Piata auto a depasit in primele 9 luni cifra de 134.800 de unitati, in crestere cu 20,2% fata de aceeasi perioada din anul 2017, din care 113.727 autoturisme (+22,3% comparativ cu 2017) si 21.104 autovehicule comerciale (+9,7% comparativ cu 2017), potrivit APIA.

Acesta este cel mai mare volum al vanzarilor de automobile inregistrat in primele 9 luni in ultimii 10 ani (in 2009, primul an al recesiunii economice, se inregistrau doar 103.592 unitati).

Top-ul pe marci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de catre Dacia, cu 38.211 unitati, urmata de catre Volkswagen, cu 12.458 unitati, Ford 10.222 unitati, Renault 10.184 unitati si Skoda 9.923 unitati.

Luna septembrie a acestui an consemneaza un volum al livrarilor de 15.738 unitati (cea mai buna luna septembrie din ultimii 10 ani), cu 7,7% mai mult decat in luna similara a anului anterior.

In continuare in Romania, achizitiile de autovehicule sunt realizate, in principal, de catre persoanele juridice, care acopera 63% din totalul achizitiilor de autoturisme inregistrate in primele 9 luni ale acestui an. Este, insa, de remarcat faptul ca numarul de autoturisme achizitionate de catre persoanele fizice in aceste prime 9 luni din 2018 (42.127 unitati), este cu cca. 29,3% mai mare decat cel aferent perioadei similare de anul trecut (32.583 unitati).

La autoturisme, top-ul pe marci are pe primul loc Dacia, cu 35.781 unitati (31,5% cota de piata, pe un volum in crestere cu 28,7% fata de primele noua luni din 2017), urmata de Volkswagen cu 11.191 unitati (9.8% cota de piata, volume in crestere cu 10,2% fata de 2017); Skoda 9.923 unitati (8,7% din total piata, volume in crestere cu 18,3%); Renault 8.681 unitati (7,6% din total piata, volume in crestere cu 15,7%) si Ford 6.948 unitati (6,1% cota de piata, volume mai mari cu 10,3%).

Pe modele, cu cele 14.361 unitati vandute, Dacia Logan continua sa fie cel mai bine vandut model in aceste prime noua luni din 2018, el fiind urmat de Dacia Duster cu 8.868 unitati, Dacia Sandero 7.781 unitati, Renault Clio 4.050 unitati si Skoda Octavia 3.906 unitati.

Analizand segmentarea pe clase, observam faptul ca majoritatea segmentelor inregistreaza cresteri, unele importante (SUV +48,3%, Clasa A +47,7%, Clasa F +32,3%, Clasa B +20,8%, Clasa C +11,1% si Sport +6,9%). Sunt insa si segmente care inregisteaza scaderi, unele fiind semnificative (MPV -23,2%, Clasa E -11,2% si Clasa D -0,2%).

In functie de tipul de combustibil, autoturismele cu motoare pe benzina continua sa fie majoritare, ajungand, dupa primele 9 luni din 2018, la o pondere de 60,6% din total, dar semnificativ mai mare (9,5pp) fata de ponderea pe care o aveau dupa aceeasi perioada din 2017 (51,1%). Dintre primele cele mai vandute 10 marci / modele, 6 marci si respectiv 8 modele au o pondere a vanzarilor cu motorizari pe benzina peste aceasta medie (60,6%).

Tendinta de scadere inregistrata in ultimele luni pe segmentul motorizarii diesel, care, de altfel, are corespondenta pe plan european, nu este una care sa fie pe deplin justificata de performatele de mediu ale noilor motoare si / sau carburanti, ea datorandu-se mai degraba unei perceptii publice bazata pe informatii trunchiate si / sau insuficient explicate si, deci, mai putin pe argumente din punct de vedere al performantelor tehnologice sau de mediu (ex: nivelul maxim admis al emisiilor de particule este identic la ambele tipuri de motorizari, respectiv diesel sau benzina, in vreme ce emisiile de CO2 ale motoarelor diesel sunt mai mici, in medie, cu circa 25%).

