Constructorul american Tesla a devansat Mercedes în clasa SUV-urilor medii și amenință poziția de lider a lui Audi A3, cel mai comercializat model premium din Europa, scrie Autonews Europe.

Tesla Model Y a fost cel mai bine vândut SUV premium de dimensiuni medii din Europa în prima jumătate a anului, învingând rivalii germani, inclusiv fostul lider al segmentului, Mercedes-Benz GLC. A fost cel mai vândut model premium din Norvegia în primele șase luni, în timp ce în iunie a ajuns în fruntea topurilor de vânzări în Suedia și a terminat pe locul 2 în Marea Britanie.

Creșterea vânzărilor modelului Y, care este fabricat atât în noua fabrică Tesla de lângă Berlin, Germania, cât și de uzina din Shanghai, China, a înregistrat creșteri atât de mari și rapide încât ar putea depăși Audi A3 pentru a deveni cel mai bine vândut model premium din Europa, conform statisticii anuale de la compania Dataforce.

„Tesla Model Y a avut un mare succes pe piața europeană și se pregătește să înregistreze în continuare creșteri importante”, a declarat, pentru Autonews.com, analistul auto de la Dataforce, Benjamin Kibies.

SUV-ul electric Tesla a urcat în clasamentul vânzărilor de când a început lansarea sa treptată în Europa, anul trecut. Modelul Y a fost cel mai vândut în Norvegia în primele șase luni, în timp ce în iunie a ajuns în fruntea topurilor în Suedia și a terminat pe locul 2 în Marea Britanie.

Modelul Y a înregistrat 41.851 de vânzări în primele șase luni, depășind Mercedes GLC (40.554), conform cifrelor preliminare ale Dataforce, care exclud cifrele din Finlanda și Portugalia. BMW X3 a fost al treilea în top, cu 31.138 și Volvo XC60 al patrulea cu 27.836 vânzări.

(vezi tabelul de mai jos).

Cele mai vândute SUV-uri premium din Europa Tr. I
Model Vânzări 2022 Vânzări 2021
Tesla Model Y 41.851 N/A
Mercedes GLC 40.554 12%
BMW X3 31.138 -7,5%
Volvo XC60 15.552 -34%
Audi Q5 Sportback 13.052 N/A
Audi Q4 e-tron 11.182 N/A
Porsche Macan 9.798 36%
DS 7 Crossback 9.731 -26%
Audi e-tron 9.470 -3.5%
Sursa: Dataforce&Mobility Sweden

Intrarea Tesla a contribuit la creșterea vânzărilor totale în segmentul SUV-urilor de dimensiuni medii premium la peste 250.000 de unități, în prima jumătate a anului 2022, o creștere cu 18% față de aceeași perioadă a anului trecut.

Succesul modelului Y a avut și un alt impact important asupra segmentului: motorizarea diesel nu mai este combustibilul dominant. În prima jumătate a acestui an, dieselul a fost legat de electric, fiecare având o cotă de 32 la sută din segment.

(vezi tabelul de mai jos).

Vânzări SUV-uri medii pe sisteme de propulsie
Motorizare Cotă de piață
Electric 32%
Diesel 32%
Plug-in hibrid 19%
Benzină 15%
Hibrid 1,2%

Sursa: Dataforce&Mobility Sweden

Aproape jumătate din toate vânzările de vehicule electrice din segment au provenit de la Modelul Y, în timp ce volumul combinat de vehicule electrice Audi de 30.612 unități, condus de Q4 e-tron, a reprezentat o treime.

Brandul celor de Grupul Volkswagen și-a împărțit strategia oferind versiuni Sportback în stil coupe atât pentru Q4, cât și pentru e-Tron un model puțin mai mare, pentru a-i oferi o acoperire mai largă.

BMW iX3, construit în China, a fost modelul electric numărul 4 vândut în segment după versiunile non-coupe ale Q4 e-Tron și Aude e-Tron. Pe locul 5 a terminat Mercedes EQC. Jaguar I-Pace a fost cel mai lent vândut EV din categorie, cu un volum de doar 3.528 de unități.

