Managerii trebuie să ia de multe ori decizii importante, iar una dintre cele mai grele este achiziția de autoturisme. Fiecare companie are un buget pentru flota de mașini în care trebuie să se încadreze, însă nu doar prețul de cumpărare contează, ci și costul de întreținere.

În condițiile economice actuale, cele mai recomandate motorizări pentru autoturismele de companie sunt între un litru și 1,6 litri, atât diesel cât și benzină. Acestea au un consum redus de carburant, costuri mici cu serviciile post-vânzare, asigurări, impozit, accelerează optim și au o valoare bună de revânzare, pentru că sunt cele mai căutate în piața second-hand de către persoanele fizice.

Reviziile sunt printre cele mai costisitoare cheltuieli cu o mașină pentru companie, de aceea trebuie aleasă o motorizare cu o perioadă cât mai mare de service, peste 20.000 km.

Motorizările diesel sunt mai scumpe decât cele pe benzină cu 2.000 euro - 3.000 euro, însă consumă în oraș cu 1-2 litri mai puțin.

Costul reviziilor și perioada de service este cam aceeași atât pentru diesel cât și pentru benzină.

O revizie simplă efectuată la 15.000 km - 20.000 km necesită schimbarea uleiului, filtrului de ulei, filtrului de aer și filtrului de habitaclu. Media diferențelor între intervalele de service pentru motoarele diesel și cele pe benzină este de 5.000 km.

O revizie mai complexă înseamnă în plus schimbarea distribuției pe curea (între 60.000 km și 90.000 km, în funcție de motorizare), a filtrului de combustibil și a plăcuțelor de frână.

Costurile cu reviziile pentru un motor diesel de 1,5 litri sau unul de 1,6 litri benzină variază între 400 lei și 1.500 lei, fără manoperă service.

Prețurile pentru componentele de schimb în magazine online sunt 40 de lei un filtru de ulei, 80 de lei un filtru de aer, 100 lei un filtru de polen și aproximativ 200 lei pentru patru litri de ulei. Prețul total pentru o revizie simplă este de 420 lei. În service-urile reprezentanțelor, prețurile sunt aproape duble (800-1000 lei), însă piesele sunt originale nu aftermarket.

Alte costuri suplimentare sunt înlocuirea filtrului de combustibil care are un preț de 100 - 200 lei, un set de plăcuțe frână față 150-200 lei sau schimbarea distribuției, un set role + curea costă în jur de 450-600 de lei.

Costuri cu asigurările RCA + CASCO

Asigurarea obligatorie RCA pentru un autoturism de companie cu motor a cărei cilindree este între 1.401 cmc și 1.599 cmc costă de la 1.400 lei la 1.600 lei pe an în funcție de compania de asigurări aleasă.

Asigurarea CASCO pentru un autoturism de companie în valoare de 15.000 euro este de circa 7.000 lei (10% din prețul mașinii). Asigurarea minimă CASCO acoperă doar avarii și furt, iar cea mai scumpă include și apa la motor, vandalism, asistență rutieră, circulația pe drumuri non-publice.

Impozit și rovinietă

Pentru autoturismele ale căror motorizări nu depășesc 1.600 cmc impozitul este de 8 lei/200 cmc, aproximativ 60 de lei pe an. Rovinieta pe o perioadă de 12 luni are un preț de 130 lei.

Anvelope de iarnă

Conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, aduce în plus alte investiții. Un set de 4 anvelope de iarnă noi au un preț între 1.000 de lei și 2.500 de lei, în funcție de brand și dimensiunea roților.

Anvelopele de iarnă sunt o investiție peste care nu putem sări, poliția reține certificatul de înmatriculare dacă un autoturism circulă pe zăpadă cu roți de vară și dă o amendă de până la 4.000 lei. Pe anvelopele de iarnă trebuie să fie indicativele M+S (sau M-S, M/S, M&S).

În concluzie, un autoturism în valoare de 15.000 euro care parcurge peste 20.000 de km pe an îi poate aduce unei companii cheltuieli de cel puțin 5.000 de lei, iar dacă luăm în calcul asigurarea CASCO completă suma poate ajunge la 12.000 de lei.

Sursa foto: Tomasz Romski/shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri