Ministrul Mediului vrea sa penalizeze posesorii de masini poluante prin majorarea celor existente: ITP-ul sau impozitul pe mijloacele de transport, nu neaparat prin introducerea unei noi taxe auto.

In contextul eliminarii timbrului de mediu, prin Legea nr. 1/2017, s-a inregistrat o crestere fara precedent a inmatricularilor de autovehicule vechi si poluante. Vanzarile de masini second-hand intrate in tara anul acesta va ajunge la 400.000 de unitati, scrie Transport Times.

Gratiela Gavrilescu, ministrul Mediului, a transmis parlamentarilor ca variantele aflate in analiza pentru a taxa masinile tin cont atat de elementele care genereaza emisii de poluanti in atmosfera, respectiv capacitatea cilindrica, norma de poluare si emisiile de CO2, cat si de exemplele europene din statele membre.

Taxa auto ar putea deveni o taxare mai dura prin:

1 Introducerea componentei de mediu la taxarea ITP, in conditiile in care actuala reglementare, desi o include, nu o reglementeaza distinct si nu aplica principiul "poluatorut plateste";

2. Modificarea impozitului pe mijloace de transport, prin introducerea componentei de mediu, aceasta urmand sa contina emisia de CO2, norma de poluare, tipul de combustibil folosit, capacitatea cilindrica si, eventual vechimea autovehiculului.

Citeste si:
Ne asteapta un nou impozit auto
Voci importante din industria...

Ministrul Mediului arata ca necesitatea adoptarii unor masuri corecte din punct de vedere legislativ, nediscriminatorii pentru contribuabili, dar si viabile in contextul Romaniei, este justificata prin faptul ca majoritatea statelor din cadrul Uniunii Europene implementeaza un mecanism de impunere a unor taxe, contributii sau impozite pentru prevenirea poluarii provenite de la autovehicule, sub diferite forme, ori la momentul inmatricularii (prin taxa de inmatriculare), ori prin stabilirea unui impozit annual, ori prin impunerea unei taxe anuale de circulatie.

Gratiela Gavrilescu precizeaza ca aceste masuri adoptate de statele din Uniunea Europeana au survenit ca urmare a Directivei 2008/50/CE privind calitatea aerului inconjurator si un aer mai curat pentru Europa, abordarea Executivului comunitar fiind de inasprire a legislatiei nationale a statelor membre cu privire la emisiile de CO2, inclusiv prin obligarea producatorilor de autovehicule de a se conforma noilor cerinte in domeniu.

In ceea ce priveste stabilirea noilor valori ale impozitelor, ministrul mediului spune ca se va tine cont de veniturile medii nationale ale cetatenitor, dar si de respectarea legislatiei comunitare in domeniu, in sensul stimularii achizitionarii de autovehicule noi, mai putin poluante, in detrimentul celor vechi, cu grad mare de poluare.

Romanii au achitat timp de zece ani taxa auto sub mai multe denumiri: taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule (ianuarie 2007 – 30 iunie 2008), taxa pe poluare pentru autovehicule (1 iulie 2008 – 12 ianuarie 2012), taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule (13 ianuarie 2012 – 14 martie 2013), timbrul de mediu pentru autovehicule (15 martie 2013 – 31 ianuarie 2017).

Citeste si:
Restituirea taxei auto: ANAF anunta ca a platit 6,16 mld. de lei
ANAF anunta finalizarea...

Sursa foto: Tomasz Romski/shutterstock.com

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Auto »



Citeste si
Ce taxe auto am putea plati in 2020