Industria auto reacționează la decizia UE de a interzice mașinile cu ardere internă după 2035 și spune că este un timp mult prea redus pentru o asemenea schimbare din temelii. Consecințele, spun cei industrie, vor fi concedierile masive și o majorare consistentă a prețurilor la mașini.

Grupurile din industria auto consideră că interzicerea motoarelor cu ardere după 2035 ar avea costuri destul de mari. Adică, pierderea de locuri de muncă și o creștere a prețurilor pentru consumatori.

Principalul grup de lobby al industriei auto, Asociația Constructorilor Auto Europeni (ACEA), a declarat că este „îngrijorat” că Parlamentul European a respins eforturile de a amâna reducerea la zero a emisiilor de CO2 la mașinile noi din 2035.

„Având în vedere că transformarea sectorului depinde de mulți factori externi, ACEA este îngrijorată de faptul că europarlamentarii au votat o țintă de reducere totală a emisiilor după anul 2035”, spun reprezentanții asociației.

Totuși, asociația și-a exprimat sprijinul general pentru această țintă și a solicitat un raport al progresului înregistrat la jumătatea perioadei, pentru a determina țintele post-2030

„O astfel de revizuire va trebui, în primul rând, să evalueze dacă implementarea infrastructurii de încărcare și disponibilitatea materiilor prime pentru producția de baterii vor fi capabile să se potrivească cu creșterea continuă a prețurilor la materii prime”, a declarat Oliver Zipse, șeful ACEA și președintele grupului auto BMW.

Critici dure în Germania

Organizațiile de mediu au salutat votul. „Termenul limită înseamnă că ultimele mașini pe bază de combustibili fosili vor fi vândute până în 2035, oferindu-ne șansa de a preveni schimbările climatice dramatice”, a spus Alex Keynes, manager pentru vehicule curate la Transport & Environment. „Oferă certitudinea de care are nevoie industria auto pentru a intensifică producția de vehicule electrice, ceea ce va reduce prețurile și pentru șoferi.”

Planul de eliminare a emisiilor de la vehicule face parte din pachetul „Fit for 55” al Comisiei Europene, care își propune să reducă emisiile cu 55% în 2030 față de nivelurile din 1990. Scopul final este poluare zero cu carbon, până în 2050.

Măsura ajunge acum la Consiliul European, format din miniștri din cele 27 de țări UE.

O notă a companiei de analiză Bernstein spunea că miniștrii sunt „în mare măsură așteptați să fie de acord cu obiectivul pentru 2035 de zero emisii pentru mașinile noi”.

Parlamentarii conservatori și de dreapta au încercat să reducă tonul interdicției, subliniind îngrijorările cu privire la potențialele pierderi de locuri de muncă în industrie.

Grupuri din industrie, inclusiv influenta asociație auto germană VDA, au făcut lobby printre parlamentari să respingă ținta pentru 2035, spunând că penalizează combustibilii alternativi cu emisii scăzute de carbon și că a venit prea devreme din cauza lipsei infrastructurii de încărcare.

Grupul de lobby al furnizorilor de piese și componenet (CLEPA) a declarat că ținta pentru 2035 „elimină opțiunile tehnologice și pune locurile de muncă în pericol”.

Grupurile de lobby ale producătorilor auto germani și ale proprietarilor de mașini au criticat decizia.

Președintele VDA, Hildegard Mueller, a declarat că mari părți ale Europei nu au infrastructura necesară de încărcare. Ea a mai spus că interdicția va crește prețurile mașinilor noi. „Este prea devreme pentru o astfel de țintă”, a spus Mueller.

Hildegard Mueller i-a criticat pe politicieni pentru că au cerut imperativ producătorilor de automobile să-și accelereze trecerea la mașini electrice fără a crea ei înșiși condițiile-cadru care să permită o schimbare mai rapidă.

„Trecerea către sisteme de propulsie alternative va schimba fundamental mobilitatea de zi cu zi în Europa și, de asemenea, o va face mai scumpă pentru mulți oameni”, a declarat Reinhard Zirpel, șeful VDIK - asociația importatorilor de automobile din Germania.