Mașinile plug-in hibrid au reprezentat un alt sistem de propulsie cheie în segment, ajungând la o cotă de 19% în prima jumătate a anului. Aici, liderii au fost Mercedes GLC 14.379 unități, Volvo XC60 hibrid plug-in cu 9.747 de unități și BMW X3 cu 9.568 de bucăți.

Celelalte variante plug-in hybrid care concurează în segment sunt DS 7 Crossback, Lexus NX, Audi Q5, Range Rover Velar, Land Rover Discovery Sport și Jaguar F-Pace.

Modelele cu propulsie pe benzină au reprezentat 15% din vânzările întregului segment, în frunte cu Porsche Macan, ceea ce ar putea indica faptul că lipsa unei variante hibrid plug-in a mărcii din Stuttgart reduce șansele unor volume de vânzări mult mai mari.

Segmentul mașinilor hibrid a fost condus de Lexus NX, singurul model din segmentul cu grup motopropulsor, cu 3.206 de unități comercializate în prima jumătate, față de cele doar 2.802 de bucăți ale versiunii hibride plug-in a SUV-ului.

Pentru a deveni cea mai vândută mașină premium din Europa în 2022, Modelul Y trebuie să învingă Audi A3, liderul segmentul compact premium cu vânzări de 51.994 de unități în prima jumătate a anului, dar și BMW X1, Mercedes A-Class, BMW Seria 3 și Mini Cooper hatchback.Cu excepția modelului Mini, celelalte patru vehicule au înregistrat o scădere a vânzărilor în prima jumătate a anului.

Capacitatea Tesla de a crește vânzările modelului Y în a doua jumătate va depinde la fel de mult de capacitatea sa industrială, cât și de cererea clienților.

Compania își spoerște capacitatea la noua fabrică din Gruenheide pentru Modelul Y, iar Elon Musk a promis că va crește producția săptămânală a fabricii germane de la 1.000 de mașini, în iunie la 5.000 de vehicule „până la sfârșitul acestui an sau începutul anului viitor.”

Musk a promis că numărul va crește la 10.000 pe săptămână până la sfârșitul anului viitor. Compania și-a propusă să ajungă la o capacitate de 500.000 de mașini pe an în Gruenheide.În prezent, fabrica germană construiește versiuni de performanță de putere mai mare ale Modelului Y, modelele standard cu dublu motor provenind de la fabrica Tesla din Shanghai, conform datelor comparate de analistul auto Matthias Schmidt. În prezent, producția este generată în proporție de 20% de fabrica Gruenheide și 80% de cea din Shanghai, a spus Schmidt.

Uzina din Germania este în curs de actualizare cu obiectivul de a îmbunătăți timpul petrecut la fiecare stație de asamblare la 45 de secunde de la 90 de secunde, potrivit unui raport al publicației Automobilwoche.

Potrivit raportului, Tesla a redus alegerea culorilor pentru modelele Y construite în Germania doar la negru, asta ca răspuns la problemele de început ale atelierului de vopsire.Succesul modelului Y a venit în detrimentul lui Tesla Model 3, care a înregistrat o scădere a vânzărilor de 39% în prima jumătate a anului, până la 38.455 de unități, ajungând în spatele BMW Seria 3 în segmentul premium de dimensiuni medii, arată statistica de la Dataforce.

Livrările europene ale Tesla Model 3 și Model Y au fost afectate de închiderea temporară, din cauza COVID, a uzinei din Shanghai la începutul celui de-al doilea trimestru. Totuși, Elon Musk a spus că fabrica a atins o producție record în iunie.

Modelul unic al Tesla, disponibil în doar două variante de echipare, depășește până acum strategia rivalilor săi premium de a oferi diferite stiluri de caroserie și până la patru sisteme de propulsie diferite. O victorie totală pentru Tesla în segmentul premium ăn 2022 ar determina, fără îndoială, constructorii concurenți să se întrebe dacă au nevoie de portofolii atât de complexe și variate.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri