Succesul vânzărilor de mașini electrice din ultimii doi ani s-ar putea lovi de un zid. Explozia prețurilor la materiile prime. Iar aici merită menționate litiul și cobaltul, două metale rare fără de care nicio baterie electrică nu poate fi construită.

Deși sunt pe val, vânzările de mașinile electrice se pot scufunda imediat. Prețurile la materiile prime au explodat, pur și simplu. Litiul, componentă cheie a bateriilor de orice fel, a înregistrat o creștere de 640% în prima jumătate a acestui an, comparativ cu perioada similară din 2021. Și cobaltul, un alt component vital pentru fabricarea de baterii, a înregistrat o creștere de 53% a prețurilor în ultimul an, scrie automobilewoche.de

Per total, piețele de materii prime s-au calmat oarecum după șocul provocat de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei”, a declarat CEO-ul Asociației de Afaceri din Bavaria (vbw), Bertram Brossardt. „În prezent, asistăm la o explozie a prețurilor pentru unele materii prime deosebit de importante”.

Litiul s-a scumpit cu două treimi față de primul trimestru, iar comparativ cu același trimestru al anului precedent cu până la 640%!. Prețul cobaltului a crescut cu 53% într-un an. "Litiul și cobaltul sunt materii prime cheie pentru producția de celule de baterie pentru vehiculele electrice. Cererea globală este enormă și asta crește prețurile", a explicat Brossardt. Aluminiul a crescut cu 21% față de anul precedent, cromul cu 38%, nichelul cu 68% și titanul cu 169%.

Cursa pentru „aurul alb”

Pentru ca trecerea la mașini electrice să reușească, industria auto are nevoie de baterii de înaltă performanță. Litiul este o componentă cheie a bateriilor. Cele mai mari rezerve sunt în America de Sud, acolo unde există întotdeauna probleme.

Luis Arce are planuri mari: președintele bolivian vrea să profite de tendința electromobilității și să-și conducă țara extrem de săracă într-un viitor luminos. Depozitele gigantice de litiu din Salar de Uyuni ar trebui să-l ajute. „Ne folosim materiile prime în suveranitate și în beneficiul bolivienilor”, susține șeful statului. A spus-o și a plecat cu viteză într-o mașină electrică de fabricație boliviană cu litiu bolivian și un baterie boliviană.

Deși Bolivia este încă departe de producția de serie a modelului electric de serie, care aduce mai mult a mașinuță de golf, guvernul țării sud-americane vrea să intre în afacerile cu litiu la nivel internațional. Până acum, metalul ușor a fost extras doar în scopuri experimentale, acum „aurul alb” urmează să fie exploatat la scară industrială. Până în 2030, Bolivia dorește să poată acoperi aproximativ 40% din cererea globală, spune președintele Arce. La evenimente organizate în Bolivia, companii din întreaga lume și-au prezentat cele mai recente tehnologii pentru producția de litiu.

Vânzări de mașini electrice, în creștere cu 70%

Industria auto este într-o stare de resetare, iar viitorul aparține vehiculelor electrice. Potrivit companiei de cercetare de piață IHS Markit, vânzările de mașini electrice sunt așteptate să crească cu 70% la nivel mondial în 2022. Cu toate acestea, dacă schimbarea de paradigmă va reuși, va depinde în primul rând de disponibilitatea bateriilor puternice și, prin urmare, de accesul la litiu. Ionii din sărurile metalelor alcaline sunt esențiali pentru transportul sarcinii electrice în majoritatea bateriilor moderne de înaltă performanță. Potrivit unui studiu de piață, cererea de litiu ar putea crește de cinci ori în următorii 35 de ani.

Țările din America de Sud din așa-numitul „triunghi al litiului” vor și ele să-și joace rolul: conform unui sondaj al autorității geologice americane, 58% din rezervele mondiale de litiu sunt situate în Bolivia, Chile și Argentina. Din cauza ofertei excesive și a prețurilor scăzute, companiile miniere au investit recent foarte puțin în extinderea producției și deschiderea de noi mine. Cu toate acestea, dacă producția de vehicule electrice crește semnificativ în următorii ani, acest lucru s-ar putea schimba.

Costuri reduse de extracție în Chile

Chile are cele mai mari rezerve dovedite de litiu din lume și se află pe locul doi după Australia la producție. Datorită condițiilor geologice și geografice favorabile, costurile de producție în Chile se situează la doar o treime din cele întâlnite în australia Australia. Cu toate acestea, consumul mare de apă al mineritului de litiu din deșertul Atacama - unul dintre cele mai uscate locuri din lume - a provocat în mod repetat critici. O nouă constituție este în curs de elaborare în Chile. Este posibil ca lacurile sărate din care este extras litiul să fie definite în viitor ca rezervoare de apă în loc de zăcăminte minerale și să fie special protejate.

Argentina are în prezent două mine care produc litiu, dar are încă aproape 40 de proiecte care sunt în curs de desfășurare. BMW a anunțat recent că și-ar dori să-și aprovizioneze stocurile de litiu din Argentina începând cu anul viitor. Compania germană de automobile vrea ca jumătate din mașinile pe care le vinde să fie complet electrice până în 2030. Guvernul din Buenos Aires vede în creșterea cererii o oportunitate de a spori semnificativ veniturile din afacerile cu litiu. Producția este de așteptat să se tripleze până la 230.000 de tone până la sfârșitul anului viitor. Veniturile din export ar putea crește de la 190 de milioane de dolari la aproximativ 1 miliard de dolari. Cu toate acestea, inflația ridicată, acțiunile guvernamentale uneori neregulate și controalele valutare stricte fac din Argentina un loc dificil pentru investitorii străini.

Incertitudini politice

Salar de Uyuni din Bolivia are cel mai mare zăcământ de litiu din lume. Cu puțin timp înainte de demisia sa, președintele de atunci Morales anulase un acord de cooperare între compania de stat Yacimientos de Litio Bolivianos și compania ACI Systems din Baden-Württemberg în 2018, din cauza protestelor din regiunea Potosí. După ce recent situația politică s-a calmat oarecum, discuțiile s-au reluat. În orice caz, președintele Arce este hotărât să transforme Bolivia într-un jucător serios în afacerile cu litiu.

Accesul la suficient litiu joacă un rol important pentru industria auto germană, cea mai mare din Uniunea Europeană, și în top 5 la nivel mondial. „Prin joint venture, Germania și-a asigurat accesul direct la materii prime importante, non-native, pentru prima dată în ultimele decenii”, a declarat directorul general al ACI Systems, Wolfgang Schmutz, la semnarea acordului de cooperare cu bolivienii.

Sunt necesare mai multe fabrici de celule de baterii

Industria auto trebuie, de asemenea, să-și extindă semnificativ capacitățile de producție proprie de surse mobile de tensiune, dacă mobilitatea electrică va fi adevărat o revoluție, iar obiectivele mai stricte de protecție a climei trebuie îndeplinite. Volkswagen a anunțat recent intenția de a construi mai multe fabrici suplimentare de celule de baterii în următorii ani. Opel a făcut echipă comună cu specialiștii francezi de la Saft. BMW și Daimler investesc, de asemenea, miliarde în e-mobility și în dezvoltarea în continuare a tehnologiei celulare.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri