Ministerul Transporturilor a publicat, in dezbatere, proiectul de Ordonanta de Urgenta privind activitatile de transport alternativ, prin care reglementeaza activitatea platformelor digitale care efectueaza transport de persoane, precum Uber si Taxify si introduce obligatii pentru soferi.

Platformele digitale si operatorii de transport alternativ vor primi o autorizarea administrativa pe o perioada de trei ani. Autoritatea de autorizare este Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale pentru autorizarea operatorului platformei digitale si Autoritatea Rutiera Romana – A.R.R. pentru autorizarea operatorilor de transport alternativ.

Autorizatia emisa de Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale (MCSI) devine valabila dupa plata de catre operator catre aceasta institutie a unui tarif de autorizare de 50.000 de lei. In situatia in care operatorul nu achita tariful in termen de 30 de zile de la data emiterii autorizatiei, MCSI este indreptatit sa anuleze autorizatia. Operatorii autorizati sa desfasoare activitati de intermediere a transportului alternativ, pe teritoriul Romaniei, vor achita catre MCSI la fiecare 12 luni, un tarif de 50.000 de lei.

Daca operatorul platformei digitale este o persoana juridica nerezidenta, acesta este obligat sa aiba pe toata perioada in care isi desfasoara activitatea de intermediere a transportului alternativ pe teritoriul Romaniei o sucursala inregistrata care sa-l reprezinte in fata autoritatilor statului roman.

In cazul in care operatorului de transport alternativ i s-a retras autorizatia de transport alternativ, acesta poate solicita o noua autorizare dupa o perioada de 6 luni.

Proiectul care reglementeaza...
Citeste si: Proiectul care reglementeaza Uber, Bolt si Clever a fost modificat

Ce trebuie sa faca Uber si Taxify?

Platforma digitala pentru intermedierea transportului alternativ trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) tine evidenta automata a datelor de expirare a permiselor de conducere si a altor documente necesare si notifica automat operatorul de transport alternativ in scopul actualizarii documentelor incarcate pe platforma digitala;
b) propune si afiseaza traseul optim pana la destinatie utilizand tehnologie pe baza de GPS inainte de efectuarea cursei;
c) afiseaza tariful pentru efectuarea unei curse pe traseul stabilit in conditiile literei b) inaintea acceptarii cursei de catre pasager;
d) afiseaza numarul de inmatriculare al autoturismului cu care se efectueaza cursa;
e) monitorizeaza continuu prin GPS toate cursele;
f) ofera pasagerilor optiunea de a comunica cu conducatorul auto caruia i-a fost atribuita cursa si furnizeaza informatii privind localizarea si timpul estimat al sosirii;
g) permite pasagerilor sa raporteze operatorului orice incidente survenite pe parcursul cursei;
h) furnizeaza serviciu de suport / asistenta a pasagerilor de catre o echipa ce este disponibila si accesibila timp de 24 de ore pe zi, 7 zile pe saptamana pentru incidente survenite pe durata cursei;
i) permite decontarea pretului cursei.

Cum se obtine autorizatia

In vederea obtinerii autorizatiei pentru transportul alternativ operatorul de transport alternativ depune la agentia teritoriala a Autoritatii Rutiere Romane – A.R.R. din judetul sau municipiul Bucuresti unde isi are sediul sau domiciliul dupa caz, urmatoarele documente:
a) cerere;
b) copie a certificatului de inregistrare ca transportator si a certificatului constatator, eliberate de registrul comertului;
c) certificat de atestare a pregatirii profesionale ale conducatorilor auto;
d) copie a certificatului de competenta profesionala pentru managerul de transport alternativ, in cazul intreprinderii familiale sau persoanei juridice, ori copie de pe certificatul de atestare a pregatirii profesionale pentru transportul de persoane in regim de inchiriere, in cazul persoanei fizice autorizate sau intreprinderii individuale;
e) certificatul de cazier judiciar ale conducatorilor auto si, dupa caz, ale managerului de transport alternativ, din care sa rezulte ca acestia nu au fost condamnati pentru: infractiuni contra sigurantei pe drumurile publice, infractiuni privind traficul si consumul de droguri, infractiuni contra vietii, sanatatii si integritatii corporale, infractiuni privind traficul si exploatarea persoanelor vulnerabile, infractiuni contra libertatii si integritatii sexuale, infractiuni contra patrimoniului.
f) avizul medical si psihologic al managerului de transport alternativ, in cazul intreprinderii familiale sau persoanei juridice, sau al persoanei fizice titulare a persoanei fizice autorizate sau intreprinderii individuale, cu mentiunea apt.

Ce trebuie sa faca conducatorii auto

Conducatorul auto care efectueaza transport alternativ trebuie sa indeplineasca in mod cumulativ urmatoarele conditii:
a) sa aiba varsta de cel putin 21 de ani si sa detina un certificat de atestare a pregatirii profesionale pentru transportul de persoane in regim de inchiriere eliberat de Autoritatea Rutiera Romana – A.R.R.;
b) sa detina permis de conducere categoria B cu o vechime de cel putin 2 ani;
c) din certificatul de cazier judiciar al persoanei trebuie sa rezulte ca aceasta nu a fost condamnata pentru infractiuni contra sigurantei pe drumurile publice, infractiuni privind traficul si consumul de droguri, infractiuni contra vietii, sanatatii si integritatii corporale, traficul si exploatarea persoanelor vulnerabile, infractiuni contra libertatii si integritatii sexuale sau infractiuni contra patrimoniului.
d) sa fie apt din punct de vedere medical si psihologic pentru desfasurarea activitatii de transport persoane;
e) sa nu aiba suspendata exercitarea dreptului de a conduce in ultimul an pentru conducerea sub influenta bauturilor alcoolice sau a substantelor psihoactive sau sa nu fi fost implicata in accidente rutiere soldate, din culpa sa, cu decesul sau vatamarea grava a uneia sau mai multor persoane.

Sanctiuni si contraventii

Constituie contraventie, daca potrivit legii penale fapta nu constituie infractiune si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 de lei la 15.000 de lei, urmatoarele fapte ale operatorului platformei digitale:
a) acceptarea pe platforma digitala a unor conducatori auto care nu indeplinesc conditiile cerute de prezenta ordonanta de urgenta pentru a efectua transport alternativ;
b) neactualizarea la timp a documentatiei pastrate de operator cu privire la conducatorii auto si autoturismele inregistrate pe platforma digitala;
c) schimbarea termenilor si conditiilor de utilizare a platformei digitale fara notificarea prealabila a utilizatorilor.

PSD pregateste OUG pe Codul...
Citeste si: PSD pregateste OUG pe Codul Administrativ. Cele mai NOCIVE prevederi


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Auto »



Citeste si
Ce cred Uber, Bolt si Clever despre OUG de reglementare?