El a cerut, de asemenea, ca Uniunea Europeană să creeze condițiile adecvate pentru electrificare, cum ar fi stimulente pentru achiziții și infrastructura de încărcare necesară.

Automobil-Club Verkehr, clubul posesorilor germani de automobile, spune că decizia politicienilor de la Bruxelles este „un angajament cu minte îngustă față de mobilitatea electrică”.

Cea mai mare asociație auto din Germania, ADAC, consideră că nu va fi posibilă atingerea obiectivelor ambițioase de protejare a climei în transporturi doar cu trecerea la mașini electrice.

Ford și Volvo spun DA!

Cu toate acestea, unii producători de automobile, cum sunt Ford și Volvo, au susținut public planul de a opri vânzările de mașini noi cu motor cu combustie în Europa până în 2035. Asta în timp ce alții, precum Volkswagen, au deja în plan să nu mai comercializeze mașini cu motor cu combustie în Europa până la acea dată.

„Membrii Parlamentului European au făcut un pas decisiv în direcția corectă”, a declarat directorul general al Volvo, Jim Rowan, pentru Automotive New Europe. „Având în vedere criza climatică cu care ne confruntăm cu toții, această demonstrație de leadership global va ajuta să ne asigurăm că UE atinge obiectivele Acordului de la Paris, care prevede vânzări de vehicule cu zero emisii în Europa până în 2035”.

Volvo își propune să vândă doar vehicule complet electrice până în 2030 și să atingă amprenta zero la poluarea cu carbon până în 2040.

Și constructorul german Mercedes salută decizia UE „Până în 2030, suntem pregătiți să avem o gamă complet electrică, acolo unde ne permit condițiile de piață”, a declarat șeful departamentului de relații externe al grupului, Eckart von Klaeden.

Nu se mai fac investiții în reducerea emisiilor și creșterea eficienței motoarelor cu ardere. Dar mașinile pe benzină și diesel care se vând astăzi, încă vor fi pe drumurile noastre peste 15 ani.

Andreas Burgener, director Asociația Importatorilor de Mașini din Elveția

Dar unele mărci, cum ar fi Porsche, sunt expuse la electrificarea totală, iar producătorul de mașini sport ia o cale specială în cadrul Grupului VW. În Chile, filiala VW investește în jur de jumătate de miliard de euro în construcția unei fabrici pentru producția de combustibili sintetici.

Mingea este acum în terenul industriei auto, arată compania Bernstein în nota către investitori. O interdicție din 2035 a vânzărilor motoarelor cu ardere internă accelerează termenul pentru adoptarea vehiculelor electrice cu „cinci până la 10 ani”, iar asta înseamnă și o creștere corespunzătoare a capacității de producție a bateriilor.

Până în 2035, industria auto va avea nevoie de 1.600 de gigawați-oră în Europa, o creștere de 10 ori față de 2022 – și în creștere semnificativă față de estimarea anterioară a lui Bernstein de 1.200 GWh.

Mărcile premium pot face trecerea mai ușor

Acei producători de automobile care și-au accelerat deja calendarul pentru electrificare vor avea un avantaj, se arată în studiul celor de la Bernstein, la fel și mărcile premium, care pot face față mai bine prețurilor în creștere pentru vehiculele electrice.

„Ne-am aștepta ca producătorii de piese, care au manifestat o atitudine mai precaută în ceea ce privește adoptarea vehiculelor electrice, să-și refacă planurile și să ia în considerare o accelerare a strategiilor lor de electrificare”, se mai spune în notă.

Andreas Burgener, director general al asociației importatorilor de mașini din Elveția, se arată puțin surprins de Decizia Parlamentului UE de la Strasbourg. Dar se întreabă: „Mulți producători de mașini nu vor mai oferi mașini noi cu motoare cu ardere înainte de 2035. Deci nu ar fi nevoie de o interdicție. Interdicția este, de asemenea, un ucigaș al inovației”, spune Burgener.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri