Tendința la nivel global este de reducere a poluării generate de motorizările clasice, cu ardere internă, motiv pentru care mai toate guvernele îi încurajează pe șoferi să se reorienteze către cele care emit un nivel cât mai redus de noxe.

Mașinile hibrid, primele apărute pe piață

Toyota Prius a fost prima mașină hibrid produsă în serie, care a apărut pe piață în 1997. Tehnologia de bază nu s-a schimbat drastic de când a apărut Prius. Mașinile hibrid funcționează cu un motor pe benzină sau diesel, în tandem cu un motor electric separat. Aceste mașini pot funcționa fie doar cu motorul electric, fie cu cel termic, ori combinat.

Bateria care alimentează motorul electric al unei mașini hibride este de capacitate mică, ceea ce înseamnă că poate fi încărcată cu ușurință în mișcare, fie de motor, fie de electricitatea generată atunci când vehiculul rulează sau frânează. Unii oameni le cataloghează „hibrid cu autoîncărcare”, motiv pentru care este mai ușor să le diferențiezi de cele hibrid plug-in.

Modelele „mild-hibrid” au apărut recent pe piață și sunt ușor diferite. Au motoare electrice mai mici fiind, în general, o adaptare a starterului de pornire clasic întâlnit pe un motor pe benzină sau diesel. Acesta ajută la furnizarea unui plus de accelerație, atunci când este nevoie, dar nu pot alimenta vehiculul în sine.

Avantajele și dezavantajele mașinilor hibrid

Din cauză că mașinile hibrid pot circula doar pe distanțe scurte în mod pur electric, nu mai mult de 30-40 de kilometri, acestea tind să fie destinate mai degrabă condusului în oraș. Sistemul de oprire-pornire înseamnă că te poți deplasa în aglomerație doar în modul electric, fără a a polua, însă atunci când aglomerația dispare, motorul termic pornește.

Când conduci în afara orașului, motorul electric te ajută, în special în timpul reprizelor de accelerație, iar acest lucru ar trebui să te ajute să obții un consum mai redus de carburant, deci o autonomie ceva mai mare. Însă, dacă ai tendința de a conduce rapid, avantajele pot fi relativ mici, deoarece motorul termic va funcționa aproape fără oprire.

De aceea, mulți șoferi de mașini hibrid consideră că cifrele lor de consum de carburant din lumea reală sunt mai mici decât ar fi sperat. Aceleași principii se aplică și șoferilor de modele mild-hibrid.

Toyota Prius, primul model hibrid comercializat pe scară largă. Foto/Toyota

Cifrele oficiale scăzute ale emisiilor modelelor hibrid sunt relevante în special pentru mașinile destinate flotelor. Mai există și stimulentele guvernamentale, care înseamnă că plătești impozit aproape de zero. De exemplu, un motor hibrid, cu capacitate cilindrică de 1.400 de centrimetri cubi, are un impozit anual de doar 6 lei! La cel clasic, suma este de 60 de lei. Un alt avantaj al modelelor hibrid și mild-hibrid este că nu trebuie să îți schimbi total obiceiurile. Adică, acestea încă au nevoie de vizita la benzinărie, deci nu trebuie să-ți bați capul să găsești prize și stații de încărcare. De asemenea, mașinile hibrid sunt mai puțin costisitoare decât cele plug-in hibrid sau electrice. Acestea sunt de mult timp pe piață, deci oferta este bogată.

Plug in hibrid

Un vehicul hibrid plug-in (PHEV) este foarte asemănător cu unul hibrid standard. Și aici există baterie și un motor electric pentru a sprijini funcționarea celui clasic. Principala diferență este că bateria are o capacitate mai mare, deci și autonomia este în creștere. Dimensiunea bateriei înseamnă că nu poate fi reîncărcată de mașină, ca la un hibrid obișnuit. În schimb, la fel ca o mașină complet electrică, trebuie să conectezi mașina la curent.

