta inteligenta pentru limita de viteza. Acesta va implica camere de recunoastere a semnelor de trafic care functioneaza in armonie cu limitatorul de viteza al unei masini, stabilind automat viteza maxima a unui automobil bazata pe limitele legale.

De asemenea, noile masini vor trebui dotate cu sisteme care inregistreaza date privind accidentele, inregistrand informatii telematice in urma oricarei coliziuni. Se va impune si un sistem pentru soferii care au consumat alcool, permitand tehnologiei sa nu porneasca masina daca dupa testul de respiratie se constata o alcolemie.

Citeste si:
Fonduri europene de aproape 211 mil. de euro pentru investitii in...
Fonduri europene de aproape...

Oprirea de urgenta este obligatorie, precum si centurile de siguranta imbunatatite, sistemele de protectie laterala si zonele de impact pietoni.

Cele 11 sisteme de siguranta care vor deveni obligatorii in 2021:

  • franarea de urgenta avansata - un sistem de oprire automata a autoturismului va interveni in cazul in care detecteaza ca un accident are loc
  • dispozitiv pentru detectarea alcoolului - un dispozitiv de detectare a respiratiei va impiedica soferii bauti sa conduca
  • detectarea somnolentei - detecteaza momentul in care atentia soferului incepe sa scada si il avertizeaza sa ia o pauza
  • inregistrator de date privind accidentele - la fel ca o "cutie neagra", acesta inregistreaza date cum ar fi viteza, locatia GPS si ora unei coliziuni
  • semnalizarea opriri de urgenta - se aprind automat luminile de avarie in cazul unei opriri de urgenta
  • centuri de siguranta imbunatatite
  • o zona de impact mai mare pentru o protectie sporita a biciclistilor si pietonilor intr-un accident
  • asistenta inteligenta la viteza - un sistem care va limita viteza pe baza recunoasterii semnelor de trafic
  • asistenta pentru pastrarea bandei - alerteaza soferul daca paraseste banda
  • protectie sporita a ocupantilor la testul de impact lateral
  • camera si senzori pentru mersul in marsarier

In Statele Unite, camerele de mers inapoi sunt obligatorii pentru toate autoturismele noi incepand de anul acesta. Costul echiparii fiecarei masini noi a fost estimat la 40 de dolari. Aceasta decizie va reduce cu aproximativ 200 pierderea de vieti omenesti si cu 14.000 numarul de raniti in accidente rutiere.

Noile sisteme de siguranta obligatorii vor ajuta la realizarea proiectului Vision Zero al UE, care are ca scop deplasarea cu masina "pana in 2050" fara a mai exista decese sau vatamari grave.

Alte sisteme care vor fi introduse in urmatorii ani includ detectia pietonilor si biciclistilor de catre camioane.

Citeste si:
Comisia Europeana anunta oficial declansarea procedurii de deficit...
Comisia Europeana anunta...

In ultimii ani, parlamentarii europeni au imbunatatit siguranta rutiera prin obligativitatea montarii sistemelor de control electronic al stabilitatii si al scaunelor pentru copii ISOFIX pe toate autoturismele noi fabricate dupa anul 2011.

Numarul de decese in trafic in UE a scazut cu 43% intre 2005 si 2015, insa declinul a incetinit din 2014, 25.300 de oameni murind anul trecut pe drumurile din UE.

Photo by Samuele Errico Piccarini on Unsplash

Citeste si:
Comisia Europeana: Romania a avut o crestere economica de 3.9% in 2019
Comisia Europeana: Romania a...

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Auto »



Citeste si
Bode: 9,7 mld. de euro am primit de la UE pentru 93 de contracte in 2014-2020
Setari Cookie-uri