Akio Toyoda, președinte al Toyota și fost CEO al celui mai mare producător auto din lume, susține că mașinile electrice nu sunt atât de „curate” pe cât se crede, făcând trimitere la sursa pentru curentul pe care acestea le folosesc. Mai mult, acesta este de părere că, în Japonia, ești mai prieten cu mediul dacă mergi cu o mașină hibridă, nu una pe baterii, scrie Motor1.
Toyota își mărește lent gama de mașini electrice
În 2024, Toyota a vândut 4,53 milioane de mașini electrificate la nivel mondial, o creștere cu peste 23 de procente față de anul anterior. Cu toate acestea, majoritatea au fost modele hibride, numărul total de electrice comercializat de cel mai mare producător auto al planetei fiind de nici 140.000 de unități.
Cu o cotă de doar 1,4% din totalul vânzărilor, EV-urile nu reprezintă un element important pentru Toyota, iar asta se vede și din retorica lui Toyoda, nepot al fondatorului companiei. Acesta s-a arătat și în trecut sceptic cu privire la succesul electricelor pure, spunând anul trecut că „oricât vor evolua EV-urile pe baterii”, ele nu vor reuși să răstoarne balanța și nu vor avea o cotă de piață „mai mare de 30%”.
În prezent, gama de mașini electrice pe care o oferă Toyota este extrem de limitată, prin comparație cu ceea ce propun rivalii. În timp ce primul său EV, crossover-ul bZ4x va fi redenumit „bZ”, Toyota va lansa alte modele pe baterii în perioada următoare și asta pe ambele maluri ale Atlanticului, promițând șapte modele pentru Statele Unite și cel puțin la fel de multe și în Europa.
Totuși, Akio Toyoda nu se numără printre fanii acestei tehnologii, care are trecere la Bruxelles. În schimb, executivul nipon vrea o „democrație a ideilor” când vine vorba de decarbonizarea transporturilor, acesta declarând că trebuie testate și luate în calcul toate metodele, de la combustibilii sintetici și până la hidrogen. Toyota se numără printre foarte puținii constructori care încă mai comercializează o mașină de serie cu pilă de combustie pe hidrogen, dar nu și în România.
Toyoda: Mașinile electrice sunt mai „murdare” decât hibridele
În cadrul unui eveniment recent, Toyoda și-a nuanțat poziția față de mașinile electrice. Acesta a făcut trimitere la faptul că, până acum, Toyota a construit circa 27 de milioane de mașini hibride. Primul hibrid Toyota a fost Toyota Prius, cu generația întâi ajungând în showroom-urile din Japonia tocmai în 1997.
Toyoda susține că, dacă Toyota ar fi construit 9 milioane de mașini electrice în loc să facă 27 de milioane de hibride, amprenta asupra mediului ar fi fost mai însemnată. „Dacă am fi făcut 9 milioane de BEV-uri (battery-electric vehicle) în Japonia, amprenta de carbon ar fi crescut, nu s-ar fi redus. Și asta pentru că Japonia se bazează pe termocentrale pentru a-și produce curentul electric”, a spus președintele Toyota.
Cu alte cuvinte, Toyoda susține că un BEV este la fel de „murdar” ca trei HEV-uri sau chiar mai poluant. Totuși, adevărul este că, deși procesul de fabricație al unei mașini electrice poate fi mai poluant decât în cazul unei mașini hibride, automobilul electric încetează să mai polueze în momentul în care intră în circulație, iar amprenta sa de carbon se „acoperă” prin circulație după câteva zeci de mii de kilometri parcurși (depinde în funcție de model și producător).
Când spunem că se „acoperă”, ne referim la conceptul de neutralitate, în sensul că un hibrid poluează și în funcționare, nu doar prin procesul de fabricație. Deci, dacă ar fi să calculăm amprenta de CO2 totală (from craddle to grave, cum zic producătorii, adică de la „naștere” la „moarte”) a celor două mașini, un BEV și un HEV, atunci BEV-ul ar ieși mai bine, cu o amprentă inferioară de CO2.
Deși realitatea îl contrazice pe Toyoda (puteți citi mai multe în materialul din link-ul de mai sus), iată că Toyota nu suferă de pe urma faptului că nu a trecut mai repede la mașini electrice, din contră. Mai mult decât atât, în contextul scăderii vânzărilor de mașini pe baterii pe anumite piețe, tot mai mulți producători aleg să continue investițiile în motoare termice și să lanseze noi hibride, revenind asupra planurilor anterioare de electrificare totală.