La o încărcare completă, un PHEV va avea o autonomie electrică de cuprinsă între 50 de kilometri și cel mult 80 de kilometri. Odată ce bateria este descărcată, trebuie să te bazezi doar pe motorul termic pentru a continua călătoria. Dacă bateria este goală, motorul electric nu va porni deloc, deci este necesară încărcarea. Dar asta nu înseamnă că rămâi în pană de curent, pentru că ai aportul propulsorului termic.

Acesta este principalul avantaj al unui PHEV: condus electric, consum redus de carburant, fără să te stresezi că bateria este goală și rămâi cu mașina pe șosea.

Avantaje și dezavantaje ale mașinilor plug-in

Un PHEV este o investiție numai dacă naveta zilnică este mai mică decât autonomia bateriei electrice. Iar asta înseamnă că o poți pune la încărcat, acasă, în fiecare noapte, iar astfel folosești foarte rar motorul clasic.

Dacă însă faci călătorii mai lungi, atunci bateria nu mai este de niciun ajutor, ea reducând performanța mașinii și crescând consumul de combustibil.

Mașinile electrice

Numărul de mașini electrice crește deja rapid pe drumurile din România, așa că există și o paletă mai largă de opțiuni. În prezent, găsești electrice în aproape orice clasă auto: de la mașini de oraș și supermini, hatchback-uri de familie, mașini premium și chiar SUV-uri. Deși asta înseamnă că există o mașină electrică pentru fiecare buzunar, nimeni nu scapă de marele stres: nu poți merge nicăieri fără a încărca bateria.

Citeste si:

    Timpii de încărcare depind de dimensiunea bateriei și de puterea la care o poți încărca, iar asta o faci fie acasă, fie folosind un punct de încărcare public.

    Wuling MiniEV - cea mai ieftină mașină electrică din lume. Foto/GM China

    Avantajele și dezavantajele mașinilor electrice

    Emisiile zero reprezintă punctul către care se îndreaptă mașinile, așa că, deși modelele hibrid și PHEV-urile sunt un pas în direcția corectă, o să ai nevoie de o mașină complet electrică pentru a fi „verde” cu adevărat. Deși sunt oferite stimulente guvernamentale și pentru mașinile hibrid, niciunul nu îl întrece pe cel pentru electrice: 10.000 de euro. Astfel ajunge o Dacia Spring să coste doar 10.500 de euro, preț imbatabil pentru România, dar și pentru Germania.

    În comparație cu modelele tradiționale, vehiculele electrice pot părea scumpe, dar costurile de exploatare sunt extrem de scăzute. Un alt mare avantaj este liniștea din timpul deplasării. Practic, nu auzi niciun zgomot, în afară de cel al vântului și anvelopelor, dar și acestea la viteze de deplasare mari.

    Citeste si:

      Însă, va trebui să te obișnuiești cu trasul unui cablu prin garaj, uneori pe trotuar, pentru a încărca mașina. Problema autonomiei reduse este și ea pe cale să fie rezolvată, pentru că noile modele se apropie de valorile unor mașini cu motor termic. Dacă naveta zilnică este de 20-30 de kilometri, iar autonomia este de 4-500 de kilometri, de ce să nu o faci în liniște și aer curat?

      La călătoriile mai lungi, „anxietatea autonomiei” își va face imediat simțită prezența. Deși sunt destule puncte de încărcare, totuși nu sunt suficient de multe. La care se mai adaugă și timpii pe care îi petreci la stația de încărcare, pentru că nicio mașină electrică, oricât de performantă ar fi, încă nu poate să fie complet încărcată la fel de repede precum alimentezi rezervorul cu benzină sau motorină. Iar celebra sticlă de 2 litri cu carburant, „împrumutată” de la un coleg de trafic, nu poate fi pusă în practică și la mașinile electricem scrie carbuyer.co.uk

      Sursa foto: Shutterstock

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Auto »



      Setari Cookie-uri