Pe plan european, este remarcat cresterea de 2,5% inregistrata pe ansamblul UE dupa 9 luni din 2018, cele mai importante 5 tari, care, impreuna, reprezinta 75% din totalul pietei UE, consemnand o evolutie mixta, astfel: cresteri in Spania (+11,7%), Franta (+6,5%) sau Germania (+2,4%), ori scadere in Italia (-2,8%) si Marea Britanie (-7,5%).

Masini second-hand

In ceea ce priveste categoria autoturismelor rulate (al caror import este, in marea sa majoritate, nefiscalizat), constatam faptul ca, in luna septembrie 2018, volumul acestora a scazut cu 15,0% comparativ cu luna similara a anului trecut. Ca urmare, pe ansamblul primelor noua luni din 2018 consemnam un numar total de autoturisme rulate inmatriculate in Romania de 346.918 unitati, acesta fiind cu 8,3% mai mic decat cel corespunzator perioadei similare din 2017. Ar mai fi de remarcat, insa, o oarecare imbunatatire a varstei autoturismelor rulate importate, ca urmare a cresterii volumului (+27,3%) pe segmentul de varsta sub 7 ani (mai putin poluante) si scaderi de cca. 23,8% pe segmentul celor peste 12 ani. Cu toate acestea, numarul autoturismelor rulate mai vechi de 10 ani, reprezinta in aceste 9 luni din 2018, cca. 61,1% (respectiv 211.976 unitati) din totalul celor 346.918 de unitati importate, fapt care contribuie la mentinerea unei varste medii ridicate a parcului auto din Romania (cca. 15 ani) care, in continuare, este unul dintre cele mai invechite din Europa.

Masini electrice si hibride

Autoturismele “verzi“ (electrice si hibride) continua si in acest an sa prezinte un inters ridicat, aceasta si datorita stimulentelor acordate prin Programul “Rabla Plus”. Ca urmare, dupa primele 9 luni din 2018, acestea au o pondere de 2,6% din total, superioara celei de anul trecut, cand aceasta era de doar 1,9%. Chiar daca volumele sunt inca destul de mici (daca ne raportam la celelalte categorii de combustibili), cresterea inregistrata in acest an pe segmentul celor electrice (full si plug-in) este una semnificativa, de 165,6% (648 unitati in 2018 fata de doar 244 unitati in 2017 adica, de cca. 2,5 ori mai multe comparativ cu 2017), in timp ce, pentru cele hibride, se inregistreaza o crestere ceva mai modesta (+47,6%), dar pe un volum mult superior (2.274 unitati in 2018, fata de 1.541 unitati in 2017).

Aceste date demonstreaza, in mod elocvent, interesul tot mai mare al persoanelor juridice si fizice din Romania pentru aceasta categorie de autoturisme, care, sustinute corespunzator (inclusiv prin dezvoltarea infrastructurii de incarcare), au devenit tot mai prezente in trafic, contribuind, astfel, la reducerea nivelului de poluare din marile orase.

In functie de culoarea preferata, alb si gri domina in continuare cererea, acestea inregistrand o pondere de 28,5% si respectiv, 23,6% din totalul preferintelor. Urmeaza albastru cu o cota 16,9% si negru cu 9,8%.

Masinile 4x4 reprezinta 20,2% din totalul livrarilor realizate in primele 9 luni din 2018, respectiv un volum total de 22.980 unitati, care este in crestere cu 15,7% fata de 2017 (dar sub cresterea medie a pietei, +22,3%).

In functie de tara de provenienta a autoturismelor, situatia se prezinta astfel: provenienta Romania 30,8%; Germania 19,8%; Cehia 10,6%; Turcia 8,2%; Spania 7,6%. In acest context, autoturismele din productia autohtona au inregistrat, in anul 2018, o crestere semnificativa, de 35,3% comparativ cu anul 2017, in timp ce, autoturismele din import, au inregistrat o crestere, mai redusa, de doar 17,3%.

Sursa foto: Kzenon/ shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri