În urma unei investigații asupra sectorului serviciilor de ride-sharing, Consiliul Concurenței a emis o serie de recomandări vizând transparența tarifelor și algoritmii de preț.

Astfel, se propune ca toți utilizatorii aplicațiilor, fie ei șoferi sau pasageri, să fie notificați referitor la orice modificare a tarifului standard.

Mai important, autoritatea recomandă interzicerea practicării tarifelor standard diferențiate pe intervale orare considerate de vârf, pentru că, în opinia Consiliului, reprezintă ”un comportament netransparent și potențial înșelător pentru pasageri.” În plus, utilizatorii ar trebui să aibă acces facil la multiplicatorul de preț, care echilibreză raportul dintre cerere și ofertă, în acest fel putând lua decizii informate.

Propunerea nu vizează modul de funcționare al prețurilor dinamice.

Politica de anulare a curselor, criticată

Consiliul Concurenței propune ca și clienților să le fie pusă la dispoziție, opțional, o hartă cu zonele de tarif dinamic, cum este cea folosită de conducătorii auto.

De asemenea, se propune schimbarea politicii privind anularea curselor de către șoferi. Actuala politică, afirmă autoritatea, ” duce la situații inconfortabile pentru pasageri, precum creșterea nejustificată a timpului de așteptare sau imposibilitatea de a găsi o cursă în anumite condiții date”.

Din analiza modelelor de afaceri ale principalelor platforme active pe piața din România, s-a constatat că operatorii de transport alternativ sunt localizați, în realitate, în afara țării, contravaloarea curselor fiind încasată direct de companiile din afara țării (Olanda, în cazul Uber, respectiv Estonia, în cazul Bolt), în timp ce entitățile de la nivel național au atribuții și drepturi limitate, încasând contravaloarea unor servicii prestate către companiile din grup, din afara țării.

Cum arată piața de ride-sharing din România

Conform analizei Consiliului Concurenței, segmentul serviciilor de transport alternativ este acoperit în acest moment de doi jucători importanți: Uber și Bolt, Free Now părăsind piața românească începând cu septembrie 2022. Cele două companii erau prezente, la finalul anului 2021, în optsprezece orașe din România, Uber și Bolt acoperind, la acel moment, peste 90% din cursele efectuate și practicând niveluri apropiate ale tarifelor.

În ultimii ani, serviciile de ride-hailing au înregistrat creșteri constante, cu o perioadă de scădere, în anul 2020, pe fondul pandemiei. Începând cu anul 2021, piața și-a revenit, ajungând la aproximativ 11 milioane de curse efectuate în trimestrul doi al anului trecut, comparativ cu 6 milioane de curse, în trimestrul doi din anul 2019, anterior reglementării pieței.

Sursa foto: Unsplash